کد خبر: 1004042
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
مخالفت یک مرجع تقلید با رفتار‌های عجیب «خانه سینما»
آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفتا درباره روش عجیب خانه سینما برای کمک به اهالی سینما، صراحتاً با آن مخالفت کرد.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتایی درباره نحوه توزیع کمک‌های معیشتی که خانه سینما باید در اختیار اهالی سینما قرار دهد، شیوه نامتعارف این نهاد صنفی سینما را رد کرده و با اعلام مخالفت خود خواستار تصحیح این روش شد.

متنن استفا و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است: شهرداری تهران تعداد هزارو ۵۰۰ بسته خواربار و مواد غذایی به خانه سینما اهدا کرده تا در ایام ماه مبارک رمضان در اختیار سینماگران قرار گیرد. مدیران خانه سینما به بهانه اینکه این اقلام باید در اختیار هنرمندان نیازمند قرار گیرد، آنان را ملزم به پر کردن پرسشنامه‌ای کردند که سی و چند بند دارد و سؤالات در مورد مسائل خصوصی افراد است، از جمله اینکه شغل همسرتان چیست؟ و منزل‌تان شخصی است یا استیجاری؟ و سؤالات متعدد دیگر... و اگر شخصی پرسشنامه را جواب ندهد، مشمول دریافت نمی‌شود. آیا شرعاً حق دارند به بهانه کمک کردن به اشخاص نیازمند در ماه مبارک رمضان، تحقیق و تفحص در زندگی خصوصی افراد کنند؟ پاسخ آیت‌الله مکارم چنین است: این کار، جایز نیست و نیاز ظاهری کفایت می‌کند. پرداخت کمک‌های دولتی به اهالی سینما که اغلب دچار مشکلات مالی عدیده‌ای هستند، با رفتاری که خانه سینما از خود نشان داد، به یک معضل تبدیل شده است.

خانه سینما پیش از این قرار بود به مناسبت عید نوروز، مبلغی را به عنوان عیدی در اختیار اهالی سینما قرار دهد، اما آن مبلغ به صورت یکسان توزیع نشد و بسیاری از هنرمندان حوزه سینما اعلام کردند که به هیچ وجه عیدی دولت را دریافت نکرده‌اند. این موضوع باعث جنجال شد و خانه سینما اعلام کرد که عیدی‌ها را در یک روش غیرمعمول بلوکه کرده و آن‌ها را نه به صورت برابر بلکه بنا به تشخیص به اقشار مستمند اهدا کرده است. اکنون نیز بحث اهدای کمک شهرداری تهران به اهالی سینماست که خانه سینما بدون آنکه در پرداخت آن صرفاً به عنوان یک توزیع کننده عمل کند، شرایط غیرمعمولی را جهت تحویل بسته معیشتی اعلام کرده است. استفتا از آیت‌الله مکارم‌شیرازی و نظر ایشان در رد شیوه خانه سینما که صراحتاً اعلام شده است، اکنون باید به اصلاح رفتار غیرقانونی خانه سینما منجر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار