کد خبر: 1004012
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
روش «ترال» یا کف‌روب، نوعی صید ماهی با مقادیر بالاست که یک توری بزرگ توسط شناور کشیده‌می‌شود و تمام جانداران سر راه خود را جمع‌آوری می‌کند. اخیراً رئیس قوه قضائیه هم صید ترال را غیرقانونی دانست و نسبت به ادامه آن هشدار داد.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: صید ترال در جنوب کشور به حدی افزایش پیدا کرده که سال گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران در قالب چندین مأموریت، کشتی‌های ایرانی و چینی ترال را توقیف کرد. حالا چینی‌ها مدتی است که رفته‌اند و صیادان ایرانی بیش از گذشته به صید ترال روی آورده‌اند.

خانه‌نشینی صیادان

صید غیرمجاز ترال، بلایی است که به جان انواع آبزیان خلیج‌فارس افتاده و صدای صیادان را هم درآورده‌است، به‌رغم همه هشدار‌ها همچنان شاهد خسارات ترال به محیط‌زیست هستیم. ترال دارای خطرات بسیار زیادی برای آبزیان به‌ویژه آبزیان کف‌زی است و عامل انقراض برخی از آبزیان و نابودی موجودات دریایی است. شناور‌های غیرمجاز ترال حتی تور صیادان محلی را پاره می‌کنند و توجهی به خواسته صیادان ندارند که این برخورد‌ها باعث‌شده صیادان به‌مرور قایق‌های خود را بفروشند و شغل دیگری انتخاب کنند یا اینکه بیکار و خانه‌نشین شوند. سال‌هاست که صیادان آرزو می‌کنند از صید ترال که عاملی برای نابودی انواع آبزیان در دریاست جلوگیری شود، اما هنوز چشم انتظارند.

هشدار رئیس دستگاه قضا

قضیه به قدری جدی است که به تازگی رئیس قوه‌قضائیه صید ترال در خلیج فارس را غیرقانونی دانست و افزود: این شیوه صید همه آبزیان را تهدید می‌کند و زمینه اقتصادی و صیادی را از بین می‌برد؛ باید نیروی انتظامی، مسئولان سیاسی و وزارت جهاد کشاورزی با این موضوع برخورد کنند. رئیسی تأکید کرد که «وزارت جهاد کشاورزی نباید اجازه دهد فضا برای صیادانی که قانونمند کار می‌کنند و از اکوسیستم دریایی محافظت می‌کنند به سبب عده‌ای سودجو مشکل ایجاد شود.» صید ترال به رغم اینکه معیشت صیادان را تحت‌تأثیر قرار داده‌بود، اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان و تنوع آبزیان را نیز تحت خطر قرار داده‌بود، اما در این بین سکوت رسانه‌ها و نرسیدن صدای حرف صیادان به گوش مسئولان بالادستی فضا را گل‌آلودتر می‌کرد تا اینکه تهیه مستند دریابست عمق این فاجعه را به رخ کشید.

جهادی‌ها وارد عمل شدند

به‌رغم تمام مخالفت‌ها «دریابست» در جشنواره فیلم عمار اکران شد و جایزه گرفت و با همکاری نیرو‌های حزب‌اللهی، جهادی و هیئت‌های مذهبی کشور بار‌ها و بار‌ها در مقابل مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها اکران شد تا توانست مسئولان امنیتی و دستگاه قضا را به این موضوع حساس کند. سال گذشته بعد از جریاناتی که در حوزه صیادی و صید ترال به وجود آمد با دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بسیج دریایی تشکیل شد که تا حدود زیادی در بحث جلوگیری از صید غیرمجاز به کمک آمد. خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی تأکید کرده که این وضعیت «زیر سایه برخی رانت‌ها و رابطه‌ها، فضای مناسبی را برای اعطای مجوزات میلیاردی به برخی کشتی‌ها و طبق گزارشات میدانی به برخی نورچشمی‌های پایتخت‌نشین ایجاد کرده‌بود.»

تبدیل دریا به کویر بیولوژیک

کشتی‌ها و لنج‌های صیادی طبق قانون باید در فاصله ۱۲ مایلی و عمق بیش از ۲۰۰ متری به صید و صیادی بپردازند و اداره‌کل شیلات باید نظارت بیشتری داشته باشد که این شناور‌ها در همان جایی که مجوز صید دارند، به صید بپردازند. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، صیادان ترال به ازای صید هر کیلوگرم میگو، بین هفت تا هشت کیلوگرم انواع و اقسام آبزیان غیرخوراکی مثل کوسه‌ماهیان، سفره‌ماهیان، گربه‌ماهیان، مارماهیان، یال اسبی‌ها، خرچنگ‌ها، صدف‌ها، ستاره دریایی، دوکفه‌ای‌ها، لاک‌پشت‌ها، ژله فیش‌ها، بنتوز‌ها، اسفنج‌ها، مرجان‌ها، گل‌سنگ‌ها، انواع جلبک‌ها و خزه‌ها را از چرخه حیات خارج می‌کند. این کار موجب شیوع بیماری‌ها در محیط‌زیست آبزیان می‌شود و علاوه بر آن، همه بستر‌های اسفنجی، مرجانی و پوششی گیاهی را شخم می‌زند و بستر را به کویر بیولوژیک تبدیل می‌کند.

سرایت انواع بیماری‌ها

از دیگر عواقب صید به صورت ترال، ایجاد توده ابری غبارآلود توسط تخته‌ها و زنجیر‌های پایین تور است که تا بستر آب نفوذ کرده و باعث به هم خوردن توازن اکولوژیکی و جابه‌جایی و معلق ماندن توده‌های گیاهی دریا می‌شود. در نتیجه غلظت آب به بالاترین حد خود می‌رسد و بالاترین آلودگی صوتی توسط این روش صید ایجاد می‌شود. ضمن اینکه بازگرداندن لاشه دیگر موجوداتی که اضافه صید شده‌اند و تجزیه صید‌های دورریز در دریا باعث کاهش اکسیژن آب در بالاترین درجه حرارت می‌شود. این لاشه‌های گیاهی و جانوری بستری برای آلودگی‌ها ایجاد می‌کند که با رشد آنی انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها و سرایت انواع بیماری‌ها به آبزیان تأثیر مهم در رشد و نمو طبیعی و حفظ بقای آبزیان می‌گذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار