کد خبر: 1004002
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی این سازمان از رونمایی بزرگترین قرآن دست‌نویس جهان موجود در گنجینه رضوی، معروف به قرآن بایسنغری که به دست بایسنغرمیرزا، پسر شاهرخ تیموری و گوهرشادخاتون، کتابت شده خبر داد. مهدی قیصری‌نیک با بیان اینکه این حرکت در قالب پنجاه‌وسومین سه‌شنبه فرهنگی این سازمان صورت گرفته، اظهار داشت: به دلیل تعطیلی موزه و اماکن متبرکه حرم رضوی، این قرآن نفیس به صورت مجازی، در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir رونمایی و معرفی شد.

کارشناس گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در این خصوص اظهار داشت: کتابخانه آستان قدس رضوی تعداد 65 برگ از این قرآن را در اختیار دارد که بیشترین تعداد اوراق این قرآن در جهان است. سیدرضا صداقت حسینی بیان کرد: این قرآن در ابعاد 101 در 177 سانتی‌متر کتابت شده و اوراق آن از جهت انتخاب نوع خط (محقق)؛ استواری، وضوح، روشنی و صلابت خط؛ دانگ قلم (جلیّ)؛ اندازه و کیفیت کاغذ که بزرگترین قرآن خطی دوره اسلامی است، یکی از آثار بسیار نفیس خوشنویسی در تمدن اسلامی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: این قرآن در قرن 9قمری به خط محقق جلی 7 سطری بر روی کاغذ خانبالغ ایرانی کتابت شده است و هم اکنون با شماره ثبت 98 در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و تعداد 8 برگ آن نیز در موزه قرآن و نفایس آستان قدس در معرض نمایش قرار گرفته است.

گفتنی است، بایسنغر میرزا (-837ق)، نوه تیمور لنگ، پسر شاهرخ تیموری و بانو گوهرشاد خاتون و برادر ابراهیم سلطان، از خوشنویسان معروف قرن نهم هجری قمری و از شاگردان شمس بایسنغری، هنرمند و هنرپرور دوره تیموری است که در کتابت خط محقَق استاد بوده است. کتیبه مسجد گوهرشاد که به دستور گوهرشاد خاتون بنا شده به خط ثلث بایسنغری بوده که عدد 821 هجری قمری در آن دیده می‌شود. از وی هم‌چنین اشعاری به ترکی و فارسی به جا مانده است.

لازم به ذکر است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دارای 13میلیون و500 هزار برگ سند تاریخی، 2 میلیون نشریات ادواری، هزاران اثر موزه‌ای، 65 هزار کتاب چاپ سنگی و 106 هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار