کد خبر: 1003990
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
رییس پلیس راهور ناجا با بیان این که تولید دو مدل سواری پراید متوقف و سومین مدل آن هم به زودی زودی از رده خارج می‌شود گفت که آخر خردادماه امسال تولید پژو ۴۰۵ هم متوقف خواهد شد.
سرویس حوادث جوان آنلاین: سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری روز گذشته بااشاره به تعطیلات پیش رو گفت: هنوز زنجیره بیماری کرنا طبق اعلام وزارت بهداشت پیوستگی دارد و زمان مناسبی برای سفر نیست، لذا توصیه می‌کنیم مردم به سفر نروند هر چند براساس تدابیر ابلاغی آمادگی داریم تا اگر سفری اتفاق افتاد آن را مدیریت کنیم.
سردار هادیانفر با تشریح اولویت‌های پلیس در سال۹۹ گفت: یکی از اولویت‌های پلیس راهور هوشمندسازی است که در همین راستا تلاش شده تا بزودی امکان شماره‌گذاری، رسیدگی به اعتراضات و ترخیص خودرو در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به چهار برنامه اصلی پلیس راهور برای سال ۹۹ اظهار کرد: ما امسال چهار مأموریت را در راستای برنامه‌های کلان پلیس راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی کردیم که مهمترین واولین اولویت ما کاهش سوانح و تصادفات با رویکرد کاهش جانباختگان است.
دومین برنامه توسعه نظم و انضباط و عبور و مرور ترافیک با تأکید بر موضوعات اولویت‌دار نظیر رعایت حق تقدم عابران پیاده، ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در حوزه تردد، گواهی‌نامه، آموزش و... است که این موارد نیز بناست در راستای طرح غدیر اجرا شود.

سردار هادیان فر اولویت سوم پلیس راهور را توسعه، بهبود و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان خواند و گفت:امیدواریم بتوانیم با همکاری مردم آن را اجرا کنیم و چه عابر، چه مسافر و چه راننده باید در این زمینه با ما همکاری کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا چهارمین اولویت مهم پلیس در سال جاری را توسعه و تحول سیستمی و هوشمندسازی پلیس راهور اعلام کرد و گفت: بر این اساس در نظر داریم تا شماره‌گذاری، رسیدگی به اعتراضات و ترخیص خودرو‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شود و به این ترتیب رفته رفته ستاد‌های ترخیص نیز جمع‌آوری خواهد شد.
وی ادامه داد: در راستای هوشمندسازی نیز قصد داریم تا سامانه پایش همواره مأموران را از ۴۰۰۰ دستگاه به ۱۲ هزار دستگاه توسعه دهیم. همچنین بحث توسعه کروکی الکترونیک نیز در دستور کار قرار دارد. مرحله اول مربوط به کروکی‌های سازشی و در مرحله دوم کروکی‌های غیرسازشی را نیز شامل خواهد بود.
سردار هادیان فر در ادامه به ارائه آمار‌هایی از عملکرد مربوط به پلیس پرداخت و گفت: طبق آخرین آمار‌ها ۲۲ میلیون و ۱۳۱ هزار خودرو با پلاک ایران و حدود ۹۴۷ هزار خودرو با پلاک دیگر در کشور داریم. همچنین ۱۲ میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز در حال تردد در کشور است که می‌توان گفت در مجموع بیش از ۳۵ میلیون و ۱۸۰ هزار وسیله نقلیه اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند.
رئیس پلیس راهور ناجا از روند اسقاط خودرو‌های فرسوده نیز انتقاد کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح خودرو‌های فرسوده تا کنون بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده که این آمار اصلا مناسب نیست به ویژه آنکه در سال گذشته این روند کاهش چشمگیری هم داشت.
وی به آمار شماره گذاری خودرو‌ها در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۹۹۱ هزار دستگاه خودروی نو شماره‌گذاری شده است که این تعداد در مقایسه با سال قبل ۴.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین جمع نقل و انتقال خودرو در سال گذشته چهار میلیون و ۹۱ هزار دستگاه بوده که افزایش ۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.
سردار هادیانفر از کاهش شماره گذاری موتورسیکلت در سال گذشته نیز خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۲۴ هزار دستگاه شماره گذاری شده بود که این آمار در سال ۹۷ به حدود ۱۶۳ هزار دستگاه بود.
رئیس پلیس راهور ناجا به آمار اسقاط خودرو‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷، ۶۷ هزار دستگاه و در سال ۹۸ تنها ۱۴ هزار دستگاه اسقاط شده که این آمار کاهش ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد که آن را مقایسه کنید با تعداد خودرو‌هایی که در همین سال شماره گذاری شده‌اند که این نشان می‌دهد روند اسقاط چقدر کند است.
وی به آمار خدمات پلیس راهور در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع پلیس بیش از ۳۵ میلیون و ۷۸۴ هزار خدمت به مردم ارائه کرده است و این در حالیست که کل خدمات ارائه شده از سوی ناجا به مردم حدود ۷۰ میلیون خدمت بوده است به عبارتی نزدیک به ۵۱ درصد از کل خدماتی که نیروی انتظامی به مردم ارائه کرده مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی بوده است.
سردار هادیانفر با اشاره به ریز خدمات پلیس، افزود: حدود ۵ میلیون و ۲۰۷ هزار خدمت پلیس تنها مربوط به حوزه شماره‌گذاری بوده که در مقایسه با سال ۹۷ پنج درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راهور ناجا به آمار رانندگان دارای نمره منفی گواهی نامه نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۶۹ هزار راننده برای بار اول گواهی نامه‌شان در آستانه ضبط سه ماه قرار گرفته است. ۵۷۰۰ راننده برای بار دوم در معرض توقیف گواهی نامه قرار گرفته‌اند که این بار به مدت شش ماه خواهد بود و حدود ۱۲ هزار نفر نیز برای بار سوم در معرض توقیف گواهی‌نامه‌شان قرار گرفته‌اند که این افراد گواهی‌نامه‌شان باطل شده و بعد از یک سال می‌توانند گواهی نامه جدید دریافت کنند. البته توجه داشته باشید که این آمار از بین بیش از ۴۴ میلیون دارنده گواهی‌نامه در کشور است که این نشان می‌دهد اکثریت رانندگان ما قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند.
وی به روند کاهشی آمار جانباختگان حوادث رانندگی که از دهه ۸۰ آغاز شده و تا سال ۹۶ ادامه داشت اشاره کرد و گفت: ما در سال‌های ۹۶ و ۹۷ شاهد آن بودیم که در تعداد جانباختگان حوادث رانندگی درصد بسیار کمی افزایش داشتیم که در سال گذشته موفق به مهار این آمار شدیم به طوری که براساس آمار پزشکی قانونی تا بهمن ماه یعنی قبل از شیوع کرونا ۰.۲ آمار جانباختگان حوادث رانندگی کاهش داشت که با احتساب اسفندماه می‌توان گفت آمار جانباختگان حوادث رانندگی در سال گذشته، ۱.۴ درصد کاهش داشته است.
به گفته سردار هادیانفر، در تمامی ماه‌های سال ۹۸ به جز مهرماه که تنها ۶.۶ میلیون تردد برای اربعین به ثبت رسید، آمار جانباختگان حوادث رانندگی کاهشی بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به شیوه سنجش آمار قربانیان حوادث رانندگی نیز اظهار کرد: در هیچ جای دنیا آمار به این شکل که ما آن را با تعداد کشته‌شدگان در هر سال مقایسه می‌کنیم سنجیده نمی‌شود چرا که مولفه‌های بسیاری در وقوع حوادث رانندگی موثر است از جمله جمعیت، تعداد خودرو، میزان پیمایش، وضعیت راه‌ها و...؛ بنابراین اگر با استاندارد‌های جهانی سنجش قربانیان حوادث رانندگی به موضوع نگاه کنیم علیرغم افزایش تعداد خودروها، افزایش رانندگان، افزایش پیمایش‌ها و افزایش جمعیت آمار حوادث رانندگی در کشور ما کاهش چشمگیری داشته است.
وی با بیان اینکه در کشورمان ۴۵ هزار کیلومتر راه اصلی داریم، خاطر نشان کرد:، اما باید به راه‌های روستایی و فرعی نیز توجه شود. ما در راه‌های کشور ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز داریم که ۳۲۰۰ مورد آن در جاده‌ها و ۲۰۰۰ مورد آن در شهر‌ها قرار دارد. همچنین ۱۲ درصد از تصادفات نیز در راه‌های روستایی رخ داده است.
هادیان فر با تأکید بر ضرورت کاهش شمار قربانیان حوادث رانندگی گفت: هر مورد جانباخته حوادث رانندگی ۵.۲ میلیارد خسارت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می‌کند که این‌ها جزو مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و جزو اقتصاد ترافیک است. سالانه در جهان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و تصادفات در مجموع چهارمین عامل مرگ و میر مردم جهان است. این در حالی است که تصادفات در ایران دومین عامل مرگ و میر است.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: همچنین ۵۵ میلیون نفر نیز در تصادفات سالانه جهان مصدوم می‌شوند که از این تعداد حدود ۱۰ درصد دیگر قادر به حرکت نیز نخواهند بود.
وی از عدم حضور رئیس جمهور در جلسات کمیسیون ایمنی ترافیک انتقاد کرد و گفت: روزانه بین ۴۵ تا ۶۵ نفر در تصادفات رانندگی رخ داده در کشورمان جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۲۵ تا ۲۷ نفر نیز به ازای هر جانباخته مجروح می‌شوند. در این زمینه لازم است جلساتی با حضور رئیس جمهور برگزار شود که متأسفانه تاکنون برگزار نشده است.

سردار هادیان فر به تشریح شیوه بررسی تصادفات براساس پیمایش پرداخت و گفت: هر چه پیمایش در جاده‌ها افزایش پیدا کند ریسک تصادفات نیز افزایش می‌یابد. طبق آمار‌ها و گزارشی که به نهاد‌های مسئول نیز ارسال کرده‌ایم هر تعطیلی در کشور معادل ۱.۱۱ درصد میزان جانباختگان تصادفات را افزایش می‌دهد. در واقع هر تعطیلاتی که در کشور داریم چه تعطیلات تقویمی و چه تعطیلاتی که از سوی دولت اعلام می‌شود منجر به افزایش تصادفات رانندگی و افزایش جانباختگان می‌شود که این‌ها جزو موارد مطرح در اقتصاد ترافیک مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس پلیس راهور ناجا در مورد آمار جانباختگان تصادفات رانندگی به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه نیز گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ این آمار ۵.۱ و در سال گذشته ۴.۸ بوده است که این‌ها نشان می‌دهد اگر با معیار‌های جهانی روند تصادفات را بررسی کنیم آمار‌های ما کاهش چشمگیری داشته است. اگر طبق آمار‌های پزشکی قانونی نیز نگاه کنیم در سال ۹۶، ۱۶ هزار و ۹۸۷ نفر، در سال ۹۷، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر و در سال ۹۸ تا بهمن‌ماه ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند.
وی به آمار تردد‌ها و تصادفات رانندگی در فصول مختلف نیز اشاره کرد و گفت: بیشترین تصادفات و در عین حال تردد‌ها در سه ماه تابستان است. از طرف دیگر ۳۴ درصد از کل تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد، اما حدود ۷۰ درصد جانباختگان تصادفات نیز مربوط به جاده‌ها است.
سردار هادیان فر شاخص تردد در سال ۹۶ را ۶، در سال ۹۷ را ۵ و در سال ۹۸ را ۱۰ اعلام کرد و گفت: این نشان می‌دهد که تردد در کشور ما رو به افزایش بوده است مخصوصا اینکه در نوروز ۹۸ به دلیل جاری شدن سیلاب یکسری از مسافرت‌های نوروزی انجام نشده و به تابستان موکول شده بود.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در تعطیلات عید فطر سال ۹۶ سه درصد و در تعطیلات سال ۹۸ نیز ۳۶ درصد افزایش تردد داشتیم، گفت: برای عید فطر امسال هم تمهیدات ترافیکی لازم نیز اتخاذ شده است.
وی از کاهش ۴۸۸ هزار فقره‌ای تصادفات در سال گذشته خبر داد و گفت: مجموع تصادفات رانندگی اعم از جرحی، خسارتی و فوتی در سال گذشته دو میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۵ مورد بود که این آمار در سال ۹۷، دو میلیون ۵۹۵ هزار و ۶۳۰ مورد بود که مقایسه آن حاکی از کاهش ۱۷.۵ درصدی تصادفات در سال گذشته است. به تفکیک در تصادفات جرحی نیز ۷.۵ درصد و تصادفات خسارتی ۱۹.۱ درصد کاهش داشته ایم.
رئیس پلیس راهور ناجا در تشریح آمار جانباختگان حوادث رانندگی در ایام شیوع کرونا و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل گفت: در اسفند ۹۷، ۱۲۵۷ مورد فوتی در جاده‌های کشور داشتیم. این آمار در اسفند ۹۸ یعنی روز‌هایی که کرونا شیوع پیدا کرده، اما هنوز طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرا نشده بود ۲۰۹ مورد کاهش داشته و به ۱۰۴۸ جانباخته رسید. یعنی آمار جانباختگان حوادث رانندگی ما ۱۶.۶ درصد کاهش داشت.
هادیانفر ادامه داد: در فروردین ۹۸ یعنی نوروز پارسال نیز با وجود آنکه شاهد بارش‌های جوی و وقوع سیلاب بودیم تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی ۱۲۴۲مورد بود، اما در فروردین ۹۹ که از تاریخ هشتم آن طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز با اعمال جریمه و محدودیت سفر در جاده‌ها آغاز شد تعداد فوتی‌ها ۸۳۲ مورد بود یعنی ۴۱۰ نفر کمتر، در مجموع می‌توان گفت که در فروردین ۹۹ و اسفند ۹۸ که همزمان با شیوع کرونا در کشور بود ۶۱۹ نفر در مقایسه با دو ماه گذشته سال قبل کمتر جان خود را از دست داده اند. اگر همین عدد را ۲۵ برابر کنیم می‌توان گفت که مصدومان نیز همین قدر کاهش داشته اند.

وی از ثبت ۴۲ میلیون تخلف رانندگی در سامانه سپهر در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین در سال ۹۸ در مجموع شاهد کاهش سه درصدی ترافیک در معابر بودیم.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت حوادث رانندگی برای عابران پیاده گفت: متاسفانه در تصادفات درون شهری ۴۶ درصد عابران پیاده که عمدتا میانسال و سالخورده بودند جان خود را از دست دادند؛ بنابراین می‌توان گفت که در شهر‌ها موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده ۷۶ درصد از کل جانباختگان حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده اند.
هادیانفر افزود: در محور‌های برون شهری، اما ۳۳ درصد از قربانیان راننده، ۳۸.۶ درصد سرنشین و حدود ۱۲ درصد عابر پیاده بوده اند که این نشان می‌دهد در تصادفات جاده‌ای رانندگان و سرنشینان بیشترین قربانیان هستند.
وی با اشاره به آمار پزشکی قانونی در مورد آمار جانباختگان حوادث درون شهری گفت: ۳۱ درصد از قربانیان حوادث رانندگی درون شهری در محل حادثه، حدود ۶ درصد در حین انتقال و ۶۲ درصد در بیمارستان‌ها فوت شدند که واقعا سوال اینجاست که چرا ۶۲ درصد باید در بیمارستان فوت شوند. در حوزه برون شهری نیز ۵۲ درصد جانباختگان در محل حادثه، ۶ درصد در حین انتقال و حدود ۳۴ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده اند.
سردار هادیانفر در مورد جانباختگان در بیمارستان ما فقط تهران و شهر‌های دیگر را لحاظ نکرده ایم بلکه تمام شهر‌ها را مد نظر قرار دادیم. ممکن است امکانات درمانی در برخی شهر‌ها کمتر باشد. همانطور که پلیس راهور در ۷۰۳ شهر کشور حضور ندارد. البته تشخیص دیرهنگام مواردی نظر ضربه مغزی که بیشترین دلیل مرگ و میر عابران پیاده و موتورسیکلت‌ها نیز بوده و همچنین خونریزی داخلی هم جزو موارد محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه ۸۲ درصد تصادفات تنها به دلیل چهار عامل رخ می‌دهد گفت: مواردی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی جزو این موارد است.
وی در مورد وضعیت تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها نیز گفت: حدود ۶۴ درصد از تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها رخ می‌دهد و این در حالیست که قبلا این آمار حدود ۶۲ درصد بود. متاسفانه در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها همواره مناقشه بین شهرداری و وزارت راه وجود داشته و علاوه بر آن اکثر تفرجگاه‌ها نیز در محدوده ۳۰ کیلومتری شهر‌ها واقع شده، به همین دلیل ما شاهد افزایش بالای تردد در این محدوده هستیم.
هادیانفر از سهم ۱۲.۹ درصدی کودکان در تصادفات رانندگی نیز خبر داد و گفت: با توجه به وزن کودکان و اینکه دارای نقطه ثقل کمتری هستند کودکان حتما باید در خودرو کمربند ایمنی ببندند. چرا که در صورت بروز حوادث امکان پرتاب شدنشان به بیرون بیشتر از دیگر سرنشینان است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از افزایش ۱۰۰۰ دستگاه خودروی سراتو به ناوگان پلیس خبر داد و گفت: ۶۰۰ دستگاه از این سراتو‌ها با اعتباری که از سوی دولت اختصاص داد تامین شده و مابقی آن نیز تامین خواهد شد. همچنین برای پلیس راه و راهور در مناطق کوهستانی نیز خودرو‌های شاسی بلند راوفور را تامین کردیم که بسیاری از مشکلات را حل کرد.

وی در مورد برنامه ریزی برای نصب پلاک سوم روی خودرو‌ها نیز گفت: در این زمینه RFID‌ها بر روی خودرو‌ها نصب شده که به زودی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.
به گفته وی ۴۱۵۰ گشت پلیس راهور در سراسر کشور نیز مجهز به ردیاب شدند که امکان رصد آن‌ها از سوی پلیس وجود دارد. همچنین در سال ۹۸ شاهد افزایش ۲۲ درصدی تحرک واحد‌های پلیس راهور و افزایش ۲۶ درصدی ماموریت پلیس راهور استان‌ها بوده ایم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل رعایت شرایط اقتصادی طرح تقسیط جریمه خودرو‌ها را اجرایی کردیم، گفت: برابر قانون خودرو‌های دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه باید توقیف شوند. ما تصمیم گرفتیم برای رعایت حال اقشار مختلف جامعه امکان پرداخت تقسیطی را فراهم کنیم. در همین راستا نیز ۶۲ هزار وسیله نقلیه از پارکینگ‌ها ترخیص شد. در این میان افراد متعهد شدند که ظرف مدت یکسال بدون هیچ پیش پرداختی جریمه خود را پرداخت کنند که تا کنون تنها ۲۳ درصد این جریمه را پرداخت کردند. به همین دلیل نیز لازم است که به افرادی که به تعهد خود عمل نکرده اند هشدار بدهیم که اگر طی مدت معین نسبت به تسویه جریمه خود اقدام نکنند مجددا دستور توقیف خودروی شان صادر خواهد شد. ضمن اینکه طرح تقسیط نیز برای ترخیص خودرو‌ها به پایان رسیده و دیگر اجرایی نمی‌شود.
سردار هادیانفر از افزایش تعهد بیمه‌ها برای تصادفات سازشی از پنج میلیون تومان تا ۱۱ میلیون تومان نیز خبر داد و گفت: اگر تصادف خسارتی تا سقف ۱۱ میلیون تومان باشد نیازی به کروکی پلیس نیست و بیمه‌ها آن را پرداخت خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار