کد خبر: 1003901
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
در حالی سازمان سینمایی از آمادگی بازگشایی سینما‌ها در عید فطر خبر می‌دهد که شنیده‌ها از مخالفت ستاد ملی مبارزه با کرونا از این بازگشایی حکایت دارد. لغو برنامه‌های مهمی، چون راهپیمایی سالانه روز قدس، احتمال قطعی شدن مخالفت ستاد با بازگشایی سینما‌ها را جدی‌تر کرده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: عید فطر پیش از این به عنوان زمان بازگشایی سینما‌ها عنوان شده و قرار بود با مقررات ایمنی اعلام شده، برخی از سینما‌ها از آن روز فعالیت خود را آغاز کنند، ولی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و بازگشت وضعیت قرمز در برخی از شهر‌ها این احتمال را ضعیف کرده است.

سالن‌ها منتظر عید هستند

هر چند هنوز برخی از تهیه کنندگان سینما مانند محسن چگینی تهیه کننده «خوب بد جلف ۲: ارتش سری»، منتظرند تا سالن‌های سینما باز شوند و فیلم‌ها برپرده نقره‌ای دیده شود، اما کرونا نشان داده که دست‌کم در فرصت چند روزه تا عید فطر قصد ندارد شرش را کم کند و همین باعث شده تا دست‌اندرکاران بحث مبارزه با ویروس کرونا، در بازگشایی‌ها احتیاط بیشتری به خرج دهند.

آخرین تصمیم درباره بازگشایی سینما‌ها به حدود ۱۵ روز پیش بازمی‌گردد. در دستورالعمل ۱۵ بندی که در آن زمان اعلام شد، شرایط سختگیرانه‌ای برای بازگشایی سالن‌های سینما اعلام شد. مواردی از جمله سقف ۴۰ درصدی فروش بلیت، چیدمان صندلی‌ها به طوری که بین هر تماشاگر و تماشاگر بعدی دو صندلی خالی وجود داشته باشد، الزام استفاده از ماسک، ثبت دمای تماشاگران با تب‌سنج و ممانعت از ورود افراد مشکوک، تنها بخشی از این دستورالعمل را تشکیل می‌دادند. به علاوه اینکه قرار نیست بهای بلیت سینما‌ها افزایش داشته باشد. ثابت ماندن قیمت بلیت سینما‌ها در شرایطی بود که حتی تاکسی‌های خطی به خاطر دستور کاهش تعداد مسافران و فاصله‌گذاری در اتومبیل، کرایه را افزایش داده‌اند، ولی سینمادار که در بهترین حالت ۴۰ درصد از ظرفیت سالن را می‌تواند بلیت‌فروشی کند، حق جبران ۶۰ درصد خالی مانده را ندارد!

نگاه نه چندان امیدوار به بازگشایی

به رغم این محدودیت‌ها، سالن‌دار‌ها باز هم خواستار باز شدن سینما‌ها هستند. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن صنفی سینمادار‌ها می‌گوید: «به هر حال باید این اتفاق بیفتد، چون سینما‌ها در شرایط بسیار بحرانی هستند و هیچ راهگشایی برای ما در نظر گرفته نشده است.»

سینمادار‌ها مشکلات مالی را مهم‌ترین دلیل بر لزوم بازگشایی هرچه سریع‌تر سینما‌ها می‌دانند، اما این موضوع را باور دارند که حتی با بازگشایی سینما‌ها مردم رغبتی به سینما رفتن نخواهند داشت. اشرفی درباره استقبال مردم از سینما‌ها بعد از بازگشایی می‌گوید: «مسلماً رکود خواهیم داشت و ما انتظارش را داریم که مخاطب حضور چندانی در سینما نداشته باشد. ما با چشم باز از این بازگشایی استقبال می‌کنیم ولی فقط امیدواریم فیلم‌های خوب اکران شوند، چون مخاطبانی هستند که دوست دارند فقط روی پرده سینما فیلم تماشا کنند.»

در مقابل اشتیاق سینمادار‌ها برای بازگشایی سینما، تهیه‌کننده‌ها نگاه آرام‌تری دارند. سیدغلامرضا موسوی، تهیه کننده سینما می‌گوید: «بازگشایی سالن‌های سینما اتفاقی است که در صورت اعلام موافقت وزارت بهداشت باید رخ دهد. با توجه به وضعیت و روند کرونا، زمان پایان آن تا هنگام کشف واکسن قابل پیش‌بینی نیست. به نظر می‌رسد دولت‌ها تصمیم دارند تا زندگی را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی جاری کنند. طبیعی است که سالن‌های سینما با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و موافقت وزارت بهداشت بازگشایی خواهد شد و با توجه به دستورالعمل‌های تعیین شده مشکلی نخواهد داشت.»

موسوی درباره استقبال مردم از بازگشایی سینما‌ها تأکید می‌کند: «به گمانم برنامه‌ریزی‌ای که برای بازگشایی انجام می‌شود بسیار مهم است. پارامتر‌های متعددی مثل شرایط ورود، اطمینان تماشاگر از امنیت بهداشتی سالن در این موضوع تاثیرگذار است که باید مورد بررسی قرار بگیرد تا جواب منطقی و درستی بدهد.»

جواد نوروزبیگی که درخواست اکران یک فیلم سینمایی را برای «سینما آنلاین» دارد و دو فیلم دیگر را نیز آماده نمایش نگه داشته، امیدوار است مردم از رفتن به سینما‌ها استقبال کنند، وی می‌گوید: «امیدوارم مردم استقبال بکنند و سینما به شرایط خوب خودش بازگردد تا بتوانیم تولیدات خوبی داشته باشیم. با رفتن مردم به سینما‌ها شرایط تولید هم فراهم خواهد شد.»

صادق یاری، تهیه کننده نیز موضوع کاهش ظرفیت سینما‌ها را عاملی برای نداشتن توجیه اقتصادی بازگشایی سینما‌ها می‌داند. وی می‌گوید: «قطعاً با بازگشایی سینما‌ها به طوری که ۴۰ درصد از ظرفیت سالن‌ها استفاده شود، در بهترین شرایط نیز شاهد بازگشت سرمایه برای فیلم‌های اکران شده نخواهیم بود. تقریباً اطمینان دارم که مردم از رفتن به سینما‌ها تا مدت‌ها پرهیز می‌کنند، اما اگر ۴۰ درصد هم در اکثر سانس‌ها پر شود نمی‌توان به بازگشت سرمایه امیدوار بود.»

«سینماماشین» وارد دور دوم شد

درخواست برای بازگشایی سینماها، باعث نشده تا طرح «سینما آنلاین» و «سینما ماشین» متوقف شود. پس از اکران فیلم سینمایی «خروج» در قالب «سینما ماشین»، فیلم «جهان با من برقص» به عنوان دومین فیلم در این طرح به نمایش گذاشته می‌شود. «جهان با من برقص» که پیش از این در اکران عمومی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده بود، از دوشنبه ۲۹اردیبهشت در دو سانس ۲۱ و ۲۳ در پارکینگ شماره۳ برج میلاد تهران به نمایش گذاشته شد. این طرح تحت تدابیر بهداشتی و با مجوز و موافقت ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا انجام خواهد گرفت. تهیه‌کننده فیلم «پسرکشی» با ابراز امیدواری از موفقیت «سینما ماشین» بیان می‌کند: «سینماماشین گزینه‌ای است که در این شرایط از بی‌گزینه بودن سراغ آن رفتیم و می‌توان گفت که اجرای آن بهتر از اجرا نشدنش است. هر طرحی باعث شود فیلم‌ها امکان نمایش و فروش بیشتری داشته باشند، ارزشمند است و باید از آن حمایت کرد. این طرح در همه جای کشور می‌تواند فعال باشد. اگر سینما ماشین در سراسر کشور اجرا شود می‌توان به تأثیرگذاری‌اش امیدوار بود.»

حتی اگر سینما‌ها در عید فطر بازگشایی شوند و همه محدودیت‌های فیزیکی و بهداشتی برای حضور تماشاگران برای حضور در سینما‌ها برداشته شود، هنوز مشکل دیگری برای اکران وجود دارد و آن نبود «شورای صنفی نمایش» است. به دنبال اعتراض خانه سینما به نحوه برگزاری انتخابات شورای صنفی نمایش که وظیفه ساماندهی اکران‌ها را دارد، معاون سازمان سینمایی از احتمال تکرار رأی‌گیری و تجدید انتخابات خبر داد. جلسه این شورا نیز که قرار بود یک‌شنبه گذشته برگزار شود، لغو شد! نبود شورای صنفی نمایش، اکران‌های پس از بازگشایی را در هاله ابهام فرو برده است. جمع شرایط سینما نشان می‌دهد که حتی اگر سیگنال‌های منفی درباره نظر ستاد مبارزه با کرونا در نهایت مانع بازگشایی نشود، سینما‌ها برنامه مدونی برای آن روز‌ها پیش‌بینی نکرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار