کد خبر: 1003899
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
پکن از واشنگتن خواسته است سرکوب غیرموجه هوآوی و شرکت‌های چینی را متوقف کند تا تنش‌ها بین امریکا و چین تشدید شود. هرچند دولت ترامپ همچنان بر طبل رویارویی با چین می‌کوبد، مقامات وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفته‌اند در هرگونه نبرد احتمالی بین نیرو‌های امریکا و چین در اقیانوس آرام، ارتش امریکا بازنده خواهد بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، تازه‌ترین محدودیت‌ها علیه هوآوی، دومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند، که در کانون اتهامات جاسوسی امریکاست، تنش‌آفرینی جدیدی در نبرد چین و امریکا برای برتری در عرصه فناوری در جهان است. وزارت خارجه چین شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت چین از منافع و حقوق قانونی و بحق شرکت‌های چینی به شدت حمایت خواهد کرد. ما از طرف امریکایی می‌خواهیم سرکوب غیرموجه هوآوی و شرکت‌های چینی را فوراً متوقف کند.» این وزارتخانه اعلام کرد اقدامات دولت ترامپ «تولید صنعتی و زنجیره عرضه جهانی را نابود می‌کند.» وزارت بازرگانی امریکا جمعه اعلام کرد این کنترل‌ها «به طور محدود و راهبردی، دستیابی هوآوی را به نیمه رسانا‌هایی که تولید مستقیم نرم‌افزار و فناوری امریکاست، هدف قرار می‌دهد.»‌دیروز هم امریکا در نامه‌ای خطاب به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که حذف تایوان از نشست ویژه کرونا می‌تواند تبعات جدی در زمینه بهداشت عمومی داشته باشد و از متحدان خود شامل کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، نیوزیلند، انگلیس و ژاپن نیز خواسته سازمان بهداشت جهانی را وادار کنند در جریان این نشست، تایوان را به عنوان عضو ناظر بپذیرد. طی روز‌های اخیر این دومین تلاش امریکا برای زیر سؤال بردن اصل «چین واحد» مبنی بر عدم دخالت در امور مناطقی است که تحت کنترل پکن هستند. این درحالی است که مقامات پنتاگون، درباره تشدید تنش‌ها با چین هشدار می‌دهند و گفته‌اند که در هرگونه نبرد احتمالی بین نیرو‌های امریکا و چین در اقیانوس آرام، ارتش امریکا بازنده خواهد بود. به نوشته روزنامه «دیلی میل» مقامات پنتاگون در تحلیل رزمایش این کشور گفته‌اند که امریکا برابر چین آسیب‌پذیر است و هرگونه حمله‌ای به امریکا موجب خسارت قابل‌توجهی می‌شود. یک ارزیابی پنتاگون برای سال ۲۰۳۰ این بود که در برهه‌ای که چین به زیردریایی‌های رزمی و ناو‌های هواپیمابر و ناوشکن‌های جدید در سال ۲۰۳۰ مجهز شود، آنگاه امریکا به طور کامل مغلوب ارتش چین می‌شود. به گفته کارشناسان پنتاگون، این تهدید‌ها اینک فوری‌تر از سال ۲۰۳۰ است طوری که پایگاه‌های امریکا تحت فرماندهی این کشور در منطقه اقیانوس آرام اینک در خطر هستند، زیرا چین توان موشکی برد متوسط خود را تقویت کرده است. در این بین وضعیت جزیره گوام که میزبان سه پایگاه امریکاست نیز، به شدت مایه نگرانی است.

نمی‌توانیم از تایوان دفاع کنیم. یک مقام پنتاگون در این باره گفته، چین مجهز به موشک‌های برد بلند ضد کشتی و ابرفراصوت است که سرعت آن‌ها پنج برابر سرعت موشک‌های معمولی است. به گفته مقامات پنتاگون در صورت حمله چین به تایوان، امریکا قادر به دفاع از آن نیست و تایوان نیز بی‌ثبات‌ترین موضوع بین چین و امریکاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار