کد خبر: 1003877
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
برخی دانشگاه‎ها نحوه برگزاری آزمون‌های پایان ترم خود را اعلام نکرده‌اند و برخی مجازی و حضوری بودن آن را به تصویب رسانده‌اند.
دلارام عبدزاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: نگاهی داریم به برنامه دانشگاه‌هایی که وضعیت خود را تا حدودی مشخص کرده‌اند. ادامه روند تعطیلی‌های نیم‌سال جاری و قوت گرفتن احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها، موجب شد تا نگاه وزارت علوم به نحوه برگزاری آزمون‌های پایان ترم دانشجویان جلب شود. به همین منظور معاونت آموزشی وزارت علوم با ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها تأکید کرد تا استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس باشد. یعنی اگر امکان برگزاری آزمون‌های پایان ترم به صورت حضوری نبود، دانشگاه‌ها به برگزاری آزمون‌های مجازی یا روش‌های جایگزین آزمون همچون ارائه تکلیف و تمرین به دانشجویان و ارزیابی فعالیت دانشجو در کلاس بپردازند.

دانشگاه شهیدبهشتی

دانشگاه شهیدبهشتی از جمله دانشگاه‌هایی محسوب می‌شود که از اوایل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگا‌ها با فراهم‌سازی زیرساخت‌های خود به آموزش مجازی پرداخته است.

اصنافی، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی درباره شیوه برگزاری امتحانات پایان‌ترم در این دانشگاه گفت: در‌خصوص مجازی یا حضوری برگزار شدن آزمون‌های پایان‌ترم دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی هنوز اطلاعیه‌ای اعلام نشده است؛ قصد داریم در میانه یا اواخر اردیبهشت‌در‌این‌باره اطلاع‌رسانی کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد نیز که از ۱۷اسفند ۹۸ به برگزاری کلاس‌های مجازی خود به دو صورت آفلاین و برخط پرداخته است، در آخرین بخشنامه خود که در اوایل هفته جاری ابلاغ شد، خبر از احتمال برگزاری آزمون‌های پایان ترم تمام واحد‌های دانشگاه آزاد به صورت حضوری داد.

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در‌این‌باره گفت: ما حداکثر با دو هفته تأخیر می‎توانیم سال تحصیلی را به اتمام برسانیم. فعلاً بنا را بر این گذاشته‌ایم تا امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنیم.

دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا نیز با راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی طوبی و مهارت‌افزایی اعضای هیئت‌های علمی خود برای برگزاری کلاس‌های مجازی در این عرصه گام نهاد و طی اطلاعیه‌ای از ادامه آموزش‌های مجازی دانشجویان تا پایان ماه مبارک رمضان و ایجاد تمهیداتی برای برگزاری آزمون‌های پایان ترم خود خبر داد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای

دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با برگزاری کلاس‌های خود به صورت مجازی اعلام کرد پایان کلاس‌ها ۸ مرداد ۹۹ خواهد بود و امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز در بازه زمانی ۱۱ تا ۲۳ مرداد انجام می‌شود. البته این تصمیمات تنها برای دروس نظری اتخاذ شده است و دروس عملی هنوز تکلیفشان مشخص نیست.

غلامرضا کیانی، معاون آموزشی دانشگاه فنی‌حرفه‌ای گفت: در صورتی که در بازه امتحانات ستاد ملی مدیریت ویروس کرونا شرایط را عادی اعلام کند، امتحانات پایانی در نیم سال‌جاری به صورت حضوری برگزار خواهد شد. بدیهی است، آزمون پایانی دروس عملی و نظری- عملی که امکان ارائه آن با روش آموزش مجازی وجود ندارد با موارد بهداشتی به صورت حضوری و پس از برگزاری کلاس‌ها انجام خواهد شد.

دانشگاه‌های غیرانتفاعی

دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سراسر کشور آمادگی لازم را برای برگزاری امتحانات پایان ترم به هر دو صورت حضوری و مجازی را دارد، اما براساس ابلاغیه وزارت علوم منتظر اعلام ستاد ملی کرونا برای تصمیم‌گیری درباره نحوه برگزاری امتحانات هستند.

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی نیز از دیگر دانشگاه‌هایی محسوب می‌شود که حذف ترم را مگر در شرایط خاص مجاز اعلام کرد و تمدید ترم تحصیلی ۹۹-۹۸ را در تابستان غیرممکن دانست. این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه‌ها منتظر ابلاغیه ستاد مبارزه با کروناست تا بتواند تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

دانشگاه علم و صنعت

این دانشگاه طی اطلاعیه‌ای نیز اعلام کرد در برگزاری کلاس‌های نظری خود عقب‌ماندگی نداشته است و اگر شرایط مهیا شود، ترم تحصیلی را برای برگزاری کلاس‌های عملی تا دو هفته افزایش خواهد داد، اما هنوز در رابطه با برگزاری آزمون‌های پایان ترم تصمیمی اتخاذ نکرده است.

در حال حاضر قرار شده است آزمون‌های میان‌ترم دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با پروژه‌ها، تمرین‌ها و مقالات جایگزین شود.

با این حال که دانشگاه‌ها هنوز اندرخم برگزاری کلاس‌های مجازی هستند و با مشکلات زیرساخت‌ها و اینترنت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، باید به فکر ایجاد شرایط لازم برای برگزاری آزمون‌های مجازی و حضوری نیز باشند.

باید امیدوار بود با مدیریت صحیح، مشکلات برگزاری آزمون‌های پایان ترم به هر دو صورت مرتفع شود، تا دانشجویان علاوه بر نگرانی‌های ناشی از شیوع کرونا و شرایطی که این ویروس بر وضعیت زندگی عادی‌شان تحمیل کرده است، استرس‌ها و نگرانی مضاعفی را تحمل نکنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار