کد خبر: 1003715
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
نفتکش‌های ایرانی از جبل الطارق عبور کردند
نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت به مقصد ونزوئلا، دیروز بدون مزاحمت دزدان دریایی ملکه از تنگه جبل‌الطارق عبور کردند و طبق برآورد‌های اطلاعاتی هفته آینده محموله‌های خود را به این کشور تحویل می‌دهند؛ نفتکش‌هایی که با سامانه‌های مکان‌یابی روشن و نصب پرچم ایران روی عرشه خود، پیام مهمی را برای به چالش کشیدن و شکست حصر تحریم‌های ظالمانه امریکا، به سایر کشور‌ها مخابره کردند. واشنگتن هم برای تعرض به محموله‌های سوخت ایران کشتی‌های جنگی خود را به دریای کارائیب فرستاده که ریسک درگیری بین دو طرف را بالا برده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که مقامات واشنگتن در راستای سیاست فشار حداکثری، مدعی بودند اجازه نخواهند داد حتی یک قطره از نفت ایران به خارج صادر شود، برخلاف این ادعاها، نفتکش‌های حامل سوخت ایران که گفته می‌شود به مقصد ونزوئلا در حرکت هستند، دیروز وارد اقیانوس اطلس شدند. خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد که بررسی اطلاعات مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی حاکی از آن است که نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی صادراتی ایرانی ظهر یک شنبه از تنگه جبل‌الطارق به مقصد امریکای لاتین عبور کرد. پس از نفتکش فورچون، پتونیا و فارست، این چهارمین نفتکش حامل بنزین یا گازوئیل ایران است که از جبل‌الطارق عبور کرده و بنا به ادعای رسانه‌های غربی به سمت امریکای لاتین و به احتمال زیاد ونزوئلا در حرکت است. پنجمین نفتکش با نام کلاول، هم از کانال سوئز عبور کرده و در دریای مدیترانه در حال رفتن به سمت جبل‌الطارق و رسیدن به امریکای لاتین است.

این اولین مورد صادرات سوخت در چنین مقیاس بزرگی در تاریخ معاصر به یک کشور امریکای جنوبی است. نکته حائز اهمیت این است که هیچ یک از این نفتکش‌ها برخلاف رویه‌های متداول صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در شرایط تحریم، سامانه‌های مکان‌یابی خود را خاموش نکرده‌اند و با سیگنال‌های روشن در حال حرکت هستند. همچنین بر اساس گزارش رسانه‌ها، این نفتکش‌ها پرچم ایران را روی عرشه خود نصب کرده‌اند و این نشان می‌دهد که تهران به هشدار‌های مقامات واشنگتن برای جلوگیری از صادرات نفتی اعتنایی ندارد. بنابراین، رفتار ایران در بحبوحه اعمال فشار‌های حداکثری واشنگتن، پیام سیاسی مشخصی در به چالش کشیدن تحریم‌ها برای امریکا دارد و بیانگر این است که تهران زیر بار فشار‌ها تسلیم نشده و تلاش می‌کند با چنین اقداماتی حصر تحریم‌ها را بشکند. کانال تلگرامی اخبار سوریه درباره جسارت نفتکش‌های ایران در دوره تحریم‌های گسترده واشنگتن نوشته است: «فقط یک ابرقدرت می‌تواند همزمان پنج کشتی حامل سوخت را راهی آن سوی دنیا کند بدون آنکه مهم باشد آن یکی ابرقدرت دیگر چه می‌گوید.»

صف‌آرایی دزدان دریایی در کارائیب

درحالی که تا چند روز دیگر محموله‌های سوخت ایران در سواحل ونزوئلا لنگر خواهند انداخت، امریکا نیز بیکار ننشسته و برای مقابله با نفتکش‌های ایرانی کشتی‌های جنگی خود را به دریای کارائیب اعزام کرده است. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، چهار کشتی جنگی یواس‌اس دیترویت، کشتی جنگی یواس‌اس لاسن، کشتی جنگی یواس‌اس پربل و کشتی جنگی یواس‌اس فاراگات، به همراه هواپیمای پی‌۸ پوسایدون، به سمت دریای کارائیب حرکت کرده‌اند. اعزام این کشتی‌ها درحالی است که چند روز پیش یک مقام امریکایی با ادعای اینکه ایران به ونزوئلا بنزین ارسال کرده، گفت که واشنگتن با استناد به این مسئله به دنبال اقدام جدید علیه تهران است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام امریکایی مدعی شد که واشنگتن اطمینان دارد دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در ازای دریافت سوخت از ایران، چندین تن طلا در اختیار این کشور قرار می‌دهد. وی در ادامه ادعا‌های خود افزود که این مسئله نه تنها با انتقاد امریکا روبه‌رو است، بلکه کشور‌های منطقه نیز از آن استقبال نمی‌کنند. این مقام امریکایی گفت: «ما به‌دنبال بررسی اقدام‌هایی هستیم که می‌توان در این خصوص انجام داد.»

ایران و ونزوئلا تحت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن قرار دارند و مقامات امریکایی به هر نحوی شده تلاش می‌کنند از مبادلات سوختی بین این دو کشور جلوگیری کنند. هرچند امریکا تلاش می‌کند نفتکش‌های ایرانی را توقیف کند، اما مقامات ایرانی هشدار داده‌اند که هرگونه اقدام دزد دریایی گونه امریکا علیه محموله سوخت در حال حرکت ایران به ونزوئلا، پیامد‌هایی را به دنبال خواهد داشت. موضوع اعزام کشتی‌های جنگی برای مقابله با نفتکش‌های ایران در شرایطی انجام می‌شود که سال گذشته نیز نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های جبل‌الطارق به درخواست امریکا به دست دزدان دریایی ملکه انگلیس توقیف شد و چالشی طولانی بین ایران با امریکا و انگلیس ایجاد کرد و در نهایت دادگاه محلی جبل‌الطارق، به آزادی نفتکش ایرانی رأی داد. این بار که نفتکش‌های ایرانی به سلامت از جبل‌الطارق عبور کرده‌اند و خبری از دزدان ملکه نیست، ظاهراً واشنگتن امیدوار است خود عامل مستقیم ربودن نفتکش‌های سوخت ایران باشد.

به نظر می‌رسد هرگونه تنش در دریای کارائیب منجر به تشدید درگیری تهران و واشنگتن در خلیج فارس خواهد شد و معلوم نیست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، خطر درگیری دیگری با تهران را به جان خواهد خرید. ترامپ در ماجرای حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد و سرنگونی پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک امریکا، حاضر به درگیری با ایران نشد و این بار نیز در صورتی که نفتکش‌های ایرانی به سلامت و بدون مزاحمت ناو‌های امریکایی به ونزوئلا برسند، پیروزی بزرگ برای تهران و نشانه‌ای برای تنزیل جایگاه هژمونی واشنگتن در جهان خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
1
2
تنها چیزی که آمریکاییها بدنبال آن هستند جنگ روانی.
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
1
1
مرگ بر آمریکا
ننگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما میچکد از چنگ تو
.....
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
1
حزب الله در هر نقطه ای از دنیا آمادگی صد در صدی را داراست .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار