کد خبر: 1003584
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
ضعف، گرسنگی و تشنگی سه چالشی است که روزه داران با آن مواجه می‌شوند. در این مطلب به تشنگی شدید در میان روزه داران و راهکار‌های مقابله با آن می‌پردازیم.
سرويس جامعه جوان آنلاين: تشنگی شدید روزه داران را چگونه می‌توان کنترل کرد؟ یک متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار سلامت جام جم آنلاین نوشیدن برخی از شربت‌های مفید را بین فاصله افطاری تا سحر به روزه داران جهت رفع تشنگی در طول روز توصیه می‌کند.

شربت آبلیمو  

آزاده قاسمی متخصص ارشد تغذیه عنوان کرد: شربت آبلیمو نخستین شربتی است که توصیه می‌کنم. این شربت باعث ترشح بزاق می‌شود و در نتیجه احساس تشنگی کمتری به یک روزه دار وارد می‌شود. شربت آبلیمو بسیار گواراست و محبوبیت زیادی هم دارد

شربت سکنجنبین خیار

قاسمی گفت: شربت سکنجبین خیار نیز از دیگر شربت‌های مفیدی است که میزان تشنگی را در افراد روزه دار پایین می‌آورد. این نوشیدنی متشکل از لیموترش، عرق نعناع، خیار رنده شده است. برای شیرین کردن آن کمی سکنجبین هم اضافه می‌شود. البته باید توجه داشت که به همه شربت‌ها نباید شکر زیادی اضافه کرد تا خاصیت خوب آن از بین برود.

شربت خاکشیر

این متخصص تغذیه تاکید کرد: شربت خاکشیر یکی از بهترین شربت‌ها برای رف تشنگی و گرمازدگی به شمار می‌رود به این دلیل که دانه‌های آن آب را جذب می‌کند. زمانی که این شربت را می‌نوشید در طول روز این دانه‌ها در بدن باز شده، آب را آزاد می‌کند و به این ترتیب به بدن آبرسانی انجام می‌دهد.

دم کرده نعناع

وی افزود: شربت دیگری که درست کردن آن راحت و توصیه اش می‌کنم دم کرده نعناع است. دم کرده برگ نعناع و مخلوط آن با عسل تشنگی را از بین می‌برد. نوشیدنی بسیار خوبی برای هر دو وعده سحری و افطاری است و در طول روز نیز باعث می‌شود روزه دار بابت تشنگی اذیت نشود.

شربت تخم شربتی گلاب و عسل

قاسمی بیان داشت: شربت دیگری که بسیار آن را توصیه می‌کنم تخم شربتی گلاب و عسل است. این شربت خاصیت‌های فراوانی دارد، اما در توصیف آن همین بس که به بدن آبرسانی انجام می‌دهد و باعث کاهش تشنگی می‌شود. برای تهیه آن تخم شربتی‌ها باید چند دقیقه در آب خیس بخورند. آب لیموی تازه و عرق بهارنارنج و بیدمشک و عسل هم باید به آن اضافه شود تا شربت خوشمزه‌ای به وجود بیاید.

مخلوط کاسنی با گلاب

وی یادآور شد: کاسنی نیز از دیگر نوشیدنی‌های گوارا و خوب به شمار می‌رود. کاسنی خاصیت خوبی که دارد این است که خنک کننده به شمار می‌رود. کاسنی را باید باکمی گلاب مخلوط کرد و نوشید.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: رفع تشنگی در ماه رمضان از سوی روزه داران با روش‌های مختلفی امکان پذیر است. اما پیش از فکر کردن به انواع شربت باید این را در نظر داشت که روزه دار ابتدا باید از خوردن چیز‌های چرب و شیرین و شوری که تشنگی را تشدید می‌کنند خودداری کند تا بتواند روزه پرنشاطی را پشت سر بگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار