کد خبر: 1003540
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
حاشیه‌ای بر اعلام رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا برای آغاز فعالیت‌ها و لیگ‌های ورزشی
با اعلام رسمی برگزاری لیگ برتر فوتبال پس از ماه رمضان، شمارش معکوس برای تماشای فوتبال در دوران پساکرونا آغاز شده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: دیروز نگاه تمام اهالی فوتبال به نیاوران تهران و جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بود، جلسه‌ای که قرار بود خبر آغاز دوباره فعالیت‌های ورزشی، به‌خصوص لیگ فوتبال را به صورت رسمی اعلام کند. چهارشنبه گذشته ستاد ملی کرونا در ورزش به صورت تلویحی شروع لیگ را در هفته‌های آینده تأیید کرده بود، اما تصمیم‌گیری نهایی و اعلام رسمی برای دیروز ماند تا عالی‌ترین مرجع برداشتن محدودیت‌هایی که برای شیوع کرونا وضع شده در این باره نظر بدهد. انتظار فوتبالی‌ها برای اعلام رسمی شروع تمرینات و ادامه لیگ در شرایطی بود که در روز‌های اخیر جدال موافقان و مخالفان ادامه لیگ برتر بالا گرفته بود تا جایی که حتی مرگ یک نوجوان فوتبالیست بر اثر کرونا، آن هم در شرایطی که درگذشتش ارتباطی با فوتبال نداشت، به صورت ناجوانمردانه‌ای دستمایه دو طرف قرار گرفت تا مشخص شود سلامتی و کرونا تنها یک بهانه و توجیه برای آنهاست و تیم‌های موافق و مخالف برگزاری لیگ اهداف دیگری را در مطرح کردن چنین مباحثی دنبال می‌کنند.

لیگ برتر فوتبال ۱۱ اسفند سال گذشته در شرایطی با اوج‌گیری کرونا در کشورمان تعطیل شد که دیروز به صورت رسمی اعلام شد که مسابقات ورزشی و لیگ‌ها پس از یک تعطیلی نزدیک به دو ماه و نیمه می‌توانند بعد از ماه رمضان فعالیت‌شان را از سر بگیرند. دیروز ستاد ملی مقابله کرونا به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و در یکی از مهم‌ترین تصمیمات این جلسه، حسن روحانی به صورت رسمی شروع فعالیت‌های ورزشی را بعد از ماه رمضان اعلام کرد: «فعالیت‌های ورزشی در چارچوب پروتکل‌ها آزاد می‌شود. البته فعالیت‌های ورزشی که بدون تماشاگر است، در عین حال اجتماع مردم نخواهد بود و تماشاگران نیز حضور ندارند. چارچوب و پروتکل‌های بهداشتی را وزارت بهداشت و درمان ابلاغ خواهد کرد.»

با چراغ سبز به ستاد ملی مقابله با کرونا برای شروع دوباره لیگ برتر، حالا شمارش معکوس برای اعلام آغاز تمرینات و همچنین بازی‌های لیگ آغاز شده است. گفته می‌شود تمرینات از اوایل خرداد از سرگرفته می‌شود و تیم‌ها بعد از سه هفته تمرین آماده شروع دوباره بازی‌های لیگ خواهند شد و از دهه سوم خرداد نیز بازی‌ها آغاز می‌شود و باشگاه‌های لیگ برتری خودشان را برای یک ماراتن فوتبال و برگزاری بازی‌های ۹ هفته در ۴۵ روز آماده می‌کنند. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش دیروز در این رابطه گفت: «تقریباً به مدت شش هفته و هر پنج روز یک‌بار می‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم. اگر خدای ناکرده در حدود ۲۰ تا ۲۵ خرداد مشکلی وجود داشته باشد، برنامه لیگ برتر را دوباره متوقف می‌کنیم.»

پروتکل‌های بوندس‌لیگایی لیگ برتر

با اعلام رسمی اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا برای آغاز لیگ برتر، هرچند همچنان اظهارنظر‌های جسته و گریخته برخی مخالفان ازسرگیری لیگ ادامه دارد، اما مهم‌ترین نکته پروتکل‌های بهداشتی است که برای تمرینات و مسابقات از سوی سازمان لیگ در نظر گرفته خواهد شد، به خصوص که برخی باشگاه‌ها خواهان این هستند که سازمان لیگ به آن‌ها تضمین بدهد که بازیکنی کرونا نخواهد گرفت. این درخواست دیروز اینطور با واکنش سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال روبه‌رو شد: «نمی‌توانیم چنین تضمینی بدهیم. ما برگزار‌کننده مسابقات هستیم و در مورد مسائل پزشکی، سه نهاد دیگر یعنی فدراسیون پزشکی ورزشی، کمیته پزشکی فدراسیون و ایفمارک که مرکز پزشکی سازمان لیگ هستند، نظر می‌دهند. آن‌ها نیز نمی‌توانند تضمین بدهند که شخصی مبتلا نشود، چنین کاری منطقی و عقلانی نیست.»

البته پروتکل‌های بهداشتی بازی‌های لیگ هنوز رسانه‌ای نشده و مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ تنها به کلیات آن اشاره کرده که از روی پروتکل‌های بوندس‌لیگا کپی شده است: «در مکاتباتی که با AFC داشتیم، توانستیم پروتکل بهداشتی منتشر شده از بوندس‌لیگا را در اختیار بگیریم. این پروتکل حدود ۴۰ صفحه و برای تمام گروه‌های سنی است. شرایط بهداشتی محل استقرار تیم‌ها، کاهش توپ‌جمع‌کن‌ها، بچه‌هایی که با بازیکنان وارد زمین می‌شوند و تشریفات و افراد اضافی طبق این پروتکل حذف شده‌اند. تمام این موارد سبب می‌شود فاصله لازم در برگزاری بازی‌ها حفظ شود. همچنین نوع استقرار تیم‌ها روی نیمکت‌ها استانداردسازی شده است. در دوره تمرینات هم ما هر ۱۴ روز یک‌بار تست می‌گیریم تا وضعیت بازیکنان را زیر نظر داشته باشیم.»

در حالی پزشکان برخی از تیم‌ها به شدت مخالف آغاز دوباره لیگ به دلیل به خطر افتادن جان بازیکنان و عوامل تیم‌ها هستند که دکتر حقیقت، پزشک تیم پرسپولیس دیروز در گفتگو با پایگاه خبری ورزش سه از فراهم کردن شرایط برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمرینات این تیم خبر داده است: «تلاش می‌کنیم تماس فیزیکی بازیکنان را در شروع تمرینات در رختکن و دیگر مناطق کمتر کنیم. در حال ساخت تونل ضدعفونی‌کننده هستیم که بازیکنان از آن رد شوند و به زمین تمرین برسند. مسئله بهداشت فردی مثل ماسک و دستکش هم باید مهیا شود که اعضای تیم استفاده کنند. باز هم می‌گویم ما باید سبک زندگی را عوض و موارد بهداشتی را رعایت کنیم، چراکه در زمین تمرین ما چهار، پنج ساعت بر بازیکنان نظارت داریم و آن‌ها بیشتر تنها هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار