کد خبر: 1003515
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
روز گذشته جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی برگزار شد که بعد از ۷۰ روز از آغاز شیوع این ویروس، کمترین تعداد موارد فوتی بیماری کرونا ثبت شد و تعداد جان‌باختگان کووید ۱۹ به کمتر از ۴۰ مورد رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، اما تکلیف بسیاری از برنامه‌های پیش رو را تعیین کرد. طبق مصوبات این جلسه بنا شد تا صحن حرم‌های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) بعد از ماه مبارک رمضان با رعایت موارد بهداشتی بازگشایی شود. برپایی مراسم نماز روز عید فطر در مساجد و همچنین برگزاری مراسم روز قدس در ۲۱۸ شهر سفید با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی و به صورت حضور در نماز جمعه و نه راهپیمایی، از دیگر مصوبات این ستاد بود. بر این اساس بنا شد در تهران نیز به دلیل وضعیت قرمز پایتخت، راهپیمایی روز قدس از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت نمادین و با خودرو انجام شود. بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خردادماه و بازگشایی مشاغل پر ریسک‌تری همچون رستوران‌ها با پایان ماه رمضان از دیگر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

سیر رو به کاهش ابتلا به بیماری کرونا و همچنین سیر رو به رشد بهبود‌یافتگان در کشور، در کنار همراهی مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دست ستاد ملی کرونا را برای ادامه روند بازگشایی‌ها بازتر گذاشته است. جلسه روز گذشته این ستاد نیز تکلیف بازگشایی بسیاری از اصناف و مشاغل و همچنین اماکن مذهبی و فرهنگی و مراسم‌های مذهبی همچون مراسم نماز عید سعید فطر و بزرگداشت روز جهانی روز قدس را روشن کرد.

روز گذشته با شناسایی ۱۷۵۷ بیمار جدید کووید۱۹، مجموع این در کشور به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسید. تا‌کنون ۹۳ هزار و ۱۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و همین آمار ایران را جزو پنج کشور اول با بالاترین بهبودیافته این بیماری در دنیا قرار داده‌است. با وجود روند مدیریت‌شده بیماری در کشور، اما بنا با تأکید کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به هیچ‌وجه در وضعیت عادی این بیماری به سر نمی‌بریم. هیچ کجای جهان و از جمله ایران وضعیت عادی با این ویروس ندارد. در اغلب شهرستان‌های استان خوزستان وضعیت را فوق‌العاده اعلام شده‌است. بنابراین رعایت بهداشت فردی و اجتماعی باید کماکان با جدیت تداوم یابد تا بتوانیم به مسیر مهار بیماری نزدیک شویم.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم درباره پیش‌بینی وضعیت آینده ویروس کرونا می‌گوید: «پیش‌بینی‌های ما قطعی نیست، ولی پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی این است که اوضاع کرونا در پاییز بدتر از خرداد و تابستان خواهد بود. این مطرح‌ترین پیش‌بینی با شانس ۵۰ الی ۷۰ درصدی است که البته ممکن هم هست به وقوع نپیوندد.» با تمام این‌ها ملموس‌ترین واقعیتی که در حال حاضر با آن سر و کار داریم، این است که باید به زندگی به کرونا عادت کنیم و این ویروس تاجدار به این زودی‌ها قرار نیست از جهان ما برود.

از پیک کرونا عبور کرده‌ایم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن تشکر از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر گفت: «دوران ویروس کرونا تمام نشده، ولی شرایط ما از دیروز بهتر است. تجهیزات ما هم بیشتر شده‌است و تجهیزات لازم را در حال حاضر در اختیار داریم.»

روحانی با تأکید بر اینکه به نظر من، ما از پیک اصلی کرونا عبور کرده‌ایم، افزود: «رسانه‌های بیگانه احساس کردم می‌خواستند کشور را تعطیل کنند، اما به خدمات ضروری و کالا‌های اساسی نیاز بود و ما محکم ایستادیم و این خدمات به مردم داده شد.»

وی با اشاره به وضعیت مناسب رسیدگی به بیماران و سالمندان در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها خاطر نشان کرد: «در بسیاری از کشور‌ها تلفات سالمندان بسیار بالا است، در کشور ما فقط یک درصد سالمندان در خانه سالمندان هستند و فقط ۵/ ۱ درصد آن‌ها به علت کرونا در خانه سالمندان فوت کردند.»

برگزاری راهپیمایی روز قدس با خودرو

تصمیم‌گیری برای برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس، نماز عید سعید فطر و بازگشایی آستان‌های مقدس از دیگر مباحثی بود که در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد. بر این اساس برای روز قدس دو تصمیم گرفته شد؛ اول اینکه در۲۱۸ شهر سفید با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی مراسم بزرگداشت روز قدس نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت حضور در نماز جمعه برگزار شود. در تهران هم قرار شد با مسئولیت سپاه پاسداران راهپیمایی روز قدس به صورت نمادین و با خودرو صورت گیرد که در واقع حرکت تبلیغی انجام می‌شود و اجتماع مردمی نداریم. به گفته رئیس‌جمهور برای روز عید فطر هم بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر باشد، اما در مکان‌های بزرگ مثل مصلی‌ها برگزار نشود و در مساجد برگزار شود. البته مردم هم در منازل خود می‌تواند نماز را بخوانند.

بازگشایی مشروط صحن‌های اماکن مقدس

درباره بازگشایی اماکن مقدسه در مشهد، قم و شاهچراغ در شیراز هم قرار شد بعد از ماه مبارک، صحن‌ها در چارچوب دستورالعمل‌های تعیین‌شده بازگشایی شوند باز می‌شود ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند.

بر این اساس فعلاً سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر در‌های صحن‌ها باز شود تا مردم به اعمال زیارتی خود بپردازند، اما توقف نباید بیش از حد باشد. به گفته وی رستوران‌ها نیز بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند.

بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد

طبق مصوبه جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا کنکور نیز در چارچوب پروتکل‌ها انجام خواهد شد. برای بازگشایی دانشگاه‌ها هم، غیر از رشته‌های پزشکی که اکنون نیز فعال هستند، سایر دانشگاه‌ها فعالیت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمایشگاه و کارگاه‌ها آغاز خواهند کرد.

به گفته روحانی فعالیت‌های ورزشی هم بازگشایی خواهند شد، البته این کار باید در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به فعال بوده هتل‌ها در کشور نیز گفت: «در این ایام هتل‌ها کاملاً بسته نیستند صرفاً قسمت رستوران آن‌ها بسته بود. هتل‌ها باز بود مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد، اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد.»

امریکایی‌ها یک سوم مبتلایان به کرونا در جهان

تاخت و تاز کرونا در جهان هم همچنان ادامه دارد. بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی worldometer تا این لحظه ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۸۱۱ نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۳۰۳ هزار و ۴۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون یک‌میلیون و ۷۰۶ هزار و ۱۷۴ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند.

کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۲۵ هزار و ۸۳۷ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۹۳ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۸۶ هزار و ۹۱۲ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

نمایش دیگری از غرب وحشی با حذف اپلیکیشن ماسک از گوگل پلی

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پاندمی زمانی اعلام می‌شود که یک بیماری ورای سطح انتظارات در سراسر دنیا شیوع پیدا کند و مردم برای آن آمادگی لازم را نداشته باشند. در واقع زمانی که پاندمی اعلام می‌شود، احتمال آنکه بیماری در سطح جامعه گسترش پیدا کند، وجود دارد و دولت‌ها و نظام‌های بهداشتی دنیا باید در این مرحله مطمئن شوند که آمادگی لازم را برای بیماری دارند. کرونا هم یک پاندمی است. بنابراین حتی اگر این ویروس در یک کشور کاملاً مهار شود ممکن است از سایر کشور‌های جهان دوباره شاهد انتقال آن باشیم. در چنین شرایطی و در آستانه روز جهانی ارتباطات، گوگل پلی اپلیکیشن ماسک را حذف کرد! این اقدام در رأس تحریم‌های ضد بشری علیه کشورمان صورت گرفت، تا جلوه‌ای دیگر از «غرب وحشی» به تصویر بکشد.

اپلیکیشن ‎ماسک برای اطلاع از آخرین وضعیت ابتلا به ‎کرونا در محله‌های مختلف طراحی شده‌است و نشان می‌دهد آخرین وضعیت ابتلا به ‎کرونا در محله شما چیست تا از مناطق آلوده دوری کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار