کد خبر: 1003429
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
فرمانده پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی شهرستان سنندج گفت: امسال ۹ کامیون حامل ۲۰ تن و ۷۸۰ کیلوگرم چوب قاچاق جنگلی توقیف و ضبط شده و پرونده قضایی برایشان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.

جنگل‌ها و مراتع طبیعی از جمله نعمت‌های بزرگی است که خداوند متعال در اختیار بشر قرار داده که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان از آن استفاده‌های مادی و معنوی کرد اما این نعمت بزرگ نیاز به نگهبانی دارد تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی یکی از زیرمجموعه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که با درخواست و تامین بودجه از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و با تصویب ستاد کل نیروهای مسلح از اواخر سال ۱۳۸۴ رسماً تشکیل شد.

هدف از تاسیس این یگان دفاع مؤثرتر از جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور خصوصا با توجه به حملات متعدد به محیط‌بانان و جنگل‌بانان توسط سودجویان، قاچاقچیان چوب و شکارچیان غیرمجاز بود در واقع یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری، پیشقراول و نمادی از حفاظت اراضی است که با گشت‌های شبانه‌روزی خود در راستای صیانت از اراضی ملی می‌کوشد.

محمد نظری فرمانده پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی شهرستان سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: حفاظت از عرصه و اعیان منابع طبیعی از مهم‌ترین ماموریت‌های یگان حفاظت منابع طبیعی است که در سخت‌ترین شرایط با ایجاد گشت و مراقبت برای حفاظت از انفال و اراضی ملی می‌کوشند تا این منابع ارزشمند الهی همواره از دست بلایای طبیعی و غیرطبیعی در امان بماند.

وی افزود: مهم‌ترین ماموریت‌های سبزپوشان منابع طبیعی، حفاظت از عرصه منابع طبیعی براساس طرح‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه، گشت و مراقبت و اقدامات پیشگیرانه و اطلاع‌رسانی به موقع به منظور حفظ و حراست از عرصه منابع طبیعی، کنترل بهره‌برداری از منابع طبیعی طبق قوانین، اتخاذ تدابیر، تمهیدات و اقدامات لازم به منظور جلوگیری و مقابله با جرایم مرتبط با وظایف قانونی سازمان، بازرسی و کنترل محموله‌های جنگلی و مرتعی و کشف محموله‌های قاچاق غیر مجاز در معابر، جنگل‌ها و محورهای مواصلاتی با هماهنگی ناجا، جلوگیری از تردد و چرای غیرمجاز دام در عرصه منابع طبیعی، تشکیل پرونده قضایی متخلفان، قاچاقچیان و متجاوزان به عرصه منابع طبیعی و جرایم مشهود برابر قوانین حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و ارجاع و اعزام به مراجع قضایی و ... است.

بازدید و بازرسی از 51 کامیون حامل چوب در سنندج

فرمانده پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی شهرستان سنندج ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 51 دستگاه حامل محموله‌های چوب را بازدید کردیم که این محموله‌ها یا چوب قاچاق جنگلی و یا مقطوعات مثمر باغی بود که بیشتر هدف ما جلوگیری از قاچاق چوب جنگلی است.

وی تصریح کرد: از 51 کامیون بازدید شده 35 کامیون مربوط به فروردین ماه و 16 کامیون مربوط به اردیبهشت ماه است.

ضبط و توقیف 9 کامیون حامل چوب قاچاق

نظری گفت: از این تعداد کامیون بازدید شده 9 کامیون که حامل 20 تن و 780 کیلوگرم چوب قاچاق جنگلی بود توقیف و ضبط شد و پرونده قضایی مطابق ماده 48 قانون حفاظت و بهره‌برداری برایشان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.

کشف و ضبط بیش از 20 تن چوب جنگلی قاچاق

وی اضافه کرد: از 9 کامیون توقیف شده 6 کامیون با 8 تن و 200 کیلوگرم چوب قاچاق جنگلی در فروردین‌ماه و 3 کامیون با حجم 12 تن و 580 کیلوگرم چوب قاچاق جنگلی در اردیبهشت ماه توقیف شده‌اند.

توقیف 32 دستگاه بیل مکانیکی حین تخریب اراضی ملی

فرمانده پاسگاه ویژه حفاظت منابع طبیعی شهرستان سنندج با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های ما مقابله با تخریب و تصرف اراضی ملی است گفت: در فروردین ماه 18 دستگاه بیل مکانیکی در حین تخریب اراضی ملی توقیف و 11 پرونده در مراجع قضایی برای آنها تشکیل شد اما از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری تا امروز 14 دستگاه بیل مکانیکی در حین تخریب اراضی ملی توقیف شد که برای آنها 29 پرونده قضایی تشکیل و تحویل مراجع قضایی داده شدند.

وی اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب ایجاد تخریب در جنگل‌ها و مراتع در سنندج شده است توسعه اراضی کشاورزی، تعییر کاربری اراضی ملی به کشاورزی و ایجاد باغ و یا قاچاق چوب جنگلی است.

دریافت 121 گزارش مردمی

نظری یکی از وظایف یگان حفاظت را پیگیری و بررسی شکایت مردمی عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال تا امروز 121 شکایت مردمی دریافت کردیم که از این میزان 56 مورد مربوط به فروردین ماه و 65 گزارش هم مربوط به اردیبهشت ماه است البته اکثر این گزارش‌ها مربوط به تخریب و تصرف عرصه‌های ملی است.  

وی یادآور شد: طبق ماده 44 قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی ورود و حمل دام از نقطه‌ای به نقطه دیگر نیازمند مجوز جنگل‌بانی است لذا با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه پوشش گیاهی برای چرای دام مناسب است بحث مقابله با ورود دام غیرمجاز به عرصه‌های منابع طبیعی در دستور کار ما قرار دارد و در این راستا 2 کامیون حامل دام را بررسی کردیم که هر دوی آنها مجوز حمل و پروانه بهره‌برداری چرای دام داشتند.

وی اضافه کرد: عرصه‌های طبیعی جزو سرمایه‌های ملی و متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده است لذا یگان‌های حفاظتی منابع طبیعی برای برخورد با متخلفان و سودجویان عرصه طبیعی بسیج شده‌اند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

انتهای پیام/82/2330

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر