کد خبر: 1003388
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
رئیس‌جمهور امریکا در پی حملات تروریستی سه شنبه شب در افغانستان به صراحت گفت که افغان‌ها باید خود از کشورشان مراقبت کنند. این موضع‌گیری در شرایطی که دولت افغانستان طالبان را در دست داشتن در این ناآرامی‌ها مقصر می‌داند، کارایی توافقنامه صلح زمستان گذشته میان امریکا و طالبان را زیر سؤال می‌برد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: حملات روز سه‌شنبه به زایشگاهی در کابل و یک مراسم خاکسپاری در ننگرهار که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، بیش از پیش چشم‌ها را متوجه توافق ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند ۹۸) صلح امریکا با طالبان کرده است. دونالد ترامپ دیروز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا او نگران توافق صلح و احتمال از بین رفتن آن است یا خیر، به طور مستقیم به این پرسش پاسخ نداد، اما با اشاره به حضور بلندمدت نیرو‌های کشورش در افغانستان گفت: «آن‌ها (افغان‌ها) باید بتوانند از کشور خودشان مراقبت کنند، اما ما قرار نیست یک نیروی پلیس باشیم؛ ما قرار بود مبارز باشیم و ما سال‌ها در آنجا بوده‌ایم. بنابراین، نمی‌دانم، باید ببینیم چه می‌شود. انفجار‌هایی در کابل داشته‌ایم. فهمیدم که انفجار‌های بزرگی بوده است.»‌وی به کاهش نیرو‌های امریکایی هم اشاره کرد و گفت: «ما مسیر کاهش را طی می‌کنیم و افراد زیادی بازگشته‌اند، ما آن‌ها را برگردانده‌ایم. اما این دولت باید بتواند، روزی در مقطعی از زمان، کاری برای خودشان کند.»

انگشت اتهام کابل به سمت طالبان

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از منتقدان مذاکرات صلح امریکا با طالبان بود و دولت وی نیز در پی وقایع اخیر، انتقاد‌ها را متوجه طالبان کرده است. جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز پنج شنبه با اعلام اینکه دولت این کشور هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان ندارد، گفت: «تا زمانی که طالبان تمامی زندانیان ما (نیرو‌های دولتی) را آزاد نکنند، مجبور نیستیم که با وجود خشونت‌های طالبان، زندانیان‌شان را آزاد کنیم.»‌این مقام افغان معتقد است که طالبان از روی عمد می‌خواهد روند آزادی زندانیان دولتی را با تأخیر روبه‌رو کنند تا بدین ترتیب روند صلح با ناکامی مواجه شود. این موضع‌گیری در شرایطی است که اخباری از خشونت‌هایی که طالبان در آن‌ها نقش داشته، منتشر می‌شود. چهار شنبه هفته گذشته، عبدالله حسرت، سخنگوی استانداری پکتیا اعلام کرد: «یک عضو زنانه‌پوش طالبان به سوی نظامیان و غیرنظامیان افغان در مسیر گردیز- زرمت و در شهرستان روحانی بابا از توابع استان پکتیا تیراندازی کردند که براثر آن پنج نفر از جمله سه نظامی افغان و دو غیرنظامی کشته شدند.» در همان روز اعلام شد که سومین فرمانده پلیس شهرستان رشیدان افغانستان در ۲۴ روز گذشته کشته شده است. یک سخنگوی ولایت قندوز نیز روز جمعه از کشته شدن سه نیروی پلیس و پنج نیروی طالبان و شش زخمی در پی درگیری در شهر خان‌آباد خبر داد.

با این حال، طالبان اگرچه به خبر اخیر واکنش نشان نداده، اما روز جمعه برای دومین بار از دست داشتن در حمله به بیمارستان کابل و انفجار انتحاری در ننگرهار اعلام برائت و این حملات را محکوم کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی توئیتری حمله به بیمارستان در کابل را یک عمل وحشیانه، غیرانسانی و غیراسلامی دانست. طالبان دولت افغانستان را متهم کرد که از حمله به بیمارستان کابل و انفجار ننگرهار برای آغاز عملیات هجومی به طالبان استفاده ابزاری کرد. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در افغانستان هم تأکید دارد که چنین اتهاماتی متوجه طالبان نیست. وی با انتشار پیام‌هایی به زبان‌های انگلیسی، فارسی و پشتو در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته است که ارزیابی امریکا این است که داعش در افغانستان این حملات را انجام داده است. خلیل‌زاد به حکومت افغانستان هشدار داده که اجازه ندهد این گروه، روند شکننده صلح با طالبان را از مسیر خارج کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار