کد خبر: 1003345
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
آنطور کیانوش رحیم‌پور، رئیس اداره روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید، بیش از ۸۰ درصد موارد شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته، از موارد متوسط و دارای علائم خفیف و در خوشه‌های ناامن و در تماس نزدیک و مجاوران با بیماران مبتلا بوده و تنها ۳۸۵ مورد بستری و ارجاعی به بیمارستان‌ها در همه استان‌ها شناسایی شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اگر چه به واسطه بیماریابی فعال وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۲هزار و ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند، اما بیش از ۸۰ درصد موارد شناسایی شده از موارد متوسط و دارای علائم خفیف و در خوشه‌های ناامن و در تماس نزدیک و مجاوران با بیماران مبتلا بوده و تنها ۳۸۵ مورد بستری و ارجاعی به بیمارستان‌ها در همه استان‌ها شناسایی شده‌اند؛ موضوعی که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا طی این مدت بی‌سابقه بوده‌است و در روز‌ها و هفته‌های گذشته این گستره شناسایی موارد خفیف و سرپایی را نداشتیم، اما هر روز این روند توسعه می‌یابد. با روند کلی کنترل و مهار ویروس کرونا در کشور، اما برخی استان‌ها همچون خوزستان همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند. علاوه بر خوزستان نگرانی‌هایی در مورد استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم وجود دارد و گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که احتمالاً در روز‌های آتی شاهد افزایش موارد ابتلای جدید و بستری باشیم.

از ابتدای ورود ویروس تاجدار به ایران تاکنون۱۱۶ هزار و ۶۳۵ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، از این تعداد ۹۱ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده و ۶ هزار و ۹۰۲ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. حالا آنطور کیانوش رحیم‌پور، رئیس اداره روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید، بیش از ۸۰ درصد موارد شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته، از موارد متوسط و دارای علائم خفیف و در خوشه‌های ناامن و در تماس نزدیک و مجاوران با بیماران مبتلا بوده و تنها ۳۸۵ مورد بستری و ارجاعی به بیمارستان‌ها در همه استان‌ها شناسایی شده‌اند.

بنا به تأکید وی در روز‌ها و هفته‌های گذشته این گستره شناسایی موارد خفیف و سرپایی را نداشتیم و هر روز این روند توسعه می‌یابد و امیدواریم طی روز‌های آتی، شناسایی فعال‌تر افراد بدون علامت و دارای علائم خفیف و متوسط را داشته باشیم تا مسیر کنترل بیماری هموارتر شود.

استان‌های روی خط داغ کرونا

با وجود این برخی مناطق کشور در وضعیت قرمز قرار دارد، خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی استان‌هایی هستند که درباره روند ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در آن‌ها نگرانی‌های وجود دارد. این نگرانی‌ها با باز شدن مدارس از امروز جدی‌تر هم می‌شود. به خصوص اینکه تعطیلات خرداد ماه و احتمال مسافرت‌های این تعطیلات هم می‌تواند عاملی برای انتشار ویروس کرونا باشد. این مسئله لزوم جدی در گرفتن پروتکل‌های بهداشتی فاصله‌گذاری اجتماعی و برخی محدودیت‌ها در این استان‌ها را جدی‌تر می‌نماید. تهران هم جزو استان‌هایی است که به‌رغم روند کلی کاهش بستری و مبتلایان به کووید ۱۹ همچنان در خط قرمز ابتلا به کرونا قرار دارد و وضعیت بیماری در آن هنوز به ثبات نرسیده‌است.

موج اپیدمی کرونا در تهران برقرار است

بنا به تأکید حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت‌های بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اینکه همه‌گیری بیماری کرونا در کلانشهر تهران را پشت سر گذاشته‌ایم، دور از ذهن است. به گفته وی بیماری کرونا در برخی از مناطق کشور روند نزولی دارد و در برخی مناطق با افزایش مبتلایان روبه‌رو هستیم.

عرفانی با بیان اینکه مناطق کلانشهر تهران الگوی ثابت بیماری کرونا را ندارند، تصریح می‌کند: «خطر کووید ۱۹ در اکثر نقاط کشور به ویژه تهران را داریم و به‌رغم زحمات کشیده‌شده و همکاری خوب مردم، خطر اپیدمی کرونا در کلانشهر تهران برطرف نشده و موج اپیدمی کرونا در تهران برقرار است و باید مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به بهترین نحو رعایت شود.»

رئیس اداره مراقبت‌های بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه شاخص سرایت بیماری کرونا از سه به یک کاهش پیدا کرده و هر فرد مبتلا یک نفر را مبتلا می‌کند، می‌افزاید: «این عدد موقت است و با ساده‌گرفتن نکات بهداشتی و بحث فاصله‌گذاری اجتماعی احتمال افزایش موارد ابتلا وجود دارد.»

موج‌های بعدی کرونا احتمالاً خفیف‌تر است

فاز‌های بعدی کرونا سؤالی است که ذهن اغلب مردم را با خود درگیر کرده‌است.

داود یادگاری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری درباره فاز دوم و سوم اپیدمی‌کرونا و جهش ویروس در اروپا و امریکا و نگرانی‌ها درباره جهش آن در ایران معتقد است: «در حال حاضر ابتلا به کرونا در برخی از شهر‌ها روندی رو به کاهش دارد و پیش‌بینی می‌کنیم، بخش عمده‌ای از جامعه ایمنی نسبی پیدا کرده‌باشند و با رعایت مسائل بهداشتی این روند ادامه یابد، از طرفی هوا هم رو به گرم شدن است.»

از نگاه این متخصص، در آینده ممکن است روندی رو به کاهش داشته باشیم، ولی هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که با باز شدن دوباره مراکز مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها آیا با پیک بیماری در آینده روبه‌رو خواهیم شد یا نه، برای همین بازگشایی‌ها باید با احتیاط انجام شود.

یادگاری با بیان اینکه ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شده، تصریح می‌کند: «همه‌گیری بیماری مانند اوایل شیوع نیست، اما حتماً در آینده پیک‌های مختصری خواهیم داشت و تا زمان ساخت واکسن که معمولاً چند سالی زمان می‌برد با این بیماری مواجه هستیم و با فرارسیدن فصل زمستان احتمال افزایش بیماری نه به شدت مراحل اول، اما وجود دارد.»

بنا به تأکید رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری مشکل دیگری که در زمستان ایجاد می‌شود شیوع بیماری‌های فصلی مانند آنفلوآنزا و تفکیک بیماران کووید ۱۹ از آنفلوآنزا که این موضوع در آینده یک مسئله جدی خواهد بود و کشور باید برای واکسیناسیون مردم در برابر آنفلوآنزا برنامه‌ریزی کند.

ویروسی که ممکن است هیچ گاه از بین نرود!

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که کروناویروس جدید ممکن است هرگز از بین نرود و مردم سراسر جهان باید نحوه تعامل و گذران زندگی با این ویروس را یاد بگیرند.

آخرین آمار ابتلا به کرونا در جهان از ۵ /۴ میلیون عبور کرد. شمار قربانیان به ویروس کرونا در جهان به ۳۰۳ هزار و ۷۰۷ نفر افزایش یافته‌است.

کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۲۵ هزار و ۸۳۷ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۹۳ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۸۶ هزار و ۹۱۲ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کشور اسپانیا که بعد از امریکا در رده دوم جهان قرار دارد، با افزایش یک هزار و ۵۵۱ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۲۷۲ هزار و ۶۴۶ مبتلا رسیده‌است؛ در این کشور تعداد ۲۷ هزار و ۳۲۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

کشور روسیه به‌عنوان سومین کشور جهان، با افزایش ۹ هزار و ۹۷۴ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۲۵۲ هزار و ۲۴۵ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۲ هزار و ۳۰۵ روسی جان خود را از دست داده‌اند.

کشور‌های انگلیس، ایتالیا، برزیل، فرانسه و آلمان نیز به ترتیب با ۲۳۳ هزار و ۱۵۱، ۲۲۳ هزار و ۹۶، ۲۰۳ هزار و ۱۶۵، ۱۷۸ هزار و ۸۷۰ و ۱۷۴ هزار و ۹۷۵ مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.


بازار داغ ماسک‌های لاکچری  از ست ماسک و شال تا ماسک عروس!

ماسک عروسکی، چرم، گلدوزی یا روبان‌دوزی، ماسک ست با شال یا شیلد و حتی ماسک عروس؛ تعجب نکنید! ضرورت استفاده از ماسک برخی‌ها را به فکر کاسبی از کرونا انداخته و حالا در صفحات اینستاگرام انواع و اقسام ماسک‌های لاکچری به قیمت‌های لاکچری به فروش می‌رسد!

انواع و اقسام ماسک‌های «لاکچری» بزرگسال مانند ماسک‌های پارچه‌ای طرح‌دار، گلدوزی و روبان‌دوزی در صفحات مجازی اینستاگرام ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین ماسک عروسکی مخصوص کودکان هم ۱۹ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

ست ماسک و شال را هم با قیمتی حدود ۱۴۰ هزار تومان می‌توانید تهیه کنید! برخی از صاحبان این صفحات مجازی خلاقیت را به اوج رسانده و با مروارید‌دوزی ماسک، ماسک عروس تولید کرده‌اند و آن را به قیمت ۲۳۰ هزار تومانی در معرض فروش گذاشته‌اند. اینکه چقدر این ماسک‌ها با اصول بهداشتی تطبیق دارد و چقدر می‌تواند افراد را در برابر ویروس کرونا محافظت کند، موضوعی است که شاید نیاز به بحث نداشته باشد و ناگفته پیداست این ماسک‌ها تنها جیب برخی افراد سودجو را از جهالت افرادی که به هر قیمتی دلشان می‌خواهد متفاوت باشند، پر می‌کند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار