کد خبر: 1003304
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره «جان من، ایران من» بازخوانی مردم ایران در بحران کروناست و توانمندی‌های کشور را در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: نشست هماهنگی نهاد‌های مسئول در برگزاری مسابقه رسانه‌ای و شهروندی «جان من، ایران من» با حضور محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی، دبیر اجرایی این جشنواره و رئیس فرهنگ‌سرای رسانه، نمایندگانی از صداوسیما، وزارت بهداشت، وزارت کشور، هلال احمر و نیروی انتظامی برگزار شد.

این مسابقه با هدف انعکاس خدمات تلاشگران عرصه مبارزه با کرونا و تقویت امید و همدلی به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ‌سرای رسانه در بخش‌های عکس، فیلم کوتاه، گزارش ویدیویی، یادداشت، گزارش، مقاله و تولیدات فضای مجازی در دو بخش رسانه‌ای و شهروندی برگزار می‌شود.

در ابتدای این جلسه، مهدی محمدی، دبیر جشنواره «جان من، ایران من» با اشاره به ادامه داشتن دریافت آثار گفت: تا این لحظه آثار زیادی به جشنواره ارسال شده و کماکان هم ادامه دارد. البته تبلیغات محیطی و شهری محدودی داشتیم و بیشتر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلاش کردیم که مردم و به ویژه رسانه‌ها را برای حضور در این مسابقه ترغیب کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در روز‌های اخیر روند مبتلایان و اوضاع بیماری رو به بهبود می‌رود قصد داریم این جشنواره را پررنگ‌تر کرده و حضور مردم و رسانه‌ها را تقویت نماییم تا هم تعداد آثار بیشتری به دستمان برسد و هم کیفیت آثار دریافتی بهبود یابد. بر همین اساس از دوستان با مسئولیت‌های مختلف دعوت کردیم تا با هم‌فکری یکدیگر راهکار‌هایی برای تحقق این مهم داشته باشیم. بیشترین آثار دریافتی در بخش عکس شهروندی است.

رئیس فرهنگ‌سرای رسانه با اشاره به محور‌های این مسابقه گفت: زحمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران و سایر گروه‌های امدادرسان، صنایع و بخش‌های عمومی که در بیماری به مردم خدمت کردند، فعالیت‌های داوطلبانه گروه‌های جهادی و نیرو‌های مسلح برای خدمت‌رسانی به مردم و آسیب دیدگان، همدلی مردم، بهبودیافتگان کرونا و ادامه مسیر زندگی، تشخیص اخبار صحیح و شایعات و ... از جمله محور‌های مهم این رویداد است. تاکنون در بخش شهروندی و ارسال عکس بیشترین آثار را داشتیم و حدود دو هزار اثر ارسال شده است. پیش‌بینی ما این است که اگر همت کرده و حسب دستور آقای خدادی، رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها تبلیغات کنند، کلیپ‌ها و تیزر‌های این مسابقه از تلویزیون پخش شود و تبلیغات شهری نیز داشته باشیم استقبال از این برنامه بسیار بالاتر هم خواهد رفت.

محمدی تاکید کرد: به نظرم اکنون که بیماری به روند کنترلی رسیده بسیار خوب است که مردم اطلاع داشته باشند و در این جشنواره شرکت کنند. همچنین اهالی رسانه نیز در بخش‌های مختلف صوتی و تصویری، مکتوب و فضای مجازی می‌توانند شرکت کنند. علاوه بر این، کمترین بخشی که مورد استقبال قرار گرفته است، گزارش‌های ویدئویی است. تعداد گزارش‌های ویدئویی که دریافت کردیم محدودتر از بقیه بخش‌هاست. بخش‌های این مسابقه نیز فیلم یک دقیقه‌ای و عکس است که علاقه‌مندان می‌توانند در بخش‌های شهروندی و حرفه‌ای شرکت نمایند. علاوه بر این در بخش نوشتاری نیز آثاری با محور‌های گزارش، یادداشت، مصاحبه، مقاله و تولیدات محتوایی برجسته و اثرگذار در فضای مجازی و... در دو بخش شهروندی و حرفه‌ای دریافت می‌شود.

در بخش بعدی محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرد. او گفت: کرونا دنیای متفاوتی را به جهان تحمیل کرد، دو ویژگی آن یعنی ناشناخته بودن و غافل‌گیری باعث ایجاد این اتفاق شد و امروز همه مردم دنیا درگیری با این بیماری دارند. به نظرم این بیماری آزمونی برای رسانه‌ها، دستگاه‌ها، کشور‌ها و حاکمیت‌ها بود و همه شئونات زندگی را تحت تاثیر قرار داد. کشور‌ها به نسبت ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها، توانمندی‌ها و باورهایشان توانستند تا حدی با این بیماری مبارزه کنند و آزمون دقیقی را پس بدهند. آزمونی که در منظر دید همه مردم دنیا قرار گرفت و نیاز به نظارت دستگاه‌ها و ساختار‌ها نبود. درحقیقت ناظر آن خود مردمی بودند که در فضای کرونا زندگی می‌کردند. انتظار حداکثر تلفات می‌رفت، اما حداقل‌ها را کسب کردیم.

وی افزود: ما جزو کشور‌هایی بودیم که خیلی زود با این بیماری درگیر شدیم و اکنون پس از گذشت دو ماه از این ماجرا فرصتی خوبی فراهم شده است که بتوانیم به بازخوانی آنچه که در ایران گذشته است بپردازیم. این مسابقه و جشنواره بهانه‌ای برای ثبت این رویداد در تاریخ کشور است که البته بسیار هم تعیین‌کننده بوده و با مقولات قبلی که درگیرش شدیم کاملا متفاوت است. انتظار می‌رفت که کشورمان شرایط بدتری را در مبارزه با کرونا تجربه کند چرا که در شرایط بسیار بد اقتصادی قرار داشتیم. سیل سال گذشته و زلزله‌هایی که آمده در هیچ کشور دیگری رخ نداده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد قرار داد: سال گذشته بحران بنزین را به طبع شرایط تحریمی داشتیم، شهادت سردار بزرگ اسلام، حاج قاسم سلیمانی را داشتیم و ... طبیعتا وقتی کشوری درگیر این حجم از اتفاقات خواسته یا ناخواسته شده و در شرایط سخت تحریم قرار دارد، وقتی درگیر با بحران جدیدی به نام کرونا می‌شود انتظار حداکثر تلفات و آسیب‌دیدگی می‌رود. این موضوع در حالی است که در واقعیت حداقل‌ها را کسب کردیم؛ یعنی حداقل آشفتگی، حداقل تلفات و آسیب‌دیدگی و حداکثر هماهنگی و تامین امکانات را داشتیم.

وی با اشاره به نام این جشنواره گفت: در کمترین زمان ممکن تمام دستگاه‌ها بیشترین ظرفیت ممکن را ارائه کردند و نکته مهم این بود که همه در میدان بودند. به جرات می‌توانم بگویم که هیچ ایرانی نبود که در این ماجرا بتواند کاری انجام دهد و انجام ندهد. اگر نام جان من، ایران من را برای این مسابقه انتخاب کردیم به همین دلیل است. در حقیقت تنها کسانی که نتوانستند کاری کنند، ایرانیان خارج از کشور بودند که می‌خواستند کمک‌های خود را بفرستند، اما آمریکایی‌ها نگذاشتند.

این موضوع نکته تعیین کننده‌ای است که حالا باید آن را ارج بنهیم. باید تلاش حداکثری مردم ثبت حداکثری هم شود. ثبت حداکثری لایه‌های متفاوتی دارد و باید در تولید محتوای متنوع صورت بگیرد. ما از این فرصت استفاده کردیم تا توانمندی کشورمان را به دنیا نشان داده شد ثبت و ضبط کنیم. بهترین ناظر هم مردم هستند و تمام تلاش‌ها باید ثبت شود.

معاون امور مطبوعاتی مسابقه «جان من، ایران من» را بازخوانی از مردم ایران در بحران کرونا دانست و گفت: این جشنواره بازخوانی مردم ایران در بحران کروناست. منظور از مردم یعنی همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها، نیروی جهادی و ... پیشقدم مبارزه با این بیماری کادر بهداشت و درمان بودند، در کنارشان شاهد ظرفیت بسیار گسترده هلال‌احمر بودیم که باید نادیده‌ها دیده شود. این جشنواره ثبت تلاش ملی ایرانیان در مقابله با کروناست و تکلیف هر ایرانی است که این تلاش را ثبت کند تا هم به عنوان نماد قدرت ملی ایرانیان جا بیفتد و هم الگوی مقاومت مردم ایران در برابر دشمنان کشورمان را به تصویر بکشد.

وی افزود: فراموش نکنیم که در وسط بحران کرونا تحریم‌های جدیدی علیه ما وضع شد. با این حال با اتکا به ظرفیت مردم هیچ اتفاقی رخ نداد چرا که جان مردم به جان ایران وابسته است. در کنار کادر بهداشت و درمان نباید زحمات ناجا و پلیس فتا را فراموش کنیم. پلیس راهور در میان میدان بود و برای اجرای فاصله‌گذاری نقش به‌سزایی داشت. درخواست من این است که علاوه بر فعالیت رسانه‌ها در ثبت و ضبط این اتفاقات، دستگاه‌ها نیز مستندات خود را بفرستند تا تحولات کرونا به خوبی ثبت شود. یکی از آیتم‌هایی که در صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است، آیتمی با نام «پشت صحنه» کروناست که ما در حال تولید آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم یکی از ظرفیت‌های مهم خود سازمان صداوسیما است؛ رادیو و تلویزیون در طول ۲۴ ساعت به خدمت اطلاع‌رسانی مردم بودند و همه در بخش‌های مختلف تلاش کردند تا مردم از تحولات مطلع شده و آگاه شوند. صداوسیما کمک زیادی به هم‌افزایی دستگاه‌ها کرد که نباید فراموش کنیم. بسیاری از خالقان این اتفاقات کسانی هستند که در پشت دوربین‌ها و استدیو‌ها دیده نمی‌شوند. علاوه بر این خبرگزاری‌ها را داشتیم که لحظه به لحظه اطلاع‌رسانی کردند. همه تلاش کردند تا قرائت واحدی از جریان کرونا در کشور رخ بدهد، این قرائت این بود که اولا همدل و همبسته هستیم و ثانیا برای مقابله با کرونا هم‌افزا هستیم. یک دست در برابر کرونا مقاومت نکرد بلکه دست‌ها بود که به حرکت درآمد تا تلفات کمتر شود. اگر زحمات گروه‌های مختلف مردم و همبستگی آنان را ثبت و ضبط نکنید، در ذهن نمی‌ماند که چه امکاناتی دارید. بازخوانی این ظرفیت و حفظ آن قدرتی را به ما می‌دهد که در شرایط پرمخاطره آینده جهان به کمک ما می‌آید. همگرایی پلیس، امدادگر، روحانی، خبرنگار، پزشک، کاسب و راننده تبدیل به قدرت ملی شده است. مراکز مذهبی ما در این ایام همراهی زیادی کردند و تبدیل به کارگاه تامین کالا شد. رزمایش همدلی و کمک مومنانه برهمین اساس شکل گرفت و کمک مردم به مردم بود.

خدادی به ظرفیت نیرو‌های مسلح اشاره کرد و گفت: قدرت و ظرفیتی که بسیج، سپاه و ارتش نشان دادند باعث شد که در تعطیل‌ترین تعطیلی سال بیشترین حضور نیرو‌های جهادی را داشته باشیم و معلمین ما آموزش به دانش‌آموزان را متوقف نکردند. این همکاری و همدلی باید در جایی ثبت شود و رسانه وظیفه دارد نادیده‌ها را بازخوانی کرده و این صدا را به همه انتقال دهد. این تکلیف حداقلی برای رسانه است تا بتواند ادای دینی به همه جهادگران داشته باشد. به نظرم ظرفیت جان من، ایران من در نام آن نهفته است، ایرانیان در مقابله با کرونا جان خودشان را به هم‌وطنان خود هدیه کردند و با باور‌های دینی و اعتقادی عزت ایرانی را به رخ همه دنیا کشیدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار