کد خبر: 1003194
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
وزیر خارجه امریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است در دیدار با مقامات صهیونیستی، بار دیگر ایران را به ایجاد ارعاب در سراسر جهان متهم کرد و مدعی شد که واشنگتن به همراه تل‌آویو برای مهار تهدیدات تهران تلاش خواهد کرد. نخست‌وزیر اسرائیل هم با تقدیر از خدمات امریکایی‌ها، به تقابل و عقب راندن رفتار‌های تهاجمی ایران در منطقه متعهد شد. همزمان، صهیونیست‌ها هم از فرصت استفاده کرده و مصادره اراضی حرم ابراهیمی را به تصویب رساندند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزیر خارجه امریکا که قرار بود در سفر به تل‌آویو در خصوص الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی و راهکار‌های مقابله و کنترل بیماری کرونا با مقامات اسرائیلی مذاکره کند، محور اصلی سخنان خود را به تکرار سیاه‌نمایی علیه ایران اختصاص داد. پمپئو هنگام ورود به فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو ماسکی منقش به پرچم امریکا و رژیم صهیونیستی بر دهان زده بود. پمپئو که روز چهار شنبه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد در کنفرانس خبری مشترک خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تکرار ادعا‌های واهی و خصمانه خود علیه ایران پرداخت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه امریکا با تکرار اتهام‌زنی به ایران گفت که واشنگتن بخشی از کمپین کاهش منابع ایران بوده که برای ضربه وارد آوردن به اسرائیل مورد استفاده قرار می‌داد. پمپئو این کمپین را نتیجه‌بخش توصیف کرد و گفت که به این تلاش‌ها ادامه خواهند داد. پمپئو که کشورش تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اعمال کرده و حتی از ارسال تجهیزات دارویی و پزشکی به ایران ممانعت می‌کند، در این نشست خبری ژست انساندوستانه به خود گرفت و مدعی شد: «ایران حتی در شرایط فعلی که مردم این کشور به شدت در تلاش و تحت فشار هستند، از منابع خود برای تحریک اقدامات تروریستی در سراسر جهان سوءاستفاده می‌کند و این مسئله ذات افرادی را که این کشور را هدایت می‌کنند، آشکار می‌سازد». پمپئو پیش از ورود به تل‌آویو در پیامی در توئیتر نوشته بود: «برای هماهنگی با نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس در خصوص مقابله با دو تهدید حیاتی، یعنی کووید-۱۹ و ایران خرسند هستم. اسرائیل و ایالات متحده در کنار یکدیگر با این چالش‌ها مقابله خواهند کرد». پمپئو روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه اسرائیل‌هیوم در خصوص سفر خود گفته بود: «طیف کاملی از موضوعاتی وجود دارد که من می‌خواهم درباره آن‌ها بحث کنم. تداوم تهدیدات ایران و چگونگی همکاری مشترک برای مهار آن‌ها و جلوگیری از دسترسی آن‌ها به تسلیحات هسته‌ای است». وزیر خارجه امریکا همچنین در راستای حمایت امریکا از اشغالگران صهیونیست در کشتار فلسطینی‌ها، گفت: «همدردی صمیمانه خودم را به سربازی که روز سه شنبه کشته شد ابراز می‌کنم، چرا که او به ما اهمیت دفاع اسرائیل از حقوق خود را نشان داد. امریکا به طور حتم و در تمامی لحظات حامی شما خواهد بود.»

تقدیر از زوج پمپئو - ترامپ

سفر پمپئو به سرزمین‌های اشغالی درحالی است که او در هفته‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده تا با استفاده از یکی از بند‌های برجام، تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران تمدید کند. طرح پمپئو بر تلاش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه امریکا به‌رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در این توافق چندجانبه است، استوار است. اما کشور‌های عضو برجام به ویژه روسیه و چین معتقدند واشنگتن دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند در زمینه تمدید تسلیحاتی ایران نظر بدهد هستند. به گفته دیپلمات‌های اروپایی، قطعنامه واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رد خواهد شد. مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا بار‌ها ادعا کرده‌اند که ایران با آزمایش‌های موشک بالستیک قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است تا بدین ترتیب فشار‌های جهانی را علیه تهران افزایش دهد. این درحالی است که مقامات روسیه تأکید کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

به گزارش شبکه المیادین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در اظهارات خود در کنفرانس خبری با وزیر خارجه امریکا از ایران به عنوان مصیبت و گرفتاری برای صهیونیست‌ها یاد کرد و گفت: «من از مواضع بسیار عالی شما، دونالد ترامپ و دولت وی علیه ایران تقدیر می‌کنم که در وهله اول از توافق اشتباه و خطرناک ایران (برجام) خارج شدید و دوم اینکه فرمانده تروریستی ایران (سپهبد سلیمانی) را حذف کردید». نتانیاهو همچنین از طرح واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استقبال کرد و مدعی شد: «ایران لحظه‌ای اقدامات تهاجمی خود را علیه امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و دیگران در منطقه متوقف نمی‌کند. ما به گفتگو‌ها برای چگونگی همکاری برای مقابله و عقب راندن ایران در منطقه، سوریه و نقاط دیگر، ادامه می‌دهیم.»

مصادره اراضی حرم ابراهیمی

همزمان با ورود وزیر خارجه امریکا به سرزمین‌های اشغالی، کمیته موسوم به هماهنگ‌کننده امور رژیم صهیونیستی در کرانه باختری هم روز چهار شنبه طرح مصادره اراضی اطراف مسجد ابراهیمی در الخلیل را تصویب کرد. به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، مقامات رژیم صهیونیستی به اطلاع تشکیلات خودگردان و طرف‌های مربوط رسانده‌اند که این تصمیم را ظرف ۶۰ روز از زمان ابلاغ دستور اجرایی خواهند کرد. هدف از این اقدام ساخت شهرک و نیز ایجاد آسانسوری بزرگ است که رفت‌وآمد شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد ابراهیمی را آسان‌تر می‌کند. بر این اساس، شهرداری الخلیل سلب صلاحیت شده و مسئولیت اراضی مصادره شده به نهاد صهیونیستی موسوم به اداره امور مدنی در کرانه باختری واگذار می‌شود. این اقدام رژیم صهیونیستی که با خبر‌ها درباره قصد رژیم صهیونیستی برای الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری به فلسطین اشغالی همراه شده، واکنش‎های گسترده فلسطینی‌ها را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری معا، حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در این ارتباط گفت: «تصمیم مدیریت شهری ارتش اشغالگر مبنی بر تصرف مناطق اطراف حرم ابراهیمی در شهر الخلیل احساسات تمام امت را خدشه‌دار می‌کند و نوعی بی‌توجهی به پروتکل‌های انسانی محسوب می‌شود». همچنین ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با ارسال نامه‌هایی به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و شورای امنیت خواستار موضع‌گیری این کشور‌ها برای مقابله و ممانعت از اجرای طرح‌های رژیم صهیونیستی در الحاق مناطق بیشتری از فلسطین اشغالی شد. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین صفا، ریاض المالکی، در این پیام خود نسبت به تحکیم طرح شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، تأثیر آن بر حقوق ملت فلسطین به ویژه در تعیین سرنوشت و استقلال خود و تأثیر این مسئله بر امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار