کد خبر: 1003193
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
جنایت داعش در ننگرهار و کابل همزمان با تشدید رویارویی طالبان با دولت
گروه تروریستی داعش یک شنبه شب به یک مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار حمله انتحاری کرد و مسئولیت آن را به عهده گرفت. با وجودی که طالبان گفته که دخالتی در این حمله نداشته، افغانستان این دو گروه را برادر یکدیگر دانسته و گفته که طالبان نمی‌تواند از مسئولیت خود در آن شانه خالی کند. حالا دیگر به نظر می‌رسد توافق بین طالبان و امریکایی‌ها بیشتر از آنکه به برقراری آرامش در افغانستان منجر شود، گروه‌های تروریستی را در اقدام علیه ثبات در این کشور مصمم‌تر کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: توافق ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند ۹۸) میان امریکا و طالبان که در قطر امضا شد، تاکنون انتظار‌ها از برقراری آرامش را در افغانستان برآورده نکرده است. در پی اقدام تروریستی شامگاه سه شنبه در مراسم تشییع جنازه شیخ اکرم از فرماندهان پلیس محلی شهرستان کوزکنر در ولایت ننگرهار، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را که به کشته شدن دست‌کم ۲۴ نفر و زخمی شدن ۶۸ نفر منجر شد، بر عهده گرفت. مسئولان محلی کشته شدن عبدالله ملک‌زی، عضو شورای ولایتی این ولایت را تأیید کردند. پیش‌تر دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که فرد مهاجم مواد منفجره همراهش را در میان شرکت‌کنندگان مراسم تشییع جنازه منفجر کرده است. این گروه تروریستی به حمله به بیمارستان «دشت برچی» در کابل نیز حمله کرد که دیروز مسئولیت آن را هم به عهده گرفت.
سازمان عفو بین‌الملل حملات تروریستی اخیر در ننگرهار را جنایت جنگی خواند و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات وحشیانه وجدان جهان را بیدار خواهد کرد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سه شنبه شب ضمن محکوم کردن حمله به افراد و اماکن غیرنظامی، از گسترش دامنه خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد. موسوی همچنین با ابراز همدردی با دولت و مردم افغانستان، خصوصاً بازماندگان حوادث اخیر از تمامی نیرو‌های درگیر در عملیات نظامی درخواست کرد به احترام ماه مبارک رمضان و با توقف هرگونه عملیات نظامی، زمینه را برای گفتگو و صلح پایدار در افغانستان آماده کنند.

طالبان خلاف آتش‌بس عمل کرده است

گروه طالبان که در بیشتر نقاط ولایت ننگرهار از جمله شهرستان کوزکنر فعالیت دارد، ضمن محکوم کردن این حمله، اعلام کرده در این اقدام نقشی نداشته است، با این حال مقامات دولتی افغانستان نظر دیگری دارند و گزارش‌هایی از پیوستن شماری از اعضای طالبان به داعش و رادیکالیزه شدن این افراد مؤید چنین دیدگاهی است. اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان شامگاه سه شنبه به نیرو‌های امنیتی دستور داد که از حالت دفاع فعال به‌حالت تهاجمی تغییر موضع دهند. غنی با اشاره به اینکه طالبان اراده‌ای برای کاهش خشونت و جنگ ندارد، در بیانیه‌ای گفت که طالبان خلاف خواسته‌های مکرر مردم و حکومت افغانستان و جامعه جهانی مبنی بر آتش‌بس و کاهش خشونت، حملات‌شان را شدیدتر کرده و به جنگ و افغان کشی ادامه داده است. در این بیانیه آمده است: «افغانستان بار دیگر شاهد حملات تروریستی، گروه‌های طالبان و داعش بوده است. در نتیجه این حملات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان و نظامیان کشته و زخمی شده‌اند.» غنی به این نیرو‌ها دستور داد که حملات‌شان را به گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سر گیرند. رئیس‌جمهور افغانستان در عین حال از طالبان خواست از کشتن افغان‌ها به دستور بیگانگان دست بردارند و برای مبارزه با ویروس کرونا و استقرار صلح دائمی آتش‌بس کنند.

وحید عمر، مشاور ارشد اشرف غنی نیز در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر به شدت از طالبان انتقاد کرد و نوشت: «وحشتی که در ۲۴ ساعت گذشته در دشت برچی کابل، لغمان و شیوه ننگرهار شد، نابخشودنی و فراموش ناشدنی است. به کسانی که طالبان را غیر از یک گروه وحشی و آدم‌کش قراردادی می‌شناسند و تلاش دارند به آن‌ها پالان نو بپوشانند، متأسف هستم. طالبان و داعش سگ زرد و شغال هستند؛ با هم برادر و برابرند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور، دیگر مقام افغان، روز سه شنبه در کنفرانسی خبری در کابل با اعلام اینکه در ۲۰ سال گذشته و پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی، طالبان بستری برای انجام فعالیت‌های تروریستی ایجاد می‌کردند و در ۱۹ سال گذشته نیز ارتباط نزدیک این گروه با دیگر گروه‌های تروریستی آشکار شده است، گفت که دولت و ملت افغانستان چهره اصلی جنایتکاران و تروریست‌های داخلی و خارجی اعم از طالبان، داعش و القاعده را که همواره از مردم قربانی می‌گیرند، به وضوح می‌شناسد و قرار نیست مردم این همه جنایات را با اعلامیه انکار دست داشتن در حمله‌های تروریستی از این گروه را فراموش کنند.

واشنگتن: کابل و طالبان همکاری کنند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا که توافقنامه امنیتی با حضور وی امضا شده است، از دولت افغانستان و طالبان خواست همکاری مشترکی داشته باشند. وی ضمن محکومیت دو حمله تروریستی با اشاره به اینکه طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفته است، گفت: «این حملات در ماه مبارک رمضان و در میانه تهدید کووید – ۱۹، بسیار رقت‌انگیز است.»‌وی با اشاره به اینکه طالبان و دولت افغانستان باید برای تحویل عاملان این حملات به دست قانون با هم همکاری کنند، افزود: «تا هنگامی که خشونت کاهش نیابد و پیشرفت به سوی توافق سیاسی مذاکره شده ناکافی باشد، افغانستان در برابر تروریسم آسیب پذیر خواهد ماند.»‌زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان نیز طرفین را به همکاری برای تحقق صلح فراخواند و در پیامی توئیتری نوشت: «ناکامی در این راه، افغانستان را در برابر تروریسم آسیب‌پذیر می‌کند و بی‌ثباتی و دشواری اقتصادی به همراه دارد.» با این حال، طالبان روز چهار شنبه هشدار داد آماده حمله متقابل است. به دنبال حملات مرگبار سه شنبه در کابل و ننگرهار نیرو‌های امنیتی افغان به از سرگیری حملات خودشان ملزم شدند و این امر روند صلح شکننده را بیش از پیش در خطر قرار می‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
0
0
حزب الله افغانستان :
بالاخره چی شد؟
به کجا رسیدید؟
چکار انجام دادید؟
چرا گزارش نمیدید و مسائل رو تبیین نمی کنید؟
بحث دو رئیس جمهور در یک کشور به کجا رسید؟
ما از حزب الله افغانستان خواستاریم رسما به صحنه آمده و خود مسائل مربوط به افغانستان را تبیین نماید و بصورت شفاف ، جهان را متوجه واقعیت قاضایای درون این کشور نماید تا دیگران خبرسازی ننمایند .
یا علی مددیَ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار