کد خبر: 1003082
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
ثبت نام کارفرمایان برای دریافت وام کرونایی از امروز چهارشنبه آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از شیوع ویروس کرونا و بر هم خوردن تعادل بازار‌های مختلف، دولت تصمیم گرفت جهت حفظ اشتغال کارگران و کمک به بنگاه‌های اقتصادی، تسهیلاتی را در اختیار کارفرما‌های ۱۳ رسته شغلی قرار دهد.

بر این اساس، یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آن‌ها مشغول به کار بوده اند توسط وزارت کار شناسایی شده و مطابق ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا مشمول دریافت تسهیلات شدند.

در این راستا مقرر شد، پس از ارسال پیامک به کارفرمایان از سوی وزارت کار، مشمولان از امروز در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir ثبت نام کنند و پس از ثبت نام، اطلاعات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بانک عامل جهت پرداخت وام کرونایی ارسال شود.

مطابق با آنچه پیش بینی شده است، برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد کارکنان خواهد بود و ۳۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است. برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد به عنوان دستمزد کارکنان و ۵۰ درصد به عنوان سرمایه در گردش منظور شده است.

حفظ اشتغال شرط اصلی دریافت تسهیلات

بر این اساس؛ یکی از مبنا‌های اصلی برای ارائه تسهیلات کرونا، تداوم اشتغال نیروی کار در این بنگاه‌ها است. به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده که در بنگاه فعال باشد ۱۲ میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد. واحد‌هایی که به اجبار تعطیل شده باشند این رقم ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

آنگونه که پیشتر مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون به مهر گفته بود تسهیلات حمایتی به واحد‌ها و کارگاه‌هایی اختصاص می‌یابد که نیرو‌های کار آن‌ها همچنان شاغل و بیمه باشند. در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است. در واقع اگر یک بنگاه نیروی کار خود را تعدیل کرده باشد و نیروی کار جهت دریافت بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کرده باشد، مشمول این طرح نخواهد بود.

شرط پرداخت تسهیلات حمایتی به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا حفظ اشتغال موجود است و واحد‌هایی که کد بیمه و پروانه کسب داشته باشند مشکلی در دریافت تسهیلات نخواهند داشت، ولی آن دسته واحد‌هایی که فاقد بیمه هستند، روند پرداخت تسهیلات به آن‌ها ظرف دو ماه آینده عملیاتی می‌شود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار