سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش بیزینس اینسایدر، تا پیش از شیوع بحران کرونا برندهای لوکس از جمله لویی ویتون با گسترش سلطه خود بر بازارها به سودآوری هنگفتی رسیده بودند که باعث شده بود تا برنارد آرنو فرانسوی حتی به دومین فرد ثروتمند در جهان نیز تبدیل شود. با این حال با شیوع کرونا و بسته شدن بخش زیادی از کسب و کارها، تمایل مردم برای خرید کالاهای لوکس کاهش یافت و به دنبال آن ارزش برندهای لوکس نیز با کاهشی محسوس مواجه شد.
برنارد آرنو ۷۱ ساله که سال گذشته ۴ /۳۱ میلیارد دلار ثروتمندتر شده بود در سال جاری با از دست دادن ۲۸ میلیارد دلار از ثروتش، بیشترین خسارت را از کرونا در بین میلیاردرهای جهان متحمل شده و اکنون با ۷۷ میلیارد دلار ثروت، چهارمین فرد ثروتمند جهان است هر چند وی هنوز ثروتمندترین فرد در فرانسه و اروپا محسوب میشود.
آرنو از سال ۱۹۸۹ مدیرعامل لویی ویتون شد و تاکنون این سمت را حفظ کرده است. وی مالک ۵/ ۹۶ درصد از سهام برند کریستین دیور است که بزرگترین زیرمجموعه در گروه مادر لویی ویتون محسوب میشود و ۴۱درصد کل ارزش سهام لویی ویتون مربوط به آن است. لویی ویتون که لوکسترین برند جهان نیز محسوب میشود سال گذشته لوکسترین برند امریکا یعنی تیفانی را به قیمت ۱۵ میلیارد دلار خریداری کرد. با همهگیری کرونا، درآمدهای لویی ویتون حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده در حالی که سال گذشته این برند با افزایش ۳۰ درصدی فروش خود موفق شده بود ۵ /۱۴ میلیارد دلار سودآوری داشته باشد.
مؤسسه مشاورین مک کینزی نیز هشدار داده است برندهای لوکس حتی در سناریو خوشبینانه با کاهش ۴۰ درصدی درآمدهای امسال خود مواجه خواهند شد و عبور از فروش ۳۰۰ میلیارد دلار که پیشتر پیشبینی میشد امسال محقق نخواهد شد.