کد خبر: 1002993
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
همزمان با ریزش شاخص بورس، قیمت خودرو‌های داخلی نیز با ریزش بزرگی همراه شد؛ این افت قیمت در پی اعلام نرخ جدید خودرو‌ها توسط شورای رقابت بود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، قرار بر این شد قیمت محصولات ایران‌خودرو ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش پیدا کند، علاوه بر این قیمت متعارف خودرو در کف بازار نیز همان قیمت تحویل خودرو در کارخانه به اضافه حداکثر ۱۰ درصد خواهد بود.

به بیان ساده‌تر قیمت خودرو‌ها در حاشیه بازار، نباید بیشتر از ۱۰ درصد نسبت به نرخ کارخانه‌ای با افزایش مواجه شود، به نحوی که اگر مثلاً قیمت یک پراید ۱۱۱ معادل ۴۲ میلیون تومان در کارخانه است، نرخ آن در سطح بازار نباید بیشتر از ۴۶ میلیون و ۲۰۰ تومان باشد، چراکه نه تنها معامله به صورت رسمی ثبت نمی‌شود، بلکه شماره‌گذاری نیز ممکن است دچار مشکل شود. یک روز پس از اعلام این تصمیم، بازار خودرو با ریزش قیمت‌ها مواجه شد، به طوری که پژو ۴۰۵ که پیش از این با رقم‌های ۱۴۰ تا ۱۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید، امروز با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۱۵ میلیون تومان رسید.

محدوده قیمت جدید

برخی محاسبات نشان می‌دهد که هر دستگاه خودروی پراید ۱۱۱ معادل ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تیبا صندوقدار ۵۲ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۵۹ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۷۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دنا تیپ یک ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، رانا ۷۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۷۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پژو پارس ۸۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین محدوده قیمتی بر اساس محاسبات سرانگشتی با توجه به میانگین افزایش یافته نرخ قیمت خودرو‌های سایپا و ایران‌خودرو نیز حکایت از نرخ ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۵۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تیبا معمولی و ۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی کوئیک معمولی دارد.

بازارچه می‌شود؟

فعالان بازار می‌گویند با توجه به اینکه هنوز قیمت‌های جدید انواع خودرو به کارخانه‌ها ابلاغ نشده است، به همین دلیل معاملات در بازار متوقف شده تا طی روز‌های آینده براساس قیمت‌های جدید خرید و فروش خودرو آغاز شود. تسنیم در این باره نوشته است فروشندگان خودرو با اعلام اینکه برخی از نابلد‌های بازار در یک ماه اخیر برای کسب سود اقدام به خرید خودرو کرده بودند، می‌گویند: به اعتقاد ما پراید ۹۰ میلیون تومان فقط روی کاغذ بود و در عمل معامله‌ای با این رقم صورت نمی‌گرفت، اما جو روانی بازار عاملی شده بود که برخی برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید خودرو، آن هم با قیمت‌های بالا کنند. در شرایط فعلی با قیمت‌های جدید به طور حتم این افراد ضرر‌های میلیونی خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار