کد خبر: 1002859
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
چند ماهی است که کرونا بسیاری از مباحث و موضوعات کشور را به حاشیه رانده و موجب شده تا کسی در مورد آن‌ها حرفی نزند. نیاز‌هایی مثل فرسودگی مدارس و مشکلات آموزشی، راه‌ها و حوادث جاده‌ای و از همه مهم‌تر، آب و نحوه مصرف و تأمین آب مورد نیاز برخی مناطق که سال‌هاست از این موضوع رنج می‌برند. با اینکه در خراسان‌شمالی روستا‌های زیادی وجود دارند که کمبود آب و خشکسالی موجب بروز مشکلات زیادی برای ساکنانشان شده است، اما حالا فرسودگی ناوگان آبرسان به عشایر هم معضل دیگری است که زندگی این قشر و دام آن‌ها را سخت کرده است.
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: هر سال با فرار رسیدن فصل گرما، صدای بسیاری از استان‌های کشور از کم آبی بلند می‌شود و به تبع‌آن مشکل کمبود آب شرب در روستا‌ها افزایش می‌یابد. البته چند سالی است که بارش‌های مطلوب بهاری تا حدودی مشکلات روستاییان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی را حل کرده ولی مشکل آب شرب همچنان پابرجاست. در خراسان‌شمالی هنوز هم حدود ۶۰ روستا آب شرب‌شان را از طریق تانکر‌های حمل آب تأمین می‌کنند. این تمام ماجرا نیست، چون سال‌هاست که عشایر این استان هم چشم به راه تانکر‌هایی می‌نشینند که پشت وانت و کامیون به سمت آن‌ها برود تا آب مورد نیازشان را به دست‌شان برساند. با این حال امسال گویی مشکلات دو چندان شده و به گفته مدیر کل امور عشایری خراسان‌شمالی، فرسودگی ناوگان، کار آبرسانی به عشایر این استان را سخت‌تر کرده است.

محمدرضا قلی‌پور با اشاره به اینکه با توجه به نزدیکی و آغاز کوچ عشایر، تأمین آب شرب و دام از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل امور عشایر استان است، به «ایسنا» گفته: «آبرسانی به ۵ هزار خانوار و ۸۰۰ هزار رأس دام عشایری استان با تانکر‌های آبرسان انجام خواهد شد که آب مورد نیاز دام و عشایر استان با استفاده از ۱۳ تانکر آبرسان دولتی، چند دستگاه تراکتور استیجاری در مناطق مختلف عشایری خراسان‌شمالی به خصوص نقاط سخت‌گذر با مشارکت نزدیک عشایر انجام می‌شود.»

وی تأمین آب مورد استفاده عشایر را از منابع آبی شهر‌ها و روستا‌های استان عنوان کرده و ادامه داد: «این آب به صورت بهداشتی و کلرزده و با نظارت اداره بهسازی و امور تولید به دست عشایر می‌رسد. اما مسافت‌های دور، جاده‌های پر پیچ و خم و کمبود امکانات و فرسودگی ناوگان آبرسانی کار آبرسانی به عشایر را سخت کرده است.»

وی با اشاره به دستور استاندار در جلسه شورای عشایری استان، رفع موانع احتمالی آبرسانی به عشایر (تیغ زنی ایل راه‌ها و تأمین آب) را در اولویت‌کاری ادارات مرتبط با کوچ عشایر دانسته است. قلی‌پور با بیان اینکه عشایر در طول تاریخ همواره در حفظ و تأمین امنیت مرز‌ها و دفاع از کشور نقش مهم و قابل توجهی داشته‌اند، عنوان کرد: «این خانواده‌ها با آداب و رسوم کهن و فرهنگ غنی ایلی و عشیره‌ای و با وجود محدودیت‌های موجود و عدم برخورداری از امکانات مناسب بهداشتی، آموزشی و خدمات رفاهی و با کمترین بار مالی برای کشور به تولید ادامه می‌دهند.» ناگفته نماند سال گذشته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌شمالی با بیان اینکه ساکنان ۲۷۲ روستای استان با جمعیتی افزون بر ۱۴۵ هزار نفر با کم‌آبی مواجه هستند، گفته بود: «در این روستا‌ها ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب وجود دارد، از طرفی میزان تولید آب با مصرف همخوانی ندارد و منابع آبی موجود، پاسخگویی نیاز این مناطق نیست.» به هرحال وقتی مشکلات دیده می‌شوند، اما حل نمی‌شوند، حتماً با تلمبار شدن آن‌ها بر روی هم به معضلی تبدیل خواهند شد که عوارضش تعداد بیشتری از شهروندان را در بر گرفته و مسئولان هم فقط باید بنشینند و به خودکرده‌هایشان اگر می‌توانند، تدبیری بیندیشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار