کد خبر: 1002855
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
به تازگی وزارت بهداشت سند آمایش سرزمینی رشته علوم تغذیه را منتشر کرده که در واقع نمایانگر آینده این رشته تحصیلی است. کاهش ظرفیت دکتری علوم تغذیه به ۱۰ نفر در سال و سپردن تخصص تغذیه در بیمارستان‌ها به پزشکان، نمونه‌ای از سلطه پزشک‌سالاری در این سند است که خشم دانشجویان این رشته را برانگیخته است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دانشجویان علوم تغذیه بر این باورند که گروهی که مسئول تعیین آینده گرایش‌های این رشته بوده‌اند بر اساس کدام تخصص و تجربه در مورد گرایش‌هایی همچون «علوم بهداشتی در تغذیه»، «علوم تغذیه در بحران و حوادث»، «تغذیه ورزشی» و «سیاست‌های غذا و تغذیه» به نیازسنجی و ارائه پیشنهادات سیاستی پرداخته‌اند؟

بی‌توجهی به نظر هیئت علمی‌ها

سند آمایش سرزمینی رشته علوم تغذیه قرار است به امر مهمی، چون نیازسنجی گرایش‌های رشته علوم تغذیه در مقاطع مختلف تحصیلی سال‌های آینده بپردازد؛ بنابراین تهیه‌کنندگان این سند باید از نظرات طیف وسیعی از اساتید علوم تغذیه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور استفاده می‌کردند، اما در کمال تعجب از نظرات هیچ عضو هیئت علمی که تمام مقاطع تحصیلی خود را در رشته علوم تغذیه گذرانده باشد، استفاده نشده است.

سال ۱۳۹۴ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شد برای تمام رشته‌های وابسته سند آمایش سرزمینی تهیه کند. یعنی برای تمام رشته‌های وابسته تا سال ۱۴۰۸ طبق برآورد نیاز هر رشته، نیروی انسانی آن رشته را تعیین کند. بر این اساس وزارت بهداشت باید تا سال ۱۴۰۰ نیاز هر رشته به نیروی انسانی را برآورد می‌کرد.

کارشناسان تغذیه در آشپزخانه‌های بیمارستان

اکنون وزارت بهداشت سند آمایش سرزمین رشته علوم تغذیه را منتشر کرده که حواشی بسیاری را در پی داشته و دانشجویان رشته‌های علوم تغذیه معتقدند تصمیمات این سند گفتمان «پزشک‌سالاری» را در کشور ترویج می‌دهد. همین موضوع باعث راه‌اندازی پویش‌ها و هشتگ‌های مجازی و اعتراضی دانشجویان علوم تغذیه شده است.

پیشنهاداتی همچون «کاهش ظرفیت دکتری علوم تغذیه به ۱۰ نفر در سال»، «پذیرش ۷۹۰ نفر پزشک! متخصص تغذیه تا سال ۱۴۰۴»، «تأسیس رشته مقطع دستیاری تغذیه بالینی یا دوره تخصصی بالینی تغذیه»، «سپردن مسئولیت بخش تغذیه در بیمارستان‌ها به پزشکان» و عملاً محدودسازی کارشناسان تغذیه به آشپزخانه‌های بیمارستانی نمونه‌ای از سلطه پارادایم پزشک‌سالاری در این گزارش است.

نیازسنجی بدون تخصص

عبارت‌هایی مثل «هیچ‌یک از نیرو‌های انسانی علوم تغذیه، دانش و مهارت ارائه درمان تغذیه‌ای و پوشش وظایف پزشکان تغذیه‌ای را ندارند» در این سند آمایش هم موجب ناراحتی دانشجویان این رشته شده است. اساتید و دانشجویان رشته علوم تغذیه معتقدند عدم بهره‌گیری کافی از نظرات خبرگان و اساتید علوم تغذیه که حوزه فعالیت آن‌ها تغذیه بالینی است باعث اصلی درج چنین مواردی شده است.

در همین راستا یکی از دانشجویان دکتری سیاستگاری غذا و تغذیه گفت: «اینکه اساتیدی که حوزه فعالیت آن‌ها تغذیه بالینی است، براساس کدام تخصص و تجربه در مورد گرایش‌هایی همچون «علوم بهداشتی در تغذیه»، «علوم تغذیه در بحران و حوادث»، «تغذیه ورزشی» و «سیاست‌های غذا و تغذیه» به نیازسنجی و ارائه پیشنهادات سیاستی پرداخته‌اند؟»

پزشک بودن تهیه‌کنندگان گزارش

علی پزشکی با بیان اینکه گزاره‌هایی همچون «هیچ‌یک از نیرو‌های انسانی علوم تغذیه، دانش و مهارت ارائه درمان تغذیه‌ای و پوشش وظایف پزشکان تغذیه‌ای را ندارند» بدون آنکه هیچ فکت علمی برای اثبات این مدعا ارائه شود نیز در همین راستا قابل تفسیر است، افزود: «حتی در حوزه تغذیه بالینی هم طبق مصوبه شورای عالی قطب‌های علمی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان قطب تغذیه بالینی کشور انتخاب شده است، اما چرا از نظرات هیچ یک از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در تهیه گزارش استفاده نشده است؟ از این گذشته پزشک بودن تهیه‌کنندگان گزارش مشخصاً منجر به ایجاد سوگیری در ارائه پیشنهادات شده، به طوری که این تصور را ایجاد می‌کند که اساساً این گزارش برای تئوریزه کردن تأسیس رشته «دستیاری تغذیه بالینی» در قالبِ ظاهری نیازسنجی تهیه شده است.»

شنیدن صدای انتقادات

دانشجویان منتقد و معترض به گزارش سند آمایش فعلی از تمام اعضای خانواده علوم تغذیه ایران به ویژه اساتید و اعضای بورد تغذیه در وزارت بهداشت درخواست دارند که از کیان این رشته در مقابل چنین دست‌اندازی‌هایی محافظت کنند و به دلیل آنکه در تهیه این گزارش از نظرات هیچ‌یک از خبرگان و بزرگان رشته تغذیه استفاده نشده است، فعلاً از تصویب آن در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جلوگیری کنند.

در حقیقت چشم تمامی این دانشجویان به نظرات اعضای بورد تغذیه وزارت بهداشت است که با شنیدن صدای انتقادات و اعتراضات در مقابل تصویب این گزارش ایستادگی کنند چراکه در صورت عدم ارائه نظرات ارشادی آنان تا پایان اردیبهشت، گزارش این سند نهایی و مصوب خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار