کد خبر: 1002838
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
روز گذشته ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد تا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۹هزارو ۲۸۶ نفر برسد. ظرف ۲۴ ساعت گذشته همچنان کمتر از ۳۰ درصد از افراد مبتلای شناسایی شده بستری شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با نزدیکی ایام شب‌های قدر مردم با حساسیت و امید بیشتری اخبار مرتبط با وضعیت کرونا را در کشور دنبال می‌کنند. آمار مبتلایان در برخی شهر‌ها همچون خوزستان با شیب تندی رو به افزایش است. در مجموع، اما تعداد فوتی روند کاهشی داشته و ظرف ۲۴ ساعت گذشته، همچنان کمتر از ۳۰ درصد از افراد مبتلای شناسایی شده بستری شده‌اند. سایر افراد علائم خفیفی داشته و در بیماریابی فعال شناسایی شده‌اند. با تمام این‌ها مردم چشم انتظارند تا ببینند تکلیف مراسم شب‌های احیا چه می‌شود و ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت چه تدبیری برای این ماجرا خواهد داشت. حالا آنطور که حجت‌الاسلام محمدی قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خبر می‌دهد، تمام مساجد کشور از امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند. به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت، اما اگر بناست تا مراسمی برگزار شود، بهتر است به صورت محدود و در فضای باز باشد. فاصله حداقل یک متر از طرفین رعایت شود و استفاده از ماسک و دستکش الزامی باشد. همچنین شرکت‌کنندگان در مراسم سجاده و قرآن خودشان را به همراه داشته باشند. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم از تدابیر صدا و سیما با همکاری وزارت بهداشت برای پوشش و پخش زنده برنامه‌های شب قدر خبر داده‌است تا مردم قادر باشند از معنویات مراسمی که در این شب‌های عزیز و به صورت محدود و با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، استفاده کنند.

روز گذشته ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد تا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۹هزارو ۲۸۶ نفر برسد. ظرف ۲۴ ساعت گذشته همچنان کمتر از ۳۰ درصد از افراد مبتلای شناسایی شده بستری شده‌اند. وضعیت ابتلا در برخی مناطق کشور همچون خوزستان هشدار‌آمیز است به گونه‌ای که به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، علیرضا رئیسی در برخی شهرستان‌های استان خوزستان مجدداً تعطیلی برقرار شده و برخی اماکن و ادارات تعطیل شده‌اند.

اما با نزدیکی به ایام شب‌های قدر بسیاری از مردم کنجکاوند بدانند تکلیف برگزاری مراسم عبادت در این شب‌ها چه می‌شود و آیا بناست تا امسال را فرادی عبادت کنند؟

پروتکل‌های برگزاری مراسم شب‌های احیا

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خبر داده، پس از پیگیری مستمر و گفتگو‌های متعدد با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصمیم گرفته شد تا تمام مساجد کشور از امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند. معاون بهداشت وزیر بهداشت، اما درباره مراسم احیای شب‌های قدر، با تأکید بر اینکه همه ما دوست داریم که این محیط فراهم شود و بتوانیم حضور پیدا کنیم، می‌افزاید: «نکته‌ای که وجود دارد، درباره رعایت پروتکل‌ها است و به عبارتی این نگرانی وجود دارد این تجمعات باعث شود که میزان شیوع و ابتلا افزایش یابد.» وی تأکید می‌کند: «ترجیح ما این است که اگر در این سه شب قرار است مراسمی برگزار شود، اولاً با یک ظرفیت محدود برگزار شود؛ دوماً اینکه ترجیحاً در فضای باز برگزار شود، سوماً حداقل فاصله از طرفین و از پشت سر و جلو هر فرد، حدود حداقل یک متر باشد.»

به گفته رئیسی در عین حال استفاده از ماسک و دستکش و استفاده از مهر و قرآن شخصی توصیه می‌شود. اگر فضای سربسته بود، حداکثر از یک‌چهارم فضا استفاده شود. مثلاً اگر یک حسینیه ۲۰۰ نفر گنجایش دارد، حداکثر ۵۰ نفر در آن حضور یابند. اقدام دیگری که با همکاری صدا و سیما انجام شده این است که بسیاری از افراد که می‌خواهند در خانه این مراسم را برگزار کنند، صدا وسیما از مکان‌های خاص، مراسم را به صورت زنده و در کانال‌های مختلف پخش می‌کند. کلیت پروتکل به این صورت است که هیئت امنا و امام جماعت مساجد و با نظارت دانشگاه‌ها این پروتکل‌ها رعایت شود و حداکثر زمانی که برای برگزاری شب‌های احیا گذاشتیم، دو ساعت است.

منطقه بی‌خطر نداریم

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در کشور هیچ منطقه بی‌خطری نداریم، تصریح می‌کند: «طی یک ماه گذشته اینطور نبوده که در استانی نه در حوزه بستری و نه در حوزه سرپایی و نه فوتی هیچ موردی نداشته باشیم و در سطح کشور منطقه سبز نداریم. از نظر ما اپیدمی هنوز در سطح کشور وجود دارد و هیچ منطقه سبزی هم نداریم.» وی با تأکید بر اینکه باید به زندگی با کرونا عادت کنیم، بازگشت محدودیت‌ها در خوزستان را نشان‌دهنده مدیریت قابل انعطاف می‌داند. رئیسی با اشاره به افزایش تست‌های بیماریابی می‌افزاید: «با افزایش تست‌ها، شناسایی سرپایی بیماران افزایش و ورودی به بیمارستان‌ها کاهش یافت؛ به طوری که دیروز به روزانه انجام هزار مورد تست سرپایی رسیده‌ایم. اگر امروز اعلام می‌کنیم که هزارو۵۰۰ مبتلا داریم، هزار موردش مربوط به تست سرپایی است که در خانه و با یک استراحت ساده و دو هفته قرنطینه‌بودن، به جامعه بازمی‌گردند. این الگو بی‌نظیر است. بر همین اساس در حال حاضر ورودی بیمارستان‌هایمان به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد در روز رسیده و تخت‌هایمان در حال خالی‌شدن است. این‌ها نتیجه غربالگری است.»

به گفته رئیسی درباره بازگشایی اماکن متبرکه و آستان‌های مقدس روز چهارشنبه جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور نمایندگان آستان‌های مقدس برگزار خواهد شد و بازگشایی حرم‌ها و اماکن متبرکه بررسی می‌شود. بنا به تأکید معاون بهداشت باید توجه داشت با بازگشایی این حرم‌ها احتمال مسافرت به این شهر‌ها و شلوغی در هتل‌ها و بازار‌ها وجود دارد و ریسک تجمعی در شهر‌هایی مانند مشهد، قم و شیراز وجود دارد.

شرایط عادی نیست

علی ربیعی سخنگوی دولت هم با بیان اینکه بیماریابی در کشور افزایش یافته، می‌گوید: «در شرایط عادی به سر نمی‌بریم. از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رمز موفقیت ما در کنترل بیماری و پیشگیری از به خطر افتادن جامعه از یک طرف و از طرف دیگر، نیفتادن آن‌ها به ورطه فقر و بیکاری، رعایت کامل پروتکل‌ها است.» ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره تأکید رهبری برای بررسی دقیق بسته بودن یا نبودن مساجد و اماکن مقدس می‌گوید: «وزیر کشور با کمیته اجتماعی سیاسی و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت به طور توأمان مطالعاتی را ظرف چند روز انجام می‌دهند. بعد دو کمیته جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و نتیجه جلسه این دو کمیته در جلسه بعدی ستاد ارائه خواهد شد.» از نگاه وی با روحیه‌ای که نمازگزاران ما دارند و افرادی که به جماعت شرکت می‌کنند پروتکل‌ها رعایت شود و بتوانیم محیط‌های معنوی‌مان را بازگشایی کنیم.

ربیعی اضافه می‌کند: «باید از دیدگاه‌های افراطی اجتناب کنیم نظراتی وجود دارد، معتقد هستیم این نظرات نظر مراجع و رهبری نیست. تجمع کردن، کنار هم ایستادن و عدم رعایت فاصله نباید به وجود بیاید و مسئولان امر هم در این زمینه حتماً پیگیری خواهند کرد.»
 
مبتلایان به کرونا در جهان از ۴ میلیون گذشت

بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی «worldometer» تا این لحظه ۴ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۱۸ نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۲۸۳ هزار و ۸۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون یک‌میلیون و ۴۹۳ هزار و ۴۹۰ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند.

کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۲۰ هزار و ۳۲۹ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک‌میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۳۸ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۸۰ هزار و ۷۸۷ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. در کشور اسپانیا که بعد از امریکا در رده دوم جهان قرار دارد، تعداد ۲۶ هزار و ۶۲۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. در انگلیس هم با افزایش ۳ هزار و ۹۲۳ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۲۱۹ هزار و ۱۸۳ مبتلا رسیده و به جایگاه سوم در جهان صعود کرده‌است؛ تاکنون ۳۱ هزار و ۸۵۵ انگلیسی جان خود را از دست داده‌اند. کشور‌های ایتالیا، روسیه، فرانسه، آلمان و برزیل نیز به ترتیب با ۲۱۹ هزار و ۷۰، ۲۰۹ هزار و ۶۸۸، ۱۷۶ هزار و ۹۷۰، ۱۷۱ هزار و ۷۸۹ و ۱۶۲ هزار و ۶۹۹ مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار