کد خبر: 1002645
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
معاون اول رئیس جمهور خواستار شد
معاول اول رئیس جمهور گفت: وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس نیز می‌توانند مجازات‌ها و جرائمی را برای شرکت‌هایی که متعهد شده‌اند ۲۰ درصد سهام شناور خود را عرضه کنند و عرضه نکرده‌اند در نظر بگیرند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اسحاق جهانگیری روز گذشته در در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» با بیان اینکه تحریم‌ها، کرونا، کاهش بهای نفت و رکود جهانی اقتصاد شرایط خطیری را پیش‌روی اقتصاد ما قرار داده که البته این شرایط خطیر به معنای بن بست نیست، گفت: در شرایط کرونایی فشار اصلی برطبقات متوسط و ضعیف جامعه وارد می‌شود.

جهانگیری گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های اقتصاددانان این است که دولت ممکن است در چنین شرایطی که با کسری بودجه مواجه می‌شود به سمت منابع بانک مرکزی برود، اما هم در جلسه سران قوا و هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت در خصوص کسری بودجه دولت بحث و بررسی شد و عدم استفاده از منابع بانک مرکزی به عنوان خط قرمز دولت مورد توافق قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه البته باید به واقعیت‌های پیش‌رو و مسائل دولت نیز توجه داشته‌باشیم، خاطرنشان کرد: برخی افراد به گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار دولت منابع سرشاری در اختیار دارد، اما از آن استفاده نمی‌کند. کسانی که می‌خواهند در این زمینه اظهار نظر کنند باید از بودجه دولت و هزینه‌ها و درآمد‌ها آگاهی کافی داشته باشند. دولت هزینه‌های متعددی نظیر حقوق کارکنان، هزینه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، نیرو‌های مسلح و سررسید اوراق مالی دارد که حتی یک روز هم نمی‌توان پرداخت این هزینه‌ها را به تأخیر انداخت.

وی ادامه داد: انتشار اوراق مالی به عنوان مهمترین برنامه دولت برای جبران کسری بودجه باید از سوی تیم اقتصادی دولت با محوریت وزارت اقتصاد به صورت جدی دنبال شود؛ چراکه مجلس شورای اسلامی نیز در قانون بودجه مجوز انتشار اوراق مالی به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان را صادر کرده که البته دولت در نظر دارد بیش از این میزان اوراق منتشر کند. جهانگیری با بیان اینکه بدهی دولت ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی در سطح جهان جزو پایین‌ترین بدهی‌ها است، افزود: بدهی‌های ریالی دولت نیز عدد بزرگی نیست و دولت ایران دولتی ثروتمند است که بر اساس برآورد‌های انجام شده وزارت امور اقتصادی و دارایی، بدون در نظر گرفتن دارایی‌های ملی، نفت و گاز و معادن، دارایی‌های دولت ایران ۷ هزار‌هزار میلیاردتومان است که تکلیف شده حداقل درصدی از این دارایی‌ها را مولدسازی کند و بخشی را به فروش برساند.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از برنامه‌های دولت را فروش و عرضه دارایی‌های خود در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: عرضه سهام شرکت شستا در همین راستا بوده و لازم است بانک‌های عامل نیز به شرکت‌های زیرمجموعه خود تکلیف کنند که دارایی‌هایشان را در بازار سرمایه عرضه کنند.

جهانگیری افزود: وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس نیز در همین راستا می‌توانند مجازات‌ها و جرائمی را نیز برای شرکت‌هایی که متعهد شده‌اند ۲۰ درصد سهام شناور خود را عرضه کنند و عرضه نکرده‌اند در نظر بگیرند.

بازار سرمایه نیاز به اقدامات احتیاطی برای رشد مطمئن دارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بازار سرمایه مسئولان باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب، شاهد رشد مطمئن و منطقی باشیم. عبدالناصر همتی در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» گفت: برای تأمین کسری بودجه، تصمیم‌ها و برنامه‌های خوب و مناسبی اندیشیده و در حال اجراست که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از مکانیزم بازار باز توسط بانک مرکزی است که در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه با تأکید بر اینکه بانک‌محور بودن اقتصاد باید اصلاح شود، تصریح کرد: درحال‌حاضر مانده تسهیلات بانکی ۲ هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰درصد تأمین مالی کشور به حساب می‌آید. خوشبختانه اقبال خوبی به بازار سرمایه شده است و جا دارد که نقش بازار سرمایه در تأمین مالی افزایش یابد.

وی افزود: در بازار سرمایه مسئولان باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب، شاهد رشد مطمئن و منطقی آن باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار