کد خبر: 1002505
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
در شرایطی که مقامات واشنگتن مدعی هستند در عملیات اخیر علیه دولت ونزوئلا هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌اند، وزارت ارتباطات ونزوئلا فایلی صوتی از مکالمه میان رهبر مخالفان این کشور با مسئول عملیات بر ضد کاراکاس منتشر کرده که بر دست داشتن امریکا در این اقدام خرابکارانه صحه می‌گذارد؛ فایل صوتی‌ای که نشان می‌دهد آن‌ها برای حمله دریایی برنامه‌ریزی می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با گذشت یک هفته از عملیات تروریستی افراد مسلح علیه دولت ونزوئلا، ابعاد جدیدی از توطئه امریکا برای سرنگونی دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا افشا شده است. به گزارش شبکه راشاتودی، خورخه رودریگرز، وزیر ارتباطات ونزوئلا جمعه شب فایل صوتی مربوط به مکالمه میان خوان گوایدو، رهبر مخالفان این کشور با جردن گودرو، رهبر عملیات ناکام کودتای اخیر در ونزوئلا را منتشر کرد. در این فایل صوتی گوایدو از گودرو که یکی از نظامیان سابق امریکاست برای تمام تلاش‌هایی که برای ونزوئلا صورت می‌دهد، تشکر می‌کند و می‌گوید آماده است قرارداد این عملیات را امضا کند. همچنین در بخشی از این فایل صوتی، گوایدو در پاسخ به گودرو می‌گوید نگرانی‌های بسیاری دارد، ولی او و حامیانش بهترین کار را برای کشورشان انجام می‌دهند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، طبق این فایل صوتی گوایدو می‌گوید: «ما در بحران انسانی بسیار سختی قرار داریم و باید این وضعیت را حل و فصل کنیم.»

پیش‌تر اِفه خوان خوسه رِندُن، یکی از مشاوران خوان گوایدو اذعان کرده بود که قراردادی برای حمله به ونزوئلا امضا کرده و پرداختی نیز به انجام رسانده است. دادستان کل ونزوئلا روز جمعه اعلام کرد، قرار بازداشت برای گودرو صادر شده و از پلیس بین‌الملل (اینترپل) دستگیری و استرداد او را خواستار شده است. گودرو که ساکن ایالت فلوریدا است، پیش از این اعلام کرده بود که «عملیات گیدون» را برای سرنگونی دولت ونزوئلا سازماندهی و برای این عملیات یک نیروی مزدور را آموزش داده بود، اما مقامات امریکایی هرگونه دست داشتن در این عملیات را انکار می‌کنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا جمعه شب در سخنانی بار دیگر با تکرار این ادعا که دولت او هیچ نقشی در کودتای نافرجام اخیر در ونزوئلا نداشته، گفت: «اگر قرار بود ما در این کشور اقدامی انجام دهیم، ترجیحم این بود که حمله نظامی مستقیم صورت گیرد». وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا هم در یک هفته گذشته اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه نقشی در عملیات اخیر علیه دولت ونزوئلا نداشته‌اند. برخلاف ادعا‌های مقام‌های امریکایی مبنی بر عدم ارتباط با کودتای اخیر ونزوئلا، مشخص شده است که جردن گودرو، جزو تیم محافظان ترامپ بوده است. نیکولاس مادورو عملیات ناکام اخیر را برنامه واشنگتن برای سرنگونی دولت خود می‌داند و حضور دو تبعه امریکایی دستگیر شده را سندی محکم برای تأیید گفته‌های خود می‌داند. به‌رغم انکار‌های مقامات کاخ سفید، روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه در گزارشی نوشت: «اعضای اپوزیسیون ونزوئلا در اکتبر ۲۰۱۹ روی توافق ۲۱۳ میلیون دلاری با کمپانی امنیتی سیلورکورپ در فلوریدا به منظور حمله به ونزوئلا و سرنگونی دولت این کشور مذاکره داشتند». از دو سال پیش که گوایدو خود را به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا اعلام کرد، امریکا و متحدانش او را رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناختند و در این مدت از فشار‌های اقتصادی گرفته تا طراحی کودتا برای سرنگونی مادورو و به قدرت نشاندن گوایدو دریغ نکرده‌اند، اما هیچ یک از این تلاش‌ها به سرانجام نرسیده است.

روس‌ها به کمک آمدند

وزیر دفاع ونزوئلا جمعه شب در سخنانی اعلام کرد که ارتش این کشور دو فرد دیگری را که در تهاجم هفته گذشته دست داشتند، دستگیر کرده است. به گزارش شبکه راشاتودی، ۳۱ نفر به دلیل مشارکت در این حمله نافرجام دستگیر شده‌اند که دو تن از آنان وابسته به شرکت امنیتی امریکایی سیلورکورپ، هستند که این حمله را سازمان‌دهی کرده است. طبق این گزارش، با افزایش تحرکات امریکا علیه ونزوئلا، نیرو‌های روسیه نیز در حال انجام عملیات پهپادی در ونزوئلا در راستای عملیات تجسس برای یافتن نیرو‌های شبه‌نظامی هستند که قصد کودتا در این کشور را داشته‌اند. روسیه بزرگ‌ترین حامی دولت ونزوئلا است و بار‌ها نسبت به هرگونه ماجراجویی واشنگتن علیه این کشور هشدار داده است. به گفته وزیر امنیت داخلی ونزوئلا، مهاجمان یک شنبه گذشته قصد داشتند با استفاده از قایق‌های تندرو به مناطق شمالی ایالت لاگوئیرا حمله کنند که ارتش ونزوئلا توانسته این عملیات را خنثی و در درگیری با مهاجمان هشت شبه‌نظامی کشته و دو نفر نیز اسیر شده‌اند. تلاش نافرجام مزدوران امریکایی برای سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا درحالی است که ارتش این کشور بدون توجه به هشدار‌ها و فشار‌های غرب، به مادورو وفادار مانده و تاکنون توانسته تعدادی از عملیات خرابکارنه علیه رئیس‌جمهور را خنثی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار