کد خبر: 1002421
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
وزیر امور خارجه قطر در سخنانی گفت که وضعیت منطقه به دلیل تنش‌ها و پیامد‌های شیوع کرونا در آستانه انفجار قرار دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در یک سمینار آنلاین با دانشگاه جان هاپکینز آمریکا اظهار کرد: محاصره قطر، تنش میان ایران و عربستان، تنش میان ایران و آمریکا، اوضاع عراق، یمن و دیگر کشور‌ها در کنار نبود اصلاحات داخلی، منطقه را در آستانه انفجار قرار می‌دهد.

وی خواستار همکاری میان کشور‌های منطقه برای عبور از این چالش‌ها شد و گفت که تمامی این تنش‌ها نگران کننده هستند و علاوه بر آن، برخی کشور‌ها قدرت مدیریت حکومت و اجرای اصلاحات داخلی را ندارند تا از طریق آن بتوانند با بحران‌های آتی تعامل کنند.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد: شیوع کرونا نیز مصداق این مثل است که "گل بود به سبزه نیز آراسته شد"؛ من معتقدم که اگر به اصلاح و همکاری میان کشور‌های منطقه روی نیاوریم، نسخه و لیست کاملی از انفجار در منطقه را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: خاورمیانه شدیداً نیازمند یک توافقنامه "امنیتی - منطقه‌ای" است که با برقراری ثبات در منطقه شرایط مقابله با بحران‌های مختلف ازجمله کرونا را فراهم کند.

محمد بن عبد الرحمن با اشاره به جنگ یمن گفت: جنگ یمن از مسیرش منحرف شده است؛ در ابتدا هدف از آن حفاظت از مرز‌های عربستان و تثبیت دولت مشروع (دولت مستعفی به ریاست عبد ربه منصور هادی) بود، اما بعد‌ها مشخص شد که این جنگ بدون هیچگونه استراتژی و اهداف مشخصی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بحران لیبی نیز تأکید کرد: مسیر حل منازعه لیبی واضح است و همه باید حمایت از طرف‌های درگیر در این کشور را متوقف کنند و باید آن‌ها را رها کرد تا به توافق میان خودشان دست یابند، اما جامعه بین‌الملل نباید دولت قانونی و کسانی که علیه آن کودتا کرده‌اند را برابر بداند.

این مقام قطری همچنین عنوان کرد: هیچ چیز در لیبی حل نخواهد شد، مگر آنکه جامعه بین‌المللی متوجه شود که نمی‌تواند با استاندارد‌های دوگانه با این وضعیت تعامل کند. ما دیدیم که آن‌ها (جامعه بین‌الملل) با دولت قانونی و مردی که می‌خواهد به زور قدرت را به دست بگیرد (خلیفه حفتر) به طور یکسان برخورد می‌کنند و از توجیه مقابله با تروریسمی استفاده می‌کنند که خلیفه حفتر آن را به کار می‌برد.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی درباره مسأله فلسطین نیز افزود: جنبش حماس جزء لاینفک ملت فلسطین است و قطر بدون توجه به تشکیلات سیاسی فلسطین از ملت آن حمایت می‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط واشنگتن و دوحه نیز تأکید کرد: از زمان آغاز بحران خلیج (فارس) تا کنون هیچ آسیبی به همکاری میان آمریکا و قطر و به ویژه همکاری نظامی میان دو طرف وارد نشده است و قطر میزبان مرکز فرماندهی آمریکا در پایگاه العدید است.

این مقام قطری همچنین با اشاره به همکاری دوحه و واشنگتن برای خارج کردن شهروندان آمریکایی از منطقه اشاره کرد و ادامه داد: کمک‌هایی را برای ایالت‌های آسیب دیده مانند نیویورک و کالیفرنیا ارسال کردیم.

وزیر خارجه قطر همچنین افزود: ما اطمینان داریم که روابط دوحه و واشنگتن قوی است و ائتلاف‌های استراتژیکی میان دو کشور وجود دارد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار