کد خبر: 1002296
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
نظرسنجی وزارت ارتباطات مشخص کرد
سال‌هاست قرار است با فراگیر شدن اینترنت و استفاده چند ده میلیونی کاربران از شبکه‌های اجتماعی سرعت اینترنت افزایش یابد، اما متأسفانه با افزایش تعداد کاربران نه‌تن‌ها سرعت افزایش نیافته بلکه کیفیت ارائه خدمات نیز کاهش یافته‌است. در تازه‌ترین نظر‌سنجی صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات راجع به وضعیت سرعت اینترنت در ایام قرنطینه کرونا، ۸۷ درصد کاربران از سرعت اینترنت خود ناراضی‌اند. حالا دیگر سرعت و کیفیت پایین خدمات اینترنت سبب شده‌است تا علاوه بر کاربران، مسئولان هم ناراضی باشند!
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: هر روز بر تعداد کاربران ایرانی اینترنت افزوده می‌شود، اما دریغ از افزایش سرعت ارائه خدمات در این شبکه گسترده و فراگیر. با توجه به پیشرفت‌های علمی در حوزه ارتباطات بسیاری از خدمات و امور در بستر وجود اینترنت صورت می‌پذیرد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که به جای حرکت در شهر و جابه‌جایی‌های هزینه‌بر و دردسر‌ساز می‌توان امواج را به حرکت درآورد و از مزایای بی‌شمار همچون سرعت و دقت بالای آن بهره جست.

سهم کشور ما، ایران، با بیش از ۶۷ میلیون کاربر اینترنت از میان جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری، بیش از ۸۰ درصد ضریب نفوذ اینترنت است که از میزان متوسط جهان و همچنین میزان مربوط به قاره آسیا بیشتر است و با بیشترین میزان ضریب نفوذ اینترنت در جهان اختلاف کمی دارد.

همچنین به گفته علی رضی رئیس امور توسعه دولت الکترونیک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری، ضریب نفوذ موبایل در ایران ۱۱۵ درصد است، اما بر اساس آخرین آمار رگولاتوری، تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۱۸ میلیون سیم‌کارت در کشور فعال بوده و ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به ۱۴۲ درصد رسیده‌است!

هرچند طبق پیش‌بینی‌ها ضریب نفوذ اینترنت در ایران تا چند سال آینده به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید با این حال نتایج نظرسنجی جدید وزارت ارتباطات از وضعیت سرعت اینترنت در ایام قرنطینه کرونا نشان می‌دهد که ۸۷ درصد کاربران از سرعت اینترنت خود ناراضی‌اند. این نظرسنجی از حدود چند روز گذشته در سایت وزارت ارتباطات منتشر شده و کاربران باید به این سؤال که «آیا از افزایش سرعت اینترنت در ایام قرنطینه راضی هستند؟» با دو جواب بله یا خیر پاسخ دهند. نتایج به دست آمده از این نظرسنجی تا روز گذشته نشان می‌دهد که ۳/ ۸۷ درصد کاربران با انتخاب گزینه «خیر» نارضایتی خود را از سرعت اینترنت اعلام کرده و تنها ۷ /۱۲ درصد کاربران نسبت به این سرویس ابراز رضایت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نظرسنجی در حالی اعلام می‌شود که اواخر فروردین ماه نیز وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، اقدام به انتشار نظرسنجی درباره وضعیت اینترنت کرد که در آن نظرسنجی نیز ۶۸درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که درگیر افت سرعت اینترنت هستند.

نتایج این نظرسنجی‌ها از آن جهت دارای اهمیت است که موضوع افت کیفیت اینترنت از اسفندماه تاکنون و پس از شیوع بحران کرونا و خانه‌نشینی کاربران، بار‌ها مطرح شده‌است.

کاربران اینترنت به دفعات در شبکه‌های اجتماعی به وزیر ارتباطات و سایر مسئولان موضوع کندی سرعت اینترنت خانگی و اینترنت موبایل را اعلام کرده‌اند و حتی وضعیت وخیم سرویس اینترنت خانگی، باعث برنامه‌ریزی برای تغییر تکنولوژی ADSL به VDSL در برخی نقاط کشور توسط اپراتور‌های اینترنت شده‌است.

نتیجه نظرسنجی فروردین ماه وزیر ارتباطات نیز شاهدی بر این ادعا است که کاربران تمایل بیشتری به استفاده از اینترنت خانگی با کیفیت دارند و در صورتی که اینترنت خانگی در منزلشان دایر شود آن را به ۴G ترجیح می‌دهند.

در همین حال ۷۵ درصد کاربران، قیمت اینترنت خانگی و ۲۵ درصد قیمت اینترنت موبایل را برای برقراری اتصال مناسب دانسته‌اند.

در چنین شرایطی، وزیر ارتباطات بامداد جمعه و پس از وقوع زلزله در تهران طی توییتی از مردم خواست از طریق پیام‌رسان‌ها تماس‌های تلفنی خود را برقرار کنند. این ادعا در حالی است که تجربه‌های ترافیکی گذشته ثابت کرده‌است، به هنگام شلوغی خطوط و درگیری‌های پهنای باند، نمی‌توان روی تماس‌ها از طریق پیام‌رسان‌ها حساب خاصی باز کرد.

در کنار مسائل متناظر با کیفیت و قیمت اینترنت، نظارت نکردن بر فضای مجازی هم از دیگر دغدغه‌های کاربران ایرانی اینترنت است. چند روز پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که تصاویر و فیلم‌های مستهجن در یک نرم‌افزار سرگرم‌کننده و پیام‌رسان ایرانی را نشان می‌داد. این نرم‌افزار به راحتی در دسترس همه گروه‌های سنی قرار دارد و حتی در مواردی آموزش رسمی هم در این شبکه ارائه می‌شود. «دولت الکترونیک» که سال‌ها است شعار دولت‌ها است، تحقق نیافته و علتش هم همین نواقص اینترنت است. ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات مدت‌ها است پشت گوش انداخته شده و بر نگرانی‌ها افزوده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار