کد خبر: 1002156
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل:
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل گفت: در سال ۹۸ در استان اردبیل ۴۱۸ فقره گواهینامه استاندارد صادراتی و وارداتی صادر شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، هاشم علایی با اشاره به نقش راهبردی استاندارد در نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی اظهارکرد: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل بر کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی استان نظارت دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته با 155 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل، 218  فقره اظهارنامه صادراتی از گمرک استان به اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل ارجاع شد که به منظور ارزیابی انطباق کالا و تعیین ماهیت آن مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل ادامه ‌داد: در این مدت همچنین 200 فقره اظهارنامه وارداتی نیز مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، 125 فقره مشمول استاندارد اجباری و 75 فقره مشمول تعیین ماهیت بود.

علایی افزود: بیشترین اقلام صادراتی در سال گذشته شامل خرما، کشمش، سنگ‌های ساختمانی، رویه درب، زغال آخال، شن و ماسه بوده است که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل به مقصد کشورهای روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شد.

وی بیان‌ کرد: تنها در صورت انطباق کالا با استانداردهای ملی مربوطه یا ضوابط فنی، مجوز صادرات یا واردات کالا از مبادی گمرکی استان صادر می‌شود.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل گفت: هر کالایی که از مرزهای مشترک استان با دیگر کشورها وارد یا از آن خارج می‌شود، چنانچه مشمول استاندارد اجباری باشد، توسط گمرک استان اردبیل به منظور ارزیابی انطباق آن کالا با استانداردهای تدوین شده به اداره کل استاندارد استان ارجاع داده می‌شود.

علایی تصریح کرد: چنانچه کالای صادراتی و وارداتی مشمول استاندارد اجباری نباشد، جهت تعیین ماهیت و آنالیز به اداره کل استاندارد استان ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: برابر بند 5 ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری به منظور جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و همچنین فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر