کد خبر: 1002064
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با هدف حذف چندین پست اجرایی و مدیریتی، در قبال چندصد تن خاکی که سالانه در کشور ما از دست می‌رود، بسیار ناچیز است. پژوهشکده آبخیزداری و مؤسسه جنگل‌ها هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند و ادغام این دو مجموعه به مصلحت کشور و خصوصاً بدنه نحیف و آسیب‌دیده کشاورزی و منابع طبیعی نیست.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: انتشار مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر حذف تنها پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و ادغام آن به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، موجب نارضایتی عمیق دانشگاهیان و فعالان منابع طبیعی کشور شده‌است.

زمینه نجات از بحران فراهم شود

بر اساس مصوبه شورای عالی اداری قرار شده به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اداری و استخدامی کشور، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادغام شود و پژوهشکده‌ای به نام «مؤسسه تحقیقات جنگل، مراتع و آبخیزداری» شکل گیرد.

در روز‌های اخیر بیش از ۸۰ تن از فعالان و استادان حوزه حفاظت خاک و آبخیزداری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور مخالفت خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده‌اند. همچنین سید آهنگ کوثر (پدر آبخوان‌داری کشور) در نامه‌ای به کاظم خاوازی - وزیر جهاد کشاورزی- ضمن اعلام مخالفت خود با حذف تنها پژوهشکده آبخیزداری کشور نوشته که «بهتر است تصمیم‌ها به بهتر شدن دستاورد‌ها بینجامد نه کمتر شدن ارزش‌ها. ما بر این باوریم که باید آبخوان‌داری در تمام عرصه‌های مستعد آن در سطح کشور گسترش یابد تا زمینه نجات سرزمین ما از بحران منابع آب زیرزمینی فراهم شود و این پژوهشکده به عنوان تنها نهاد تخصصی که خود را وقف مطالعه در این زمینه کرده‌است باید تقویت شود نه اینکه با یک تصمیم، تمام تلاش‌های پیشینیان بر باد داده شود.»

ضرورت پژوهشگاه مستقل

ضمن اینکه شرایط طبیعی و خاص کشور و تهدید هرساله از سوی خسارت‌های طبیعی همچون سیل، فرسایش، خشکسالی، گرد و غبار، تغییرات اقلیمی و لزوم حفظ امنیت غذایی در شرایط بحران‌های زیست‌محیطی، وجود پژوهشکده‌ای مستقل که بتواند به طور تخصصی نسبت به ارائه راه‌حل این مخاطرات اقدام کند، بسیار ضروری است.
معمولاً اگر پژوهشکده‌ها با هم ادغام شوند و به مجموعه بزرگ‌تری یعنی پژوهشگاه تبدیل شوند، بخش‌های مختلف آن در کنار یکدیگر رشد می‌کنند. اما ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری که دارای سابقه طولانی و عملکرد خوب است با مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها؛ نه‌تن‌ها کمکی به رشد و توسعه این دو مجموعه نمی‌کند، بلکه می‌تواند به هر دو آسیب وارد کند.

معمای کمک صندوق توسعه ملی

در همین زمینه رئیس انجمن آبخیزداری کشور و استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه سال گذشته با دستور مقام معظم رهبری، بیش از ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص یافت، گفت: «پرسش اصلی اینجا است که چه میزان از این مبلغ به پژوهش‌ها و مطالعات مرتبط اختصاص یافته است؟ اما با وجود این موارد عملکرد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری خوب بوده‌است. برای مثال می‌توان به تدوین «اطلس ملی سیل» و اطلس حوزه‌های آبخیز کشور و تعیین مناطق بحرانی توسط این پژوهشکده اشاره کرد.»

حمیدرضا صادقی با تأکید بر اینکه درحال حاضر حضور پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که متولی آموزش و پژوهش در کشور هستند از هر چیز دیگری ارزشمندتر است، مدعی شد: «حدود یک ماه است که بخش عمده‌ای از پیکره تخصصی پژوهشی و حتی آموزشی و اجرایی آبخیزداری کشور درگیر موضوعات مرتبط با ادغام و مکاتبات و پویش‌های مختلف است. ما به جای آنکه انرژی خود را صرف چگونگی بهره‌برداری بهینه از منابع کنیم، با برخی تصمیمات نادرست به اتلاف وقت دچار می‌شویم.»

تجدیدنظر در مدیریت

رئیس انجمن آبخیزداری با تأکید بر اینکه باید روشن شود که هدف ما از این ادغام چیست و در آینده قرار است که برای آبخیزداری و حفاظت خاک چه اقداماتی صورت گیرد، اظهار کرد: «اگر هدف و سیاست ما فقط حذف چندین پست اجرایی و مدیریتی باشد که باید گفت هزینه‌های چند ساله تمام این‌ها در قبال چند میلیارد تن خاکی که سالانه در کشور ما از دست می‌رود بسیار ناچیز است. از این‌رو ما باید در طرز تفکر و مدیریت نیرو‌های انسانی خود تجدیدنظر کنیم.»

جامعه دانشگاهی و فعالان منابع طبیعی الزامات قانون در جهت چابک‌سازی و کوچک‌سازی بدنه فربه و ناکارآمد در تشکیلات دولت قبول دارند ولی سؤال اینجاست که آیا عدم درک صحیح نظام برنامه‌ریزی کشور و عدم‌توجه به دستاورد‌های تحقیقاتی موجب نشده که این چابک‌سازی از بدنه پژوهشی و تحقیقاتی شروع شود؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
1
عنوان خوبی بکار برده شد ولی پاسخ دقیق داده نشد!
"معمای صندوق توسعه ملی"؛ بله پاسخ معما چیست؟ پاسخ این است که به دلیل تخصیص اعتبارات ویژه به آبخیزداری مثل بیش از ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ناشی از خدمات چندین ساله‌ی ارزنده زیست‌محیطی آبخیزداری به جامعه از یک طرف و اجرای طرح‌هایی مانند طرح تنفس جنگل از طرف دیگر، عده‌ای را که نه‌تنها هیچ مخالفتی از ادغام نداشته بلکه راضی و خرسندند، بر آن داشت تا به طریقی از نام آبخیزداری برای کسب اعتبار و امتیاز و خروج از انزوا استفاده کنند! یا حق
حزباوی
|
United States
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
1
0
با سلام
با سلام قطعا وجود پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در جلوگیری از وقوع مخاطرات محیطی مرتبط با تخریب منابع طبیعی کشور نقش حیاتی داشته است و خواهد داشت. امید است که با حفظ هویت و به رسمیت شناختن هر چه بیشتر این مرکز بسیار مهم به دستاوردهای هر چه بیشتر در کشور دست پیدا کنیم.
با تشکر از تمام زحمات دست اندرکاران پژوهشکده که با حداقل بودجه ها، نهایت تلاش هایشان را انجام داده اند.

مطمئناً تبعات بسیار هنگفتی را کشور در اثر این تصمیم غیرکارشناسی شده پرداخت خواهد کرد و رنج های فراوانی را برای عموم مردم کشور در پی خواهد داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
0
این تیتر بهتره: مملکت قربانی پژوهشکده ها و موسسات تحقیقاتی الکی خوش و بی نتیجه خصوصا سازمان تحقیقات کشاورزی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار