کد خبر: 1001956
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
حاشیه‌ای بر قهر محمدی و سکوت بنا در واکنش به طرح جدید دبیر
اختلاف‌نظر کادر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی با طرح دبیر درباره الزامی شدن برگزاری انتخابی برای انتخاب ملی‌پوشان می‌تواند اختلاف رئیس فدراسیون با محمدی و بنا را به اوج برساند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: علیرضا دبیر، سفت و سخت پای برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی ایستاده و قصد کوتاه آمدن هم ندارد، حتی اگر سرمربیان کشتی آزاد و فرنگی به طرح دبیر روی خوش نشان ندهند. رئیس فدراسیون کشتی، اما می‌گوید کشتی‌گیران برای رسیدن به دوبنده تیم ملی باید از مسابقات انتخابی عبور کنند. او روز شنبه در نشستی که با گروهی از رسانه‌ها داشت از برنامه‌اش برای تنظیم یک چرخه انتخابی برای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی خبر داد، طرحی که البته جزئیات آن را رسانه‌ای نکرد، اما تأکید کرد که در زمان حضور او در فدراسیون کشتی، هیچ کشتی‌گیری نمی‌تواند بدون عبور از مسابقات انتخابی به تیم ملی برسد. پس از رسانه‌ای شدن تصمیم دبیر همانطور که پیش‌بینی می‌شد گمانه‌زنی‌ها درباره واکنش محمد بنا و غلامرضا محمدی به الزامی شدن برگزاری انتخابی‌ها بالا گرفت. واکنشی‌هایی که می‌تواند حتی زمینه را برای تغییرات کادر فنی تیم‌های ملی هم فراهم کند.

انتخابی ولاغیر

رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی اگرچه در سال‌های اخیر به صورت کج‌دار و مریز و موردی برگزار شده است، اما در دهه‌های گذشته راه رسیدن به تیم ملی عبور از مسابقات انتخابی بود و در این بین کشتی‌گیران عنوان‌دار و قهرمان هم حاشیه امنیت نداشتند و باید روی تشک کشتی و در سرشاخ شدن با سایر مدعیان، اجازه ورود به تیم ملی را می‌گرفتند. محمدرضا نوایی، مربی سابق تیم ملی کشتی آزاد و دارنده مدال برنز جهان در خاطره‌ای که سایت فدراسیون کشتی در سال ۹۱ منتشر کرد، به خوبی به اهمیت رقابت‌های انتخابی اشاره کرده است، مسابقاتی که قهرمانی مانند تختی هم استثنا نبود: «۴۸ سال پیش، مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در رقابت‌های المپیک ۱۹۶۰ رم برگزار شد و همه ستاره‌های کشتی ایران بدون هیچ عذر و بهانه‌ای روی تشک رفتند و کشتی گرفتند، حتی تختی و حبیبی که ستارگان بی‌بدیل کشتی ایران و جهان بودند هم قدمی عقب نگذاشتند.»

با وجود چنین سیستمی که با قهرمانان بزرگ هم رودربایستی نداشت، در سال‌های اخیر کشتی کشورمان کمتر به سمت اجباری کردن انتخابی برای حضور در تیم‌های ملی رفته است و در برخی مواقع و آن هم از سر استیصال کادر فنی برای انتخاب ملی‌پوش برتر و نزدیک بودن مدعیان مسابقه انتخابی برگزار شده است. چنین روندی سبب شده کادر فنی تیم‌های ملی کشتی هم نقش زیادی در انتخاب ملی‌پوشان، حتی بدون عبور از پروسه انتخابی داشته باشند.

دبیر، اما بعد از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون کشتی می‌گوید که مسابقات انتخابی به عنوان تنها راه رسیدن به تیم ملی را می‌خواهد احیا کند و قرار است تعارف‌ها کنار گذاشته شود، به خصوص که به گفته او کشتی مانند فوتبال نیست که سرمربی ملی‌پوشان را انتخاب کند و این کشتی‌گیر است که روی تشک باید برای پوشیدن دوبنده تلاش کند.

مدل انتخابی روسیه یا امریکا؟

در شرایطی فدراسیون کشتی هنوز از جزئیات طرح چرخه انتخابی که قرار است برای المپیک توکیو اجرایی شود، رونمایی نکرده است که در کشور‌های صاحب سبک دنیا، مسابقات انتخابی جایگاه ویژه‌ای دارد و به مدل‌های مختلفی اجرایی می‌شود. در امریکا برای رقابت‌هایی مانند المپیک و قهرمانی جهان هر سال در یک تاریخ مشخص مسابقات انتخابی تیم‌های ملی برگزار می‌شود و نفرات برتر برای تیم ملی انتخاب می‌شوند و نظر سرمربی در انتخاب ملی‌پوشان هیچ تأثیری ندارد.

در روسیه، اما انتخابی تیم‌های ملی ترکیبی از حضور در مسابقات قهرمانی کشور و حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی است. در این سیستم مطرح‌ترین کشتی‌گیران روس هم برای رسیدن به تیم ملی در قهرمانی کشور شرکت می‌کنند و پس از آن نفرات برتر در تورنمنت‌های بین‌المللی محک زده می‌شوند و ملی‌پوشان روسیه با توجه به عملکردشان در این دو بخش انتخاب می‌شوند.

در ایران هنوز جزئیات طرح چرخه انتخابی فدراسیون کشتی منتشر نشده و در مرحله تنظیم و نظرخواهی از کارشناسان است و پس از نهایی شدن آن باید دید که مدلی که در کشورمان می‌خواهد پیاده شود به روسیه نزدیک‌تر است یا امریکا یا اینکه ترکیبی از این دو مدل خواهد بود.

اختلافات رئیس و سرمربیان کلید خورد

ترکش‌های طرح جدید فدراسیون کشتی برای برگزاری مسابقات انتخابی ممکن است همین اول کار دامن سرمربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی را بگیرد، به خصوص که گفته می‌شود غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با وجود اینکه پیش از این از اعتقادش به برگزاری انتخابی‌ها صحبت کرده بود، اما روز دوشنبه به حالت قهر جلسه با علیرضا دبیر را که در خصوص چرخه انتخابی تیم‌های ملی برگزار شد ترک کرد تا نارضایتی‌اش را نسبت به تصمیم جدید دبیر نشان دهد. البته محمدی چند ساعت بعد در گفت‌وگویی با سایت فدراسیون کشتی با رد قهرش از اختلاف‌نظر در جزئیات درباره چرخه انتخابی با دبیر خبر داد تا به نوعی ترکش‌های اختلافش با دبیر کمتر شود: «در برخی از جزئیات اختلاف‌نظر وجود داشت که من نیز حرف‌های خودم را زدم و جلسه به پایان رسید، اما به نظرم قطعاً این طرح نیاز به کار کارشناسی و جلسات بیشتری دارد.»

با این حال پست دوشنبه شب او در اینستاگرام نشان داد که موضوع آنطور که سرمربی تیم ملی کشتی آزاد گفت، تنها یک اختلاف‌نظر در برخی جزئیات نیست و شاید کار را برای ماندنش سخت کند: «شب که می‌خوابی معلوم نیست فردا هستی یا نیستی. عجب روزگار غریبیست.»

در سوی دیگر در کشتی فرنگی هم محمد بنا که اعتقادی به برگزاری انتخابی ندارد هنوز واکنشی به طرح دبیر نشان نداده، اما به نظر نمی‌رسد که سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی چندان رضایتی از انتخاب همه ملی‌پوشان در مسابقات انتخابی و عدم اعمال نظر سرمربی تیم ملی داشته باشد. در چنین شرایطی اختلاف کادر فنی کشتی آزاد و فرنگی با رئیس فدراسیون می‌تواند شرایط پرتنشی را بر کشتی، آن هم در فاصله ۱۵ ماه مانده به المپیک توکیو حاکم کند. بطور قطع الزامی شدن انتخابی، اختیارات کادر فنی تیم‌های ملی کشتی را برای انتخاب ملی‌پوشان به حداقل خواهد رساند، تصمیمی که باید دید محمدی و بنا می‌توانند با آن کنار بیایند یا کشتی باید منتظر اتفاقات جدیدی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار