کد خبر: 1001738
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: ایران جزو ۵ کشور نخست دنیا در انجام مداخلات بالینی داروی درمان کرونا است
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: تولید پادتن اختصاصی علیه ویروس کرونا در ایران آغاز شد. پس از انجام روش‌های مدرن درمان کرونا همچون استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان و همچنین بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی به عنوان مدرن‌ترین روش درمان کرونا در کشور، حالا متخصصان کشورمان وارد حیطه تولید پادتن اختصاصی علیه این ویروس شدند. تنها پنج کشور دنیا در انجام مداخلات بالینی داروی درمان کرونا در رتبه نخست جهان هستند و ایران جزو این پنج کشور است. به همین خاطر تا سه ماه آینده کشور ما هم سهم درمانی و تشخیص بیماری کرونا خواهد داشت و هم اکنون بالغ بر ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در کشورمان در این زمینه در حال انجام است. حالا دو، سه روزی می‌شود که تولید پادتن اختصاصی علیه ویروس کووید ۱۹ هم در کشورمان آغاز شده همچنانکه هم اکنون ایران هم پا به پای کشور‌های پیشرفته دنیا کار تحقیقات روی دارو و واکسن کرونا را پیش می‌برد و ترکیبی از سه دارو برای درمان بیماری کرونا در کشورمان در حال آزمایش بالینی است.

طبق آمار‌های وزارت بهداشت، ویروس کرونا در دو یا سه هفته گذشته روند نزولی و رو به کنترل داشته، هر چند بیماری کووید ۱۹ به طور کامل خاموش نشده و همین دیروز ۱۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

حسین عرفاتی، رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیش‌بینی می‌کند موج اول اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ که از اسفند شروع شده، خرداد امسال فروکش می‌کند، اما تابستان موارد تک‌گیر دارد و موج دوم همه‌گیری این بیماری در فصل پاییز شروع می‌شود، اما مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا معتقد است: «ادله علمی قوی وجود ندارد که بیماری کرونا، موج دوم یا سوم داشته باشد، اما پیش بینی‌های لازم و آمادگی در این باره وجود دارد.»

بنا به تأکید وی مطالعات علمی در کشور ما نشان می‌دهد به تدریج قدرت بیماری‌زایی ویروس کرونا کمتر می‌شود و سیر نزولی را طی خواهد کرد.

اجرای مدرن‌ترین درمان‌های کرونا در ایران

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه نسبت به روز‌های نخست در موفقیت درمان پیشرفت کرده‌ایم، گفت: «شواهد قطعی داریم که میزان بستری در کشورمان کاهش یافته‌است و درآی سی یو موفق‌تر بودیم.»

به گفته وی ترکیبی از سه دارو برای درمان بیماری کرونا در کشورمان در حال آزمایش بالینی است، اما نتایج آن هنوز نیامده‌است.

قانعی با اشاره به اقدامات علمی انجام شده برای مقابله با کرونا و درمان آن تصریح کرد: «پنج کشور در انجام مداخلات بالینی داروی درمان کرونا در رتبه نخست جهان هستند که ایران جزو این پنج کشور است و تا سه ماه آینده کشور ما هم سهم درمانی و تشخیص بیماری کرونا خواهد داشت و بالغ بر ۲۰۰ طرح تحقیقاتی در کشورمان در این زمینه در حال انجام است.»

بنا به تأکید وی درمان سلول‌های بنیادی از جمله مدرن‌ترین درمان‌ها بود که در کشورمان اجرایی شد. همچنین ترکیبی از دارو‌های گیاهی هم در کشورمان آزمایش بالینی شد و روی برخی بیماران کرونا، اثر مثبت داشته‌است.

قانعی با بیان اینکه شواهدی مبنی بر جهش ویروس کرونا به این زودی نداریم، اما منتفی نیست، افزود: «مطالعات ما نشان می‌دهد به تدریج قدرت بیماری زایی ویروس کرونا کمتر می‌شود و سیر نزولی را طی خواهد کرد.»

به گفته رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در دنیا چندین واکسن برای ویروس کرونا در حال مطالعه است و ما برای هر کدام از آن‌ها در کشورمان قرارداد‌های داخلی را بسته ایم و در حال کار روی آن هستیم.

روند صعودی کرونا د ۱۵ استان

خطر کرونا همچنان در کمین ماست و شطرنج با ویروس تاجدار تمام نشده؛ براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید ۱۹ در کشور تا روز ۱۴ اردیبهشت که از سوی کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شد، هرچند روند کشوری کرونا در چند روز اخیر نزولی بوده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان کشور مشاهده می‌شود.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) روند کرونا صعودی بوده‌است.

فروکش کرونا در تابستان به رفتار مردم بستگی دارد

همانطور که حسین عرفاتی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته‌است، ویروس‌هایی همچون کرونا یا آنفلوآنزا در فصل گرم سال به طور کلی از بین نمی‌روند و مواردی از ابتلا به ویروس کرونا، آنفلوآنزا یا انواع دیگر سرماخوردگی در فصل گرما و تابستان نیز دیده می‌شود، اما موارد آن بسیار کمتر است. بنا به تأکید وی، فروکش کردن این بیماری در تابستان به رفتار مردم هم بستگی دارد. اگر رفتار مردم و مراقبت‌های عمومی در جامعه مثل یکی دو ماه اخیر باشد می‌توان امیدوار بود که با گرم شدن هوا از خرداد و در تابستان اپیدمی کرونا در کشور فروکش کند.

عبور مبتلایان کرونا از ۵/ ۳ میلیون نفر

آمار جهانی ابتلا به کرونا از ۵/۳ میلیون نفر هم گذشت. طبق آخرین آمار جهانی تاکنون ۳میلیون و ۵۶۶هزار و ۸۰۴ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. که از این تعداد، ۲۴۸ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. کشور امریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۲۶ هزار و ۷۲۸ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع یک‌میلیون و ۱۸۸ هزار و ۳۸۴ مبتلا رسیده‌است؛ تاکنون ۶۸ هزار و ۶۰۰ امریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

هر ۴۴ ثانیه جان دادن یک امریکایی از کرونا

به نوشته سی ان ان هر ۴۴ ثانیه یک امریکایی به علت کرونا جان می‌بازد. این رسانه تأکید می‌کند که آمار واقعی را می‌توان بسیار بیشتر از آمار اعلامی است. ترامپ در آخرین اظهار‌نظرش درباره قربانیان ویروس کرونا گفته‌است، احتمالاً تا ۱۰۰ هزار امریکایی در اثر ابتلا به کرونا می‌میرند. وی پیش از این در اوایل هفته گذشته گفته بود که شمار قربانیان این ویروس در امریکا حداکثر حدود ۷۰ هزار نفر خواهد بود. ترامپ و همچنین وعده داد تا پایان سال جاری میلادی واکسن ویروس کرونا را خواهند ساخت، برخی تحلیلگران سیاسی امریکا معتقدند وعده ساخت واکسن پرونار تا پایان سال استفاده انتخاباتی ترامپ از بحران کروناست.

در اروپا کرونا کم‌کم در حال فروکش کردن است و اسپانیا به عنوان دومین کشور دنیا از نظر تعداد مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته کمترین میزان مبتلایان جدید را در طول این مدت ثبت کرد. با همه این‌ها بعید است قصه ویروس تاجدار به این زودی‌ها به سر برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار