کد خبر: 1001578
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۳
در گفت‌وگوی «جوان» با مدیر کل تولیدات رسانه‌ای بسیج صداوسیما مطرح شد
سوژه‌های برنامه «دل آرام» همگی از کف جامعه هستند، بخشی از این سوژه‌ها را سازمان بسیج مستضعفین به ما معرفی کرده یا اطلاع داده‌اند.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بینندگان شبکه ۳ سیما، این شب‌ها بعد از پخش سریال تلویزیونی، بیننده برنامه‌ای با محوریت پویش کمک همدلانه هستند. برنامه «دل آرام» که محصول بسیج سازمان صداوسیماست، قرار است در شب‌های ماه مبارک رمضان و اجرای پویش کمک همدلانه، تصویری از همدلی جامعه برای کمک به یکدیگر به خصوص مستضعفین جامعه برای عبور از بحران کرونا باشد. سینا معتضدی، مدیر کل تولیدات رسانه‌ای مرکز بسیج صداوسیما در گفتگو با «جوان» به این برنامه و دیگر تولیدات تلویزیونی بسیج پرداخته است.

چه شد که بسیج صداوسیما پیشقدم پویش کمک همدلانه شد؟

بسیج صداوسیما دو بال دارد؛ یکی سازمان بسیج مستضعفین و دیگری سازمان صداوسیما، بخش جدی از پویش کمک همدلانه از سوی سازمان بسیج انجام شد و ما به عنوان پیشانی رسانه‌ای بسیج باید زحمات دوستان را پوشش می‌دادیم، برای همین بحث برنامه تلویزیونی پیش آمد. قبل از آن هم در پنج‌شنبه هفته پیش، بسیج صداوسیما در اقدامی مشابه با پوشش راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن یا روز قدس، با مراکز ۱۱ استان و تهران ارتباط زنده برقرار کردیم که تصاویر آن از شبکه‌های یک، ۳ و ۵ پخش شد و در آن به مدت چهار ساعت پویش کمک همدلانه را در کشور پوشش دادیم و همین مسئله باعث شد تا برای ادامه پوشش کمک همدلانه در ماه مبارک رمضان طرحی را ارائه دهیم.

حال و هوای «دل آرام» با برنامه‌های سلبریتی‌محور تلویزیون خیلی تفاوت دارد، نترسیدید برنامه بدون سلبریتی مانده؟

حضور سلبریتی‌ها شاید در نگاه اول برای مردم جذاب باشد، ولی خودمان نمی‌خواستیم سراغ سلبریتی‌ها برویم. هدف برنامه بیشتر بچه بسیجی‌هایی است که در کف میدان دارند کار می‌کنند و برای مردم کمک جمع می‌کنند. این برنامه می‌خواهد کمک مردم به مردم را نشان دهد و از جنس خود مردم باشد. یکی از بخش‌هایی که در «دل آرام» دیده شد سر زدن به صنوف و نمایش کمک‌های آن‌ها در پویش کمک همدلانه بود، مثلاً نانوایی بود که بخشی از پخت روزانه‌اش را به رایگان در اختیار مستمندان قرار می‌داد یا گزارشی از یک موتور‌سازی تهیه شد که روزانه ۱۰ موتورسیکلت برای افرادی که توان مالی مناسبی ندارند به رایگان تعمیر می‌کند.

سوژه‌های مردمی را چگونه پیدا می‌کنید؟

سوژه‌های برنامه «دل آرام» همگی از کف جامعه هستند، بخشی از این سوژه‌ها را سازمان بسیج مستضعفین به ما معرفی کرده یا اطلاع داده‌اند بخش دیگری هم بعد از پخش قسمت‌های اولیه برنامه و درخواست برای معرفی چنین افرادی که همدلانه در حال کمک هستند، از سوی خود مردم معرفی شده‌اند.

چرا برای پخش برنامه «دل آرام» سراغ شبکه ۳ رفتید؟

اول به خاطر مخاطب بالای این شبکه، بعد هم سابقه خوب شبکه ۳ در کمک به پویش‌های مردمی در پیش از این بود، مثل پویش «صاحبخانه خوب». این ظرفیت وجود داشت و از آن استفاده کردیم.

«دل آرام» تا کی روی آنتن خواهد بود؟

فعلاً قرار است ۳۰ شب ماه مبارک رمضان پخش شود.
 
فکر نمی‌کنید این زمان برای پویش بزرگی مثل «کمک همدلانه» کوتاه باشد؟

یکی از دلایلی که شب‌های ماه رمضان انتخاب شد، همین موضوع بود، ما ذیل پوشش کمک همدلانه تعریف شده‌ایم و تابع ادامه زمان اجرای پویش کمک همدلانه هستیم. در برنامه «دل آرام» سه مرحله جمع‌آوری کمک در نظر گرفته شده است.

اولین مرحله انجام شده، دومین مرحله در شب نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی (ع) و مرحله سوم در عید سعید فطر خواهد بود. اینکه بعد از ماه رمضان برنامه ادامه پیدا کند هم بستگی به شرایط ادامه این پویش است.

به غیر از برنامه «دل آرام»، بسیج صداوسیما چه اقداماتی برای ترویج کمک همدلانه در حال اجرا دارد؟

مستندی به نام «ما همه» تولید شده که ۲۵ کلاکت آن تولید و پخش شده است. در این برنامه تمامی اقداماتی که مردم، بسیج و سپاه در پویش کمک همدلانه انجام می‌دهند به تصویر درمی‌آید. کمک‌های معیشتی و کمک برای مقابله با کرونا، نه تنها در تهران بلکه در سایر استان‌ها در این برنامه دیده می‌شود. تلاش شده این برنامه تمام ایران را پوشش بدهد. در زمینه «موشن گرافیک» نیز کار‌هایی تشویقی و ترغیبی برای کمک همدلانه تولید شده که تا امروز ۱۰ کار پخش شده است.

برای حوزه موسیقی نیز فعالیتی درباره کمک همدلانه داشته‌اید؟

یک نماهنگ به نام «مرهم» تولید شده که محوریت آن کمک همدلانه است و این مضمون را دارد که اگر به کسی کمک کنی خدا هم به تو کمک خواهد کرد. در این نماهنگ مجید مظفری بازیگر سینما نریشن‌خوانی می‌کند.

جدای از مسئله کمک همدلانه، بسیج صداوسیما در دیگر حوزه‌ها چه تولیداتی داشته است؟
از سال پیش چند اتفاق اصلی در بسیج افتاد. ما تلاش کردیم به صورت یک شبکه مجازی در همه شبکه‌های تلویزیون از شبکه اول گرفته تا پویا و نهال، تولیدات داشته باشیم. بسیج صداوسیما به جای مخاطب عام سراغ مخاطب خاص رفت و برای جوانان، نوجوانان و حتی کودکان برنامه تولید کرد. برنامه‌های «بریم بسازیم» و «دل آرام» شبکه ۳، «قرنطینه» شبکه ۵ و «دهه هشتادی‌ها» شبکه امید و «دورت بگردم ایران» شبکه پویا و نهال بخشی از این برنامه‌ها هستند.

بسیج سازمان مجموعه نمایشی برای پخش آماده کرده است؟

سریال ۴۰ قسمتی «می جان» را تولید کرده‌ایم که قرار بود برای ماه رمضان از شبکه ۳ سیما پخش شود ولی به خاطر شرایط کرونا کار به اتمام نرسید و به تأخیر افتاد.

چند کار کوتاه داستانی بر اساس اتفاقات مهم مذهبی و ملی تولید شده است که بر محور‌های «نوجوان و هویت نوجوان»، «امید و آینده روشن» و «تعلیم و تربیت خانواده» است. تا پیش از این بسیج سازمان صرفاً با پوشش برنامه‌هایی، چون راهیان نور یا هفته بسیج و دفاع مقدس شناخته می‌شد، ولی در نگاه جدید تلاش شده افق بلندتری برای تولیدات دیده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار