کد خبر: 1001559
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
شش ماهه نخست سال ۹۹ شاید نتوانیم تأثیر کرونا بر رشد جمعیت کشور را مشاهده کنیم، اما نیمه دوم امسال اثرات کرونا در رشد جمعیت و تعداد موالید خودش را نشان می‌دهد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: آنطور که محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان می‌گوید؛ پس از شهریورماه قطعاً آمار تولد به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یابد و اگر در این برهه زمانی چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، شاید آمار تولد‌ها به یک سوم نیز در مقاطعی کاهش یابد. آقای معاون این مقوله‌را به مراتب خطرناک‌تر از کاهش شیب افزایش یا کاهش جمعیت می‌داند و معتقد است کرونا کشور را با یک شوک جمعیتی مواجه می‌کند. به گفته تندگویان کرونا بر هرم سنی کشور تأثیر خواهد گذاشت و شاید این آسیب تا ۱۶ سال آینده درک نشود، اما به ناگاه در آینده که ترکیب هرم سنی کشور ناهمگون شود، آن زمان به صورت جدی متوجه این آسیب می‌شویم. کرونا خللی برای گروهی از جمعیت ایران ایجاد می‌کند که تا ۵۰ سال با آن دست به گریبان خواهیم بود. یکی از راهکار‌های اثرگذاری کرونا بر کاهش جمعیت کشور اثرات منفی آن بر مقوله ازدواج است. تأثیر کرونا بر ازدواج تنها با به هم زدن مراسم ازدواج زوج‌هایی که بنا بود در فاصله اسفند تا همین روز‌هایی که در آن هستیم به خانه بخت بروند خلاصه نمی‌شود. این امر تبعات دیگری نیز دارد که یکی از آن‌ها طولانی شدن مدت آشنایی و عقد زوجین است. این طولانی شدن غالباً آسیب‌هایی در پی دارد و گاهی نیز منجر به از بین رفتن رابطه می‌شود. علاوه بر اینکه شاهد کاهش آمار ثبت ازدواج در کشور خواهیم بود، افرادی که قصد آغاز یک رابطه منجر به ازدواج داشته‌اند نیز با بن‌بست مواجه می‌شوند و باید شروع مقدمات ازدواج را به چند ماه بعد موکول کنند و شاید ازدواج آن‌ها نیز به سال آینده نیز نرسد که باز هم بر ازدواج‌های سال بعد تأثیر منفی می‌گذارد.

کاهش تعداد ازدواج‌ها یک نتیجه مهم و منطقی دارد، کاهش فرزندآوری!

به گفته معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان علاوه بر اثرگذاری کاهش ازدواج‌ها بر بحث جمعیت، شاهد خانواده‌هایی هستیم که چند سال از زندگی آن‌ها گذشته و برای مثال برنامه داشته‌اند پس از تثبیت وضعیت اقتصادی و کاری اقدام به فرزندآوری کنند که این قبیل خانواده‌ها نیز به‌واسطه شیوع کرونا و ترس از ابتلا به کرونا در مراکز درمانی از فرزندآوری پرهیز می‌کنند. این موارد به صورت مکرر در مراکز مشاوره مطرح شده و خانواده‌ها به‌صورت علنی این مسئله را عنوان کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار