کد خبر: 1001418
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
همزمان با تلاش‌ها برای خروج از بن بست نخست وزیری عراق اتفاق افتاد
حمله تروریستی داعش در استان صلاح‌الدین عراق که شهادت و زخمی شدن شماری از نیرو‌های حشدالشعبی را به دنبال داشت، موضوع سوءاستفاده تروریست‌ها به پشتوانه امریکایی‌ها از خلأ قدرت مرکزی در عراق به منظور ظهور مجدد داعش در این کشور و بهانه‌تراشی برای ادامه حضور نیرو‌های امریکایی در عراق را بیش از پیش برجسته کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک مقام محلی در منطقه مکیشیفه واقع در جنوب تکریت در استان صلاح‌الدین که نخواست نامش فاش شود درباره اقدام تروریستی بامداد شنبه گروه داعش گفت که شماری از نیرو‌های داعش به نیرو‌های یک هنگ از حشدالشعبی العشائری در شرق این منطقه حمله کردند. وی گفت: «این حمله چند روز پس از حملات هوایی صورت گرفته علیه مواضع داعش در نزدیکی این منطقه صورت گرفت.»‌همزمان با این حمله، شماری از عناصر داعش به منطقه احباب تل‌الذهب واقع در نزدیکی شهرستان بلد در جنوب این استان نیز حمله کردند. حشدالشعبی در بیانیه‌ای حملات تروریستی داعش در دو منطقه بلد و مکیشیفه و کشته و زخمی شدن شماری از عناصر این گروه تروریستی را تأیید کرد. در جریان درگیری در این مناطق، دست کم ۱۰ نفر از نیرو‌های حشدالشعبی شهید و شماری نیز زخمی شدند. با این حال، نیرو‌های حشدالشعبی موفق شدند که این حملات را مهار کنند. اداره اطلاع‌رسانی حشدالشعبی با انتشار تصاویری از استقرار نیرو‌های تیپ ۳۵ این سازمان در شهرستان بیجی واقع در استان صلاح‌الدین به منظور تقویت امنیت این شهرستان و جلوگیری از هرگونه حمله تروریستی احتمالی خبر داد و اعلام کرد که حملات داعش در مکیشیفه، تل‌الذهب، یثرب، مطیبیجه و الدور ادامه دارد و نیرو‌های الحشد در حال کنترل اوضاع هستند. سرایا السلام زیرمجموعه حشدالشعبی و وابسته به جریان صدر نیز تأکید کرد که مناطق سامرا، الاسحاقی، جزیره سامرا، الجلام، جزیره الاسحاقی، شهرستان بلد و سورسناش در امنیت کامل هستند.

همکاری ارتش و حشدالشعبی

فرماندهی مشترک نظامی، سرلشکر محسن حاتم فرمانده عملیات امنیت صلاح‌الدین و سرلشکرعبدالکریم خلف، سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق تأکید کردند که نیرو‌های مسلح با همکاری حشدالشعبی ضمن کنترل اوضاع منطقه، تعقیب و سرکوب عناصر داعش را در شمال سامرا آغاز کرده‌اند. فرماندهی مشترک نظامی همچنین اعلام کرد که نیرو‌های عراق در جریان عملیات بازرسی و جست‌و‌جوی منطقه به اطلاعات مهم امنیتی دست یافته‌اند.

فاضل ابورغیف، کارشناس امنیتی عراق ورود عبدالله قرداش سرکرده جدید داعش به خاک عراق و ارتباط او با حمله اخیر را رد کرد و با اعلام اینکه قرداش در کشور عربی دیگر به سر می‌برد گفت که وی می‌کوشد برای جلب توجه رسانه‌ها دست به اقدامات تروریستی بزند. مهند العقابی، مدیرکل اطلاع‌رسانی در حشدالشعبی هم حمله بزرگ تروریستی علیه حشدالشعبی را پایان یافته دانسته و افزوده که تروریست‌های داعش برنامه‌ای برای به دست گرفتن کنترل بخش زیادی از اراضی استان صلاح الدین داشتند و اگر چنین می‌شد، آغازی برای بازگشت تروریسم به شهر‌های عراق بود.

عملیات خاموش امریکا در استقرار مجدد داعش

یک هفته پیش، شبکه المیادین اعلام کرد که امریکایی‌ها بدون اطلاع بغداد، با انتقال تروریست‌ها از خاک سوریه به عراق درصدد استقرار مجدد داعش در عراق هستند. رسانه‌های عراقی نیز هشدار دادند که به احتمال زیاد امریکا با عقب‌نشینی از برخی پایگاه‌های خود در عراق به هسته‌های خفته داعش برای ازسرگیری حملات خود چراغ سبز نشان داده باشد. چند روز پس از انتشار این خبر، علی الحسینی، مسئول روابط در محور شمال وابسته به حشدالشعبی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت واشنگتن برای ایجاد بی ثباتی از طریق ابزار‌های خود مثل داعش گفت که نیرو‌های حشدالشعبی و دیگر نیرو‌های امنیتی اخیراً در عملیات تعقیب عناصر داعش به سلاح‌ها و مهمات جدیدی دست یافته‌اند و این گواه دیگری بر این است که امریکا بعد از تصمیم پارلمان برای اخراج نظامیانش از عراق به دنبال انتقام‌گیری و با حمایت از تروریست‌های داعش در تلاش برای ریختن خون بی‌گناهان است.

کمال الحسناوی از فرماندهان حشدالشعبی عراق هم در گفتگو با روزنامه العربی‌الجدید به این موضوع اشاره کرد و گفت: «با عقب‌نشینی برخی نیرو‌های ائتلاف، هسته‌های خاموش داعش شروع به تحرک و هماهنگی با طرف امریکایی کرده است. امریکایی‌ها این کار را می‌کنند تا گفته شود که وضعیت امنیتی بعد از توقف همکاری ائتلاف با دولت عراق، متشنج شده است. اسناد این مسئله موجود است.»

شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَبا در واکنش به تحرکات جدید امریکا با صدور پیامی ضمن ابراز نگرانی از افزایش ناامنی، اقدام امریکا در خروج از پایگاه‌های خود در عراق را به نوعی «غبار پراکنی» تشبیه واعلام کرد: «واشنگتن اصرار دارد تروریسم را به وسیله انتقال تعداد زیادی از تروریست‌ها از جمله رهبران داعش از سوریه، به عراق بازگرداند. انتقال نیرو‌های داعش از شرق فرات و مناطقی از سوریه که با عراق هم مرز است و نیز مشکلات امنیتی و حملات تروریستی در شهر کرکوک شاهد خوبی بر نقشه بدخواهانه و اهداف شوم امریکا برای برهم زدن امنیت و ثبات عراق و مقدمه اجرای پروژه جدید آنان است.» جاسم البخاتی، نماینده پارلمان عراق دیگر چهره عراقی است که تحرکات ماه‌های گذشته در عراق را ناشی از هماهنگی میان امریکا و نیرو‌های داعشی می‌داند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پی حمله تروریستی بامداد شنبه تحرکات اخیر گروه تروریستی داعش در عراق و اقدام امریکا در تقویت این گروه را توجیهی برای تداوم حضور امریکایی‌ها در خاک عراق دانست و افزود: «متأسفانه از آنجا که امریکایی‌ها با سوء نیت به این منطقه و کشور عراق وارد شدند، طبیعی است که به این زودی‌ها به خواست ملت و دولت عراق تن ندهند.»

جولان داعش در سایه خلأ دولت مرکزی

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف در واکنش به تحولات امنیتی اخیر ضمن تسلیت شهادت شماری از نیرو‌های حشدالشعبی، گفت: «حمله تروریستی که باند‌های جنایتکار تروریست مرتکب شدند، تلاش ناکام آن‌ها را برای بهره‌برداری از جدال سیاسی داخلی که در زمان حاضر در مسیر تشکیل کابینه ایجاد شده است، نشان می‌دهد. دولت جدید به مسئولیت‌های خود در حمایت از امنیت شهروندان و تعقیب تروریسم در طول جغرافیای کشور عمل خواهد کرد.»

الکاظمی تصریح کرد که این اقدام تروریستی، مسئولیت‌پذیری بیشتر جریان‌های سیاسی را درباره پرونده تشکیل کابینه به دور از روحیه سهم‌خواهی و انحصارطلبی مضاعف کرده است. روحیه سهم‌خواهی و انحصارطلبی نمی‌تواند ثبات سیاسی و امنیتی مورد انتظار را تحقق بخشد. وی که تنها دو هفته برای تشکیل کابینه زمان دارد، بنابر اعلام رسانه‌های عراقی مذاکراتش را با گروه‌های سیاسی پایان داده و اسامی نامزد‌های کابینه وی نیز روز شنبه منتشر شد و اکنون در انتظار رأی اعتماد از پارلمان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار