کد خبر: 1001400
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
هفته معلم بهانه‌ای است برای تقدیر از قشری که در تمام طول سال در حال انجام وظیفه برای ارتقای دانش و معلومات جامعه و ساختن آینده سازان این مرز و بوم هستند. هر چند زحمت تک‌تک معلمان و فرهنگیان بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان هستند کسانی که باید کار‌های هر روزشان را در لیست کمک‌های مؤمنانه ثبت کرد. معلمانی که در دور افتاده‌ترین مناطق استان‌ها الفبای «مهر، محبت و دانش» را مشق می‌کنند و درس انسانیت را امتحان می‌گیرند.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: از همان روز‌های اول ورود کرونا به کشور فرهنگیان هم در کنار دیگر اقشار جامعه به میدان آمده و با به عهده گرفتن بخشی از کار‌ها قدم‌های بزرگی در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برداشتند. در آن روز‌ها سازمان بسیج فرهنگیان کشور با برنامه‌ریزی برای استان‌ها از آن‌ها خواست تا در هر مسیری که توانمندند فعالیت‌هایشان را آغاز کنند.

در عرض چند روز صد‌ها هزار ماسک تولید شد و گروهی از فرهنگیان بسیجی هم در قالب گروه‌های جهادی برای ضدعفونی کردن معابر و مراکز عمومی انجام این کار‌ها را بر عهده گرفتند.

در زنجان، بسیج فرهنگیان این استان به‌عنوان یکی از اقشار بسیج در کنار سایر گروه‌های جهادی از اولین روز‌ها در این صحنه در قالب ۱۵ گروه جهادی مجاهدت و فعالیت خودش را شروع کرد و فقط در شهرستان خدابنده نزدیک به ۱۰۰ هزار ماسک تولید شد.

در استان البرز نیز همکاری مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیران آموزش و پرورش نواحی یک و چهار کرج در ایجاد و حمایت از کارگاه‌های تولید ماسک بسیار چشم‌گیر بود. معلمان بسیجی همچنین در فضای مجازی اقدام به آموزش نکات لازم در پیشگیری از بیماری کرونا کردند که مسئولیت‌پذیری آنان را نشان می‌داد.

در شرایطی که مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند، اما معلمان جهادگر در سنگر علم و دانش در فضای مجازی کلاس‌های درس را با همراهی والدین دایر کردند.

این حرکت معلمان جهادگر استان البرز یک محله مهربانی را نیز تشکیل داد به‌گونه‌ای که در این کارگاه‌ها شاهد مشارکت دانش‌آموزان و والدین در همدلی با مدافعان سلامت البرز در راه مبارزه با بیماری کرونا با شعار «ما کرونا را شکست می‌دهیم» شد.

این اتفاقات در تمام استان‌ها و شهرستان‌هایشان صورت می‌گرفت تا پیام رهبری و به‌تبع آن رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه آغاز شد.

کمک مؤمنانه با آموزش دانش‌آموزان محروم

وقتی از همدلی و کمک مؤمنانه صحبت به میان می‌آید، شاید بیشتر نظر‌ها به سمت کمک‌های معیشتی و آماده کردن نیاز‌های مادی یک خانواده محروم و نیازمند برود. اما اقدامات و کار‌هایی هم وجود دارد که به همت مؤمنان بی‌نام و نشان، در طول سال و با اخلاص و برای خدا انجام می‌شود و در هیچ جایی هم ثبت نمی‌شود. حرکت معلمانی که دورافتاده‌ترین مناطق استان‌ها و روستا‌های محروم و نیازمند را هدف قرار می‌دهند تا الفبای مهر و محبت را به دانش فرزندان این مرز و بوم بی‌افزایند. در یکی از روستا‌های محروم اردبیل جوانی مشغول آموزش به دانش‌آموزان این منطقه است. حسین پورهدایت معلم روستای قره تکان از توابع بخش خورش رستم است. کسی که کمک مؤمنانه‌اش را در این روز‌های کرونایی به دورافتاده‌ترین روستا‌ها و مناطق محروم استان اردبیل و شهر هشجین اختصاص داده تا مبادا دانش‌آموزان این منطقه از درس و علم و دانش عقب بمانند.

این معلم جهادگر می‌گوید: «اول معلم عالم خداوند است و در واقع این شغل از طرف خداوند به معلمان رسیده است و با وجود مشکلات زیادی که در مسیر انتقال علم و آگاهی معلم به دانش‌آموزان وجود دارد، اما این شغل شریف با هیچ شغل دیگری قابل قیاس نیست.» وی با بیان اینکه ابتدا فکر می‌کردم معلمی برای امرار معاشم است، اما هر چه از دوران خدمت بنده گذشت و بیشتر با دانش‌آموزان معصوم آشنا شدم، از کار خود بیشتر لذت بردم و اگر هزار بار دیگر نیز به دنیا بیایم باز هم این شغل معلمی را انتخاب می‌کنم، ادامه می‌دهد: «تعطیلی مدارس در زمان شیوع ویروس کرونا جایگاه معلمان را میان خانواده‌ها بیشتر تبیین کرد و همگان با گوشه‌ای از زحمات این قشر آشنا شدند، با وجود اینکه این روز‌ها کلاس‌های مجازی تشکیل شده، اما اولیا مشاهده کردند که اثرگذاری یک ساعت آموزش حضوری چند برابر تدریس غیرحضوری است.»

پورهدایت نامناسب بودن وضعیت معیشتی دانش‌آموزان را یکی از دغدغه‌های خود دانسته و تأکید می‌کند: «در طول خدمت در آموزش و پرورش در مناطق محروم مختلفی مشغول به کار بودم و دیدن گرسنگی دانش‌آموز و وضع نامناسب آن‌ها از جمله مواردی بود که نمی‌توانستم تحمل کنم، هرچند برای رفع این نیاز‌ها در مدارس کمک‌هایی جمع شد، اما تنها قسمت کوچکی از مشکلات را می‌تواند رفع کند و برای حل معضلات باید مسئولان به میدان بیایند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار