کد خبر: 1000951
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
بازی فرانسوی-امریکایی حریری علیه مقاومت کلید خورد
الاخبار: میان تلاش برای بهره‌برداری از خشم مردم از فروپاشی اقتصادی و میان تظاهرات‌کنندگانی که جز لقمه‌ای نان برای گذران زندگی نمی‌خواهند، چراغ سبزی برای مقابله با حزب‌الله داده شده است
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رهبر جریان غربگرای المستقبل که خود همین چند ماه پیش بر سر قدرت بود و با شروع اعتراضات اقتصادی که حاصل سال‌ها مدیریت همین جریان بود، با خارج شدن از قدرت در واقع جا خالی داد، حالا خود با ژست اپوزیسیون وارد شده است تا در بازگشتی معنادار از خانه مجللش در پاریس لیدری اعتراضات خیابانی را به عهده بگیرد و نقش اپوزیسیون را بازی کند. در واقع عامل و مقصر اصلی بحران امروزی، برای فرار از پاسخگویی درصدد پیشبرد مجموعه‌ای از فشار هاست که دولت تازه روی کار آمده را فشل کند و در این میان سفارت امریکا در هماهنگی با سعودی‌ها ظاهراً به تازگی به یادش افتاده که نامه‌ای تهدید آمیز به دولت بنویسد که گام‌های اصلاحی را تسریع کند. معلوم نیست چرا امریکا در دوران حریری به فکر اصلاحات نبود. هرچند تجربه تکرار این حوادث نشان می‌دهد که هدف نهایی این تحولات القای این داستان تکراری است که مشکلات لبنان ناشی از استقلالی است که مقاومت برای کشور فراهم کرده است.

منابع وابسته به جریان المستقبل در گفتگو با روزنامه لبنانی الجمهوریه از تشدید رویکرد تنشی علیه دولت حسان دیاب و کوتاهی آن در قبال کشور خبر دادند و اعلام کردند، نخست‌وزیران پیشین که اخیراً با سعد حریری، نخست‌وزیر سابق دیدار کرده‌اند، به زودی موضعی مهم را اعلام خواهند کرد. ظاهراً، حریری با نخست‌وزیران سابق تمام سلام، نجیب میقاتی و فؤاد سنیوره دیدار کرده و در این دیدار روی عنوان‌های اصلی توافق و قرار شده سنیوره بیانیه در این خصوص را آماده کند تا طی روز‌های آینده و حداکثر تا روز جمعه این بیانیه صادر شود.

این در شرایطی است که ناآرامی‌های اقتصادی دوباره در لبنان اوج گرفته است. طرابلس در شمال لبنان طی هفته جاری شاهد اعتراضات گسترده به وضعیت اقتصادی بود که اغلب به آشوب نیز کشیده شد و ده‌ها نیروی امنیتی لبنان که برای خاموش کردن این اعتراضات غیر مسالمت‌آمیز وارد عمل شده بودند، زخمی شدند. در همین ارتباط، دورتی شیا، سفیر امریکا در بیروت، در نامه‌ای به نخست‌وزیر لبنان که محتوای آن به نوعی دخالت در امور داخلی این کشور است، خواستار تسریع در گام‌های اصلاحی دولت شده است. روزنامه لبنانی اللواء روز چهار شنبه نوشت: «منابعی در کابینه از نامه مهم دورتی شیا، سفیر امریکا به حسان دیاب، نخست‌وزیر خبر دادند که او در این نامه از اتفاقات خشونت‌بار اخیر شهر طرابلس و روی آوردن دولت به دخالت دادن ارتش برای مقابله با معترضان به شرایط نابسامان اقتصادی، ابراز ناخرسندی کرده است.».

اما اعتراضات گسترده در طرابلس در شمال لبنان به سرعت به جنوب این کشور و مشخصاً شهر صیدا منتقل شد تا مشخص شود سازماندهی‌ها از چند روز قبل شروع شده است. معترضان در این کشور در اعتراض به وضعیت اقتصادی به بانک‌ها حمله کردند و طی درگیری نیرو‌های امنیتی با معترضان تعدادی زخمی شدند. معترضان همچنین کوکتل‌مولوتف‌هایی را به سمت شعبه بانک مرکزی در صیدا پرتاب کردند. در بیروت صد‌ها تن از منطقه «کورنیش المزرعه» به سمت منطقه «المتحف» رفته و در اعتراضات علیه وضعیت اقتصادی شرکت کردند. طی درگیری میان معترضان و نیرو‌های ارتش در منطقه «الضبیه» در شرق بیروت پنج تن زخمی شدند. روزنامه الاخبار در گزارشی در همین باره نوشت: میان تلاش برای بهره‌برداری از خشم مردم از فروپاشی اقتصادی و میان تظاهرات‌کنندگانی که جز لقمه‌ای نان برای گذران زندگی نمی‌خواهند، چراغ سبزی برای مقابله با حزب‌الله داده شده است. اسم رمز واضح است، اما بازی هم به اندازه خطرناک بودن فروپاشی امنیتی کشور، خطرناک است.

در ادامه این گزارش آمده، شاید بدبینی باشد که گفته شود بازگشت هفته گذشته سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین از سفر به پاریس اعلام این بود که مقدمات امری برای مقابله با دولت فعلی آماده شده است؛ (اما) حریری در اوج بحران کرونا و اوج بحران اقتصادی شدید لبنان به کشورش بازگشت که بر اساس رفتار‌های معمول وی امری غافلگیرانه است. الاخبار ادامه داد: اگر مخالفت سیاسی با دولت، حقی مشروع باشد بازگشت تنش به اوضاع داخلی لبنان پس از وقفه سه ماهه به دلیل شیوع کرونا، همراه با پوشش رسانه‌ای گسترده عربی که شبیه به زمان بحران شدید در لبنان است دلالت بر آن دارد که اتفاقات جاری، نبردی میان مخالفان و موافقان دولت است تا عنوان اصلی، مقابله صرف با حزب‌الله باشد. رسانه‌های لبنانی در حالی از این نامه سفیر امریکا خبر داده‌اند که او در بحبوحه اعتراضات در لبنان، دیروز به دیدار ولید بخاری، سفیر سعودی در بیروت رفته است.

همکاری بانک مرکزی لبنان علیه حزب‌الله

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه امریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه سعودی «الحدث» در ارتباط، با مسائل مختلفی از جمله یمن، عراق و لبنان اظهار نظر کرد و گفت که «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان در بستن حساب‌های حزب‌الله با امریکا همکاری دارد. این مقام امریکایی هم در اظهارات مداخله‌جویانه از دولت کنونی لبنان خواست که به سرعت اصلاحاتی را اجرایی کند و افزود: لبنان باید ثابت کند که برای اتخاذ گزینه‌های دشوار و همچنین تصمیم‌هایی که به طور صددرصد نشان می‌دهد این کشور پایبند به اصلاحات است، آمادگی دارد. مجری شبکه سعودی در ادامه از معاون وزیر خارجه امریکا در امور خاورنزدیک پرسید که آیا «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان با امریکا دوست است یا نه؟ و آیا از دست دادن سلامه مسئله بدی برای این کشور به شمار می‌رود یا نه؟

شنکر در ادامه مدعی شد که حزب‌الله ویروس کرونا را وارد لبنان کرده است و همچنین تهران پس از تعطیل شدن مدارس لبنان به حزب‌الله هواپیما داده است. وی در پایان سخنانش گفت: ما در لبنان دوستان بسیاری داریم و مدعی شد که ایران به شبه‌نظامیان لبنانی و سازمان‌های تروریستی در این کشور کمک‌های مالی ارسال می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار