کد خبر: 1000375
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات اعلام خودگردانی کرد
آتش‌بس ادعایی عربســــتان سعودی در یمن که قرار بود مقدمه‌ای برای پایان درگیری‌ها بین انصارالله و ائتلاف متجاوزان باشد، پس از دو هفته اهداف پنهانی خود را علنی کرد و نشان داد که موش و گربه بازی ریاض و ابوظبی دلسوزی برای ملت یمن نبود بلکه فراهم کردن زمینه برای تجزیه این کشور بوده است. اولین زنگ هشدار این سناریو دیروز در جنوب یمن به صدا درآمد و شورای انتقالی جنوب یمن و مورد حمایت امارات اداره خودمختاری و وضعیت فوق‌العاده در تمامی استان‌های جنوبی اعلام کرد؛ اقدامی که دولت عبدربه منصور هادی به آن واکنش نشان داده و آن را ادامه شورش مسلحانه خواند. این اقدام درگیری بین مزدوران سعودی و اماراتی را دوچندان کرده و آتش جنگ در جنوب یمن را شعله‌ورتر خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مقام‌های اماراتی که حالا با فرسایش توان جنگی سعودی‌ها روبه‌رو شده‌اند، در سایه اختلافات با ریاض در حال اجرای گزینه‌های دیگر هستند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات روز یک شنبه در تمامی استان‌های جنوبی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. شورای انتقالی جنوب تأکید کرده است، دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن از تروریسم و افراط‌گرایی حمایت می‌کند و مسئول نابسامانی خدمات عمومی در رأس آن زیرساخت‌هاست. این شورا از ائتلاف سعودی و جامعه جهانی خواست از تدابیر دولت خودمختار حمایت کنند. در بیانیه این شورا آمده است: «در سایه تداوم سخت‌گیری‌ها و بی‌توجهی دولت مستعفی یمن به انجام وظایفش و به کار گرفتن منابع و دارایی‌های ملت در تأمین فعالیت‌های فساد و واریز کردن این پول‌ها به حساب فاسدان در خارج و نیز کندی و طفره‌روی از عمل به مفاد توافقنامه ریاض در میان سکوت بی‌معنی و غیرقابل توجیه ائتلاف عربی و براساس واگذاری اختیاراتی از سوی ملت طبق اعلامیه تاریخی عدن در چهارم ماه مه ۲۰۱۷ شورای انتقالی جنوب تصمیم گرفت تدابیر لازم را برای نجات ملت جنوب و حفظ دستاورد‌های انقلاب به کار بگیرد.» به گزارش شبکه الجزیره، نظامیان وابسته به شورای انتقالی جنوب از تسلط خود بر بانک‌ها، بندر‌ها و فرودگاه‌های عدن به عنوان پایتخت خودخوانده دولت مستعفی خبر دادند. با این حال، از میان هشت استان در جنوب یمن، پنج استان با اعلام خودمختاری و وضعیت فوق‌العاده در این استان‌ها از سوی شورای انتقالی مخالفت کردند. به گزارش خبرگزاری «سبأ» یمن، مسئولان محلی استان ابین واقع در جنوب یمن اعلام کردند که به صورت کامل با بیانیه شورای انتقالی درباره خودمختاری در استان‌های جنوبی و وضعیت فوق‌العاده مخالف هستند. شورای انتقالی جنوب یمن درحالی اعلام خودمختاری کرده است که این مناطق هنوز از ظرفیت و امکانات لازم برای چنین تحولی برخوردار نیستند و این مسئله بر نارضایتی‌های عمومی در این منطقه افزوده است. به گزارش شبکه العالم، شهروندان یمنی ساکن شهر عدن در اعتراض به تجاوز‌های سعودی و اماراتی و همچنین شرایط ناگواری که استان عدن با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. بر اساس این گزارش، «خشم شدید مردم در استان عدن جنوب کشور یمن در اعتراض به شرایط تأسفباری که این استان دارد به ویژه قطع شدن جریان برق رو به افزایش است. همچنین تظاهرکنندگان خواستار خروج نظامیان رژیم‌های سعودی و اماراتی و پایان اشغالگری سعودی و اماراتی و هم پیمانان‌شان شدند.»

واکنش دولت فراری

اعلام خودمختاری در مناطق جنوبی یمن، واکنش تند دولت مستعفی این کشور که تحت حمایت رایاض است را در پی داشته است. وزارت خارجه دولت فراری یمن دیروز در بیانیه‌ای آورده است: «این گام تنها ادامه شورش مسلحانه در اوت گذشته و اعلام مخالفت و عدول کامل از توافقنامه ریاض است و شورای انتقالی به تنهایی مسئول تبعات خطرناک و فاجعه‌بار چنین اعلامی است». محمد الحضرمی، وزیر خارجه این دولت این بیانیه تأکید کرده است: «آنچه شورای انتقالی خوانده می‌شود از عقل و اجرای آنچه طبق توافقنامه ریاض ملزم به آن است، دوری جسته و وضعیت فاجعه‌بار عدن پایتخت موقت را مراعات نمی‌کند و بر طفره روی و سرپوش‌گذاری بر اجرا نشدن این توافقنامه با اعلام تداوم شورش مسلحانه علیه دولت اصرار می‌ورزد». تحولات جنوب یمن در شرایطی انجام می‌شود که نیرو‌های امارات و سعودی در هفته‌های اخیر و در بحبوحه آتش‌بس ادعایی، با یکدیگر درگیر شده بودند و تشدید اختلافات بین ریاض و ابوظبی در اجرای طرح تجزیه جنوب یمن بی‌تأثیر نبوده است. امارات هرچند در ابتدای جنگ دوشادوش سعودی در کشتار یمنی‌ها مشارکت داشت، اما پس از مدتی به دنبال رهبری ائتلاف عربی بود و همین مسئله به شروع اختلافات دو طرف دامن زد و با گذشت بیش از پنج سال از جنگ ظالمانه علیه ملت یمن، به نظر می‌رسد این دو متحد سابق حاضر به ادامه همکاری در یک مسیر نیستند. با توجه به اینکه دولت فراری یمن مدعی حکومت بر مناطق جنوبی است بیکار نخواهد نشست و در روز‌های آینده درگیری‌ها بین مزدوران سعودی و اماراتی با شدت بیشتری از سر گرفته خواهد شد. همچنان که دیروز بلافاصله پس از اعلام خودمختاری شورای انتقالی، نیرو‌های دو طرف باز هم به جان هم افتادند. سیدعلی موسوی خلخالی کارشناس خاورمیانه معتقد است: «امارات، چون مرز‌های مشترکی با یمن ندارد تجزیه این کشور برایش مهم نیست و، چون نگاه اقتصادی به یمن دارد، سعی می‌کند جنوب این کشور را تجزیه کرده و جدایی‌طلبان جنوب را حمایت کند، اما عربستان سعودی به خاطر اینکه مرز‌های مشترکی با یمن دارد دنبال تجزیه یمن نیست، چون تجزیه یمن باعث شکل‌گیری قدرت‌هایی می‌شود که ممکن است با سیاست‌های عربستان همسویی نداشته باشند و سعودی‌ها نتوانند آن‌ها را کنترل کنند.»

همچنین رضا میرابیان دیروز در گفتگو با تسنیم گفت: «نیرو‌های جنوب یمن هرچند با امارات روابط ویژه‌ای دارند، اما متحد این کشور نیستند و این همکاری‌ها تاکتیکی است، چرا که این گروه‌ها برای تثبیت اوضاع امنیتی و سیاسی به حامیان منطقه‌ای نیاز دارند تا بتوانند از بحران‌های کنونی ناشی از جنگ ر‌هایی یابند.»

در مورد اجرای سناریوی تجزیه یمن، مسائل داخلی عربستان و تحولات اخیر نفتی در جهان دخیل بوده است. سعودی‌ها باتوجه به اینکه از لحاظ اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و ادامه جنگ در یمن هم به نفع آن‌ها نیست ناگزیر به سیاست‌های امارات در یمن تن داده‌اند تا حداقل برای جبران شکست‌های خود در مقابل انصارالله، مناطق جنوبی را از کنترل این جنبش خارج کنند، زیرا هدف اصلی عربستان در حمله به یمن نه منافع اقتصادی بلکه نابودی انصارالله و روی کار آوردن دولتی مطیع به خود بود که با گذشت پنج سال این مسئله برای سعودی‌ها محرز شده است که توان شکست انصارالله را ندارند. نیرو‌های انصارالله و ارتش یمن در ماه‌های اخیر به توانایی‌های زیادی در عرصه‌های موشکی و پهپادی دست پیدا کرده‌اند و این موضوع ریاض را بیش از پیش نگران کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار