کد خبر: 1000357
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
كرونا اگرچه يك تهديد است، اما همين تهديد توانسته همدلي و همراهي بين مردم ايجاد كند و درست شرايط شبيه دوران دفاع‌مقدس را در جامعه ما به وجود بياورد. در واقع با اين آزمايش نشان داده شد تفاوت نظام ليبرالي غربي با نظام و دكترين تربيتي حضرت امام چقدر زياد است. در دنياي غرب سالمندان چون سودي براي نظام ليبرالي ندارند، كلاً از دريافت خدمات كنار گذاشته شده‌اند، اما در ايران نيروهاي جهادي و خواهران و برادران جانشان را در كف دست گرفته و وارد عرصه شده‌اند
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: دختران انقلاب را همیشه بابت فعالیت‌های فرهنگی‌شان می‌شناختیم، اما این‌بار حال و هوای فراخوانشان برای کمک داوطلبانه فرق می‌کرد. این‌بار دختران انقلاب برای مقابله با کرونا قرارگاه بهداشتی تشکیل دادند و ستادهایشان برای مشاوره‌های اولیه سلامت‌محور، دوخت ماسک و تهیه اقلام بهداشتی برپا شد و به سراغ مناطق محروم‌تر شهر رفتند؛ محله‌هایی که اهالی‌شان توان تهیه یک ماسک یا مواد ضدعفونی‌کننده را ندارند. این‌بار دختران انقلاب «هل من ناصر» شان برای دوخت ماسک و تهیه چرخ خیاطی برای این کار بود. در این مسیر هم درست مانند کار فرهنگی‌شان برای بحث حجاب و عفاف توانستند با مردم ارتباط برقرار و دختران انقلاب را بیش از پیش به جامعه معرفی کنند. حالا هم با فراخوان رهبر معظم انقلاب برای برپایی رزمایش کمک مؤمنانه دختران انقلاب به یاد حاج‌قاسم سلیمانی، رزمایش همدلی را راه انداخته‌اند. خانواده‌های محروم و حاشیه‌نشین تهران و اصفهان، جامعه هدف رزمایش همدلی دختران انقلاب است و این دختران انقلابی بنا دارند تا در راستای لبیک به فرمان رهبری با شناسایی خانواده‌های فقیر و نیازمند، زنان سرپرست خانوار و اقشاری که آسیب‌های اقتصادی کرونا به معیشتشان آسیب‌زده دینشان را به امام و شهدا اینگونه ادا کنند. دختران انقلاب کار فرهنگی‌شان را هم فراموش نکرده‌اند. بناست تا بسته‌های ارزاقی که از سوی دختران انقلاب تهیه شده با سایر بسته‌ها متفاوت باشد. بسته‌های معیشتی دختران انقلاب به همراه بسته‌های فرهنگی از وصیتنامه شهدای شاخص هر محله بین نیازمندان توزیع می‌شود؛ بسته‌هایی برای رزق معنوی.

برای آنکه درباره فعالیت‌های دختران انقلاب در حال و هوای این روز‌های کرونایی بیشتر بدانیم به سراغ بهاره جنگروی، مسئول گروه مردمی آمران به معروف صراط و دختران انقلاب رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

خانم جنگروی دختران انقلاب را با فعالیت‌های فرهنگی‌شان پیرامون موضوعاتی همچون عفاف و حجاب می‌شناسیم. چه شد که مجموعه دختران انقلاب در حوزه فعالیت‌های جهادی برای مقابله با کرونا هم وارد شدند؟

دوم فروردین ماه بود که مقام‌معظم رهبری در رابطه با حمله بیولوژیک صحبت کردند و با صحبت‌های ایشان همان حال و هوای دفاع‌مقدس به ما دست داد و احساس کردیم که باید دفاع کنیم. پیش از صحبت‌های حضرت آقا ما در محلات شاهد این بودیم که برخی از خانواده‌های بی‌بضاعت همچون خانواده زنان سرپرست خانوار یا خانواده‌هایی که پدر خانواده دستفروش بود، توان خرید یک ماسک یکبار مصرف یا مواد ضد‌عفونی‌کننده را هم نداشتند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا به سراغ همان خیرانی برویم که در بحث فرهنگ‌سازی برای حجاب و عفاف به ما کمک می‌کردند و این‌بار برای تهیه مواد‌ضدعفونی‌کننده، ماسک و اقلام بهداشتی برای خانواده‌های بی‌بضاعت و مردمی که به واسطه به وجود آمدن شرایط بحران کرونا دچار ترس و وحشت شده بودند، از آن‌ها کمک بگیریم. ابتدای کار هیچ نهاد یا سازمانی نبود که به ما کمک کند و اقلام بهداشتی، ماسک و سایر اقلام را در اختیارمان قرار دهد، اما به یاری خدا و با همراهی خانواده شهدا و خیران توانستیم کمک‌های لازم را برای تهیه ماسک و اقلام بهداشتی و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و کسانی که بیماری کرونا داشتند، جمع‌آوری کنیم. بر همین اساس دوم فروردین ماه، ما ستاد‌های دختران انقلاب را برای مقابله با کرونا به یاد سپهبد شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی در هشت نقطه تهران راه انداختیم. این ستاد‌ها در میدان شوش، نازی‌آباد، بریانک، میدان شهدا، خیابان پیروزی، گیلکی و در شهر‌ری راه‌اندازی شد.

چرا ستاد‌ها را با یاد و نام حاج‌قاسم راه‌اندازی کردید؟

دلیل اینکه این ستاد‌ها را به یاد حاج‌قاسم راه‌اندازی کردیم این بود که حاج قاسم در وصیتنامه‌شان جمله‌ای دارند که می‌گویند «جمهوری اسلامی حرم است. اگر این حرم حفظ شود، حرم‌های دیگر حفظ می‌شود.»

اگر حاج‌قاسم در بین ما بود، طلایه‌دار این حرکت جهادی در بین مردم می‌شد. بعد از صحبت‌های حضرت‌آقا درباره حمله بیولوژیکی، مردم همان شور و حال دفاع‌مقدس را پیدا کردند. تمام کسانی که در عرصه کار‌های جهادی وارد شدند، مدافع حرم هستند و برای عزت مردم ایران و جمهوری اسلامی کار می‌کنند. دختران انقلاب هم به عشق حاج‌قاسم سلیمانی و انقلاب وارد عرصه شدند.

در ستاد‌های دختران انقلاب چه فعالیت‌هایی انجام می‌شد؟

در ستاد‌های دختران انقلاب چند ایستگاه وجود داشت؛ ایستگاه اول ایستگاه سلامت بود. در این ایستگاه مردم با ما تماس می‌گرفتند و نیازهایشان را در رابطه با اقلام بهداشتی همچون ماسک، ژل شست‌وشوی سطوح یا دستکش مطرح می‌کردند. در این ایستگاه نیاز‌های مردم ثبت می‌شد. ما این اقلام را برای خانواده‌هایی که اعلام کرده بودند، تهیه و در ایستگاه بعدی این اقلام را بسته‌بندی می‌کردیم و به دستشان می‌رساندیم. در یک ایستگاه دیگر هم ما به مردم مشاوره می‌دادیم؛ مشاوره‌ها خودش به سه دسته تقسیم می‌شد. خواهران دانشجوی رشته پزشکی ما در رابطه با پیشگیری از ویروس کرونا به مردم مشاوره می‌دادند و گروهی دیگر به کسانی که این ویروس را گرفته بودند، مشاوره‌های اولیه پزشکی ارائه می‌دادند. قسمت سوم مشاوره خواهران ما، مشاوره برای کاهش اضطراب خانواده‌ها بود و تلاش می‌کردیم آرامش و امنیت روانی را با مشاوره‌هایمان به خانواده‌ها تزریق کنیم.

در بخش فعالیت‌های فرهنگی چطور؛ در این حوزه وارد نشدید؟

ایستگاه بعدی فعالیت‌های ما تولید محتوا در محله‌ها بود. از آنجایی که مساجد، زیارتگاه‌ها و هیئت‌ها به خاطر شیوع کرونا تعطیل شده بودند، ما در هر محله که فعالیت داشتیم از مناره‌های مساجد به مناسبت‌های مختلف دعا و مولودی پخش می‌کردیم و این باعث ایجاد یک الفتی بین ایستگاه‌های دختران انقلاب با مردم محله شده بود. کار به‌گونه‌ای پیش رفت که اگر در پخش دعا و مولودی تأخیر می‌کردیم، اهل محل به سراغ ما می‌آمدند و جویای دلیل می‌شدند. مواردی داشتیم که یک پیرزن به محل ستاد آمد و گفت من توان آن را ندارم که به شما کمک کنم، اما ناهار امروز بچه‌هایتان را درست می‌کنم. یا خانمی که به ما مراجعه کرد و گفت خانواده‌ام اجازه نمی‌دهند حضوری به شما کمک کنم، اما چرخ خیاطی جهیزیه‌ام را در اختیار شما قرار می‌دهم تا بتوانید ماسک بدوزید. موارد متعددی داشتیم که خانم‌ها تماس می‌گرفتند و برای دوختن ماسک و تجهیزات داوطلب می‌شدند. همچنین تماس‌های خانواده شهدا و دلگرمی‌های آن‌ها به ما قوت قلب می‌داد، یکی از ایستگاه‌های ما ایستگاه دوختن ماسک بود. ماسک در این قسمت دوخته می‌شد و سپس آن‌ها را برای ضدعفونی کردن می‌فرستادیم و سپس در بین مردم توزیع می‌کردیم.

برای جلب مشارکت‌های مردم چگونه عمل می‌کردید؟

ما در فضای مجازی فعالیت گسترده‌ای داریم و از طریق شبکه‌های اجتماعی و اعلام شماره تلفن‌ها در فضای مجازی و مشاوره برای ایستگاه‌های سلامت اطلاع‌رسانی کردیم. علاوه بر این تبلیغات محیطی هم داشتیم و دوستان ما در محلاتی که فعال بودیم به در خانه مردم می‌رفتند و اطلاع‌رسانی می‌کردند که چنین خدماتی در ستاد دختران انقلاب ارائه می‌شود. ما از صبح تا ساعت ۶ بعدازظهر تقاضا‌ها را ثبت می‌کردیم و بعد‌از‌ظهر‌ها آقایان فعال در بسیج محلات یا محارم بچه‌های خودمان و د‌ر مواردی حتی خود خواهران برای توزیع اقلام اقدام می‌کردند.

شما در محلات فقیر‌نشین تهران در بین مردم حضور پیدا کردید تا در حد بضاعتتان دستگیر مردم باشید. در بین مردم چه چیز‌هایی دیدید که بیشتر در خاطرتان ماندگار شد؟

یکی از مواردی که ما برای کمک‌رسانی به آن‌ها اقدام کردیم، خانواده‌ای بودند که پدر خانواده دستفروش بود و ناچار بود به خارج از خانه برود و کار کند و به همین دلیل هم دچار کرونا شده بود، اما اعضای خانواده آنچنان در فقر و مضیقه مالی بودند که حتی توانایی تهیه ماسک برای فرزندانشان را نداشتند و مادر خانواده به ما می‌گفت شما فقط سه تا ماسک برای سه فرزندانم در اختیار من بگذارید همین! ما در همین تهران در خانه‌هایی حضور پیدا کردیم که به هیچ عنوان نمی‌توان نام خانه را برای آن‌ها گذاشت. در کوچه پس‌کوچه‌هایی حضور پیدا کردیم که فقر و فلاکت از در و دیوارش می‌بارید، اما به لطف خدا و یاری شهدا مجموعه دختران انقلاب توانستند از دوم فروردین تا دهم حدود ۱۶هزار خانواده فقیر و محروم را پوشش دهند.

رزمایش همدلی دختران انقلاب حرکتی است که ظاهراً در راستای فرمان مقام‌معظم رهبری برای برپایی رزمایش کمک مؤمنانه و در همین راستا از سوی گروه مردمی دختران انقلاب شکل گرفته است. شما در این رزمایش بناست چه کار کنید؟

بعد از صحبت‌های نیمه شعبان حضرت آقا و تأکید ایشان بر راه‌اندازی رزمایش کمک مؤمنانه برای کمک به فقرا و کسانی که از بحران کرونا آسیب معیشتی دیده‌اند، پس از وقفه‌ای کوتاه مرحله دوم فعالیت‌های دختران انقلاب آغاز شد. در این مرحله ما تصمیم گرفتیم تا مناطق و مردم محروم را در تهران و حاشیه‌های تهران و شهر‌ری شناسایی کنیم. از طرف دیگر بسیاری از خانواده‌ها با ما برای تهیه وسایل امکانات بهداشتی تماس می‌گیرند. به همین خاطر ما دوباره یکسری ستاد‌هایی را تشکیل دادیم. این‌بار ستاد‌های ما در محله‌های دروازه غار، فداییان اسلام، طیب، دهم فروردین، کیانشهر، باقرشهر و روستای شکر‌آباد با عنوان همدلی دختران انقلاب و این‌بار هم به یاد حاج‌قاسم سلیمانی تشکیل شده است.

در این ستاد‌ها ما به سراغ ائمه جماعات و بسیج محلات رفتیم و خانواده‌های بسیار محروم را که تاکنون بسته ارزاقی یا بسته‌های سلامت به آن‌ها نرسیده است، شناسایی کردیم. از ابتدای ماه مبارک رمضان قرار است تا ما رسماً اعلام رسانه‌ای کنیم و به رزمایش کمک مؤمنانه بپیوندیم. بر این اساس هر روز در ماه مبارک یکی از ستاد‌های ما خدمات ارزاق و بسته‌های بهداشتی را به خانواده‌های محروم می‌رساند. برای جمع‌آوری منابع این رزمایش هم با اعلام عمومی درباره پیوستن به این رزمایش، کمک‌های مردمی را از دختران انقلاب جمع‌آوری کرده‌ایم. مخاطبان ما در دختران انقلاب هر کس به اندازه توانایی خودش در این زمینه کمک کرده است و ما تمامی فیش‌های واریزی و فاکتور‌های خرید‌هایی که داشتیم را در صفحه اینستاگرام دختران انقلاب منتشر کرده و با پول‌های جمع‌آوری شده برای تهیه اقلام اقدام می‌کنیم. در بسیاری از موارد تولید‌کنندگان وقتی متوجه می‌شوند این کالا‌ها را برای کمک به افراد نیازمند می‌خواهیم، به نصف قیمت با ما حساب می‌کنند. در کنار کالا‌هایی که توزیع می‌شود بسته‌های فرهنگی را هم تهیه کرده‌ایم که در داخل بسته‌های ارزاق بین خانواده‌های شناسایی شده توزیع می‌شود. ۱۵ روز اول ماه مبارک رمضان در تهران هستیم و ۱۵ روز دوم دختران انقلاب اصفهان این رزمایش را شروع می‌کنند.
 
بسته‌های فرهنگی شما شامل چه چیز‌هایی است؟

حضرت آقا همواره بر شناسایی و شناخت سیره شهدا تأکید دارند. خواهران ما در ستاد‌های دختران انقلاب با حضور در محله‌ها شهدای شاخص هر محله را شناسایی کرده‌اند و گزیده‌ای از وصایای این شهدا در قالب‌های هنری مختلف تهیه شده است. این وصیتنامه‌ها محتوای بسته‌های فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این ستاد مرکزی ما در محل، خانه یک مادر شهید است و دختران انقلاب هر روز به نیابت از یک شهید بسته‌ها را درست می‌کنند و مشاوره می‌دهند. در و دیوار ستاد‌های دختران انقلاب پر از تصاویر شهداست؛
 
و کلام آخر...

کرونا اگرچه یک تهدید است، اما همین تهدید توانسته همدلی و همراهی بین مردم ایجاد کند و درست شرایط شبیه دوران دفاع‌مقدس را در جامعه ما به وجود بیاورد. در واقع با این آزمایش نشان داده شد تفاوت نظام لیبرالی غربی با نظام و دکترین تربیتی حضرت امام چقدر زیاد است. در دنیای غرب سالمندان، چون سودی برای نظام لیبرالی ندارند، کلاً از دریافت خدمات کنار گذاشته شده‌اند، اما در ایران نیرو‌های جهادی و خواهران و برادران جانشان را در کف دست گرفته و وارد عرصه شده‌اند.

دختران انقلاب؛ مدافعان حریم حجاب دیروز، امروز مدافع سلامت شدند. همین گروه‌های جهادی همان‌هایی که یک روز برای امنیت روانی جامعه ما که همان حجاب بود به عرصه آمدند، همان‌ها امروز علم سلامت مردم را برداشتند. اگر در دوران دفاع‌مقدس به خاطر آنکه جنگ سخت بود زنان در پشت جبهه فعالیت داشتند، امروز خواهران ما جانشان را در کف دست گرفته و در وسط میدان حضور دارند. خواهرانی که در ستاد‌های دخترانه انقلاب حضور داشتند، فرزند کوچک دارند یا پدر مادر پیر و مریض، اما برای آن که به حضرت آقا ثابت کنند، اگر سلیمانی رفت قاسم سلیمانی‌های شما هنوز هم در عرصه حضور دارند و برای انقلاب و مردم آمدند و فعالیت دارند تا پروژه دختران انقلاب را هم برای مقابله با کرونا پیش ببرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار