کد خبر: 1000350
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
از روز پنج‌شنبه گذشته ۴ اردیبهشت ماه بود که مرحله اول رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه در ۱۶ استان کشور به صورت همزمان آغاز شد. در این مرحله که قرار است ۳ و نیم‌میلیون سبد معیشتی بین خانواده‌های محروم و صدمه‌دیدگان از کرونا تقسیم شود، در همان روز نخست توزیع ۷۰۰ هزار بسته معیشتی آغاز شد که در تهران و سپاه سیدالشهدای این استان ۲۵۰ هزار بسته معیشتی و ۲۵۰ هزار بسته بهداشتی آماده شده بود که از میان آن‌ها ۱۱۰ هزار بسته معیشتی و بهداشتی در کنار گوشت قربانی ۱۱۰ رأس دام برای توزیع به سمت ماشین‌های مخصوص ارسال شد.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: روز پنج‌شنبه گذشته ده‌ها خودرو حامل بسته‌های معیشتی مربوط به رزمایش کمک مؤمنانه در محل ستاد فرماندهی سپاه سیدالشهدای استان تهران آماده بودند تا با حضور سردار غلامرضا سیلمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و دیگر مسئولان به سمت مناطق محروم شهرستان‌های تهران اعزام شوند.

مراسمی که در آن رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در روز‌های اخیر ۶۰۰ هزار بسته معیشتی در تعدادی از استان‌های کشور توزیع شده است و در روز‌های آینده نیز در مابقی استان‌ها این برنامه ادامه دارد، به شروع توزیع بسته‌های حمایتی از طرف سپاه سیدالشهدای استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: «از امروز (پنج‌شنبه) در ۱۶ استان چنین برنامه‌ای هماهنگ شده است که در روز اول ۷۰۰ هزار بسته مواد غذایی در میان خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار توزیع می‌شود.»

وی با تأکید بر اینکه ۵۴ هزار پایگاه مقاومت مسئولیت جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی را بر عهده دارند، افزود: «این پایگاه‌ها با هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی کار شناسایی افراد نیازمند را انجام می‌دهند تا افرادی که معیشت آن‌ها به علت ویروس کرونا آسیب دیده است در طول ماه مبارک رمضان، در دو مرحله تحت حمایت قرار گیرند.»

به گفته سلیمانی، مرحله نخست رزمایش دارای دو بخش است که بخش اول تا نیمه ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد و بخش دوم از نیمه ماه رمضان تا عید فطر خواهد بود ضمن اینکه مرحله دوم این رزمایش پس از عید فطر با بررسی‌های لازم و برنامه جدید تنظیم می‌شود و تداوم پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: «در این دو مرحله ۷ میلیون بسته معیشتی آماده و توزیع می‌شود که در هر مرحله ۳ ونیم میلیون بسته با رعایت شأن، منزلت و اصول کریمانه تقدیم نیازمندان می‌شود.»

سردار سلیمانی با تأکید بر اینکه بیماری منحوس کرونا برای ملت آزمون بزرگی بود که امکان سنجش و محک همبستگی را ایجاد کرد، گفت: «حضور ملت ایران در کنار مسئولان و کادر درمانی از زمانی که شیوع این ویروس در کشورمان مشخص شد، جلوه‌های زیبایی از عظمت در ابعاد مختلف حادثه را نمایانگر ساخت.»

لازم به ذکر است این بسته‌ها شامل مواد بهداشتی همچون ژل و محلول ضدعفونی‌کننده، مواد شوینده، دستمال کاغذی و سایر وسایل بهداشتی و همچنین ۱۱قلم مواد غذایی شامل روغن، رب، ماکارونی، تن‌ماهی، عسل، خرما، پنیر، قند، شکر، چای و برنج است.

با فرماندهان

کمک مؤمنانه عشایر با قربانی کردن دام‌ها

کرونا علاوه بر خسارت‌های جانی بر جامعه، خسارت‌های مالی و معیشتی را بر مردم کم‌برخوردار وارد کرد، اما با درایت مقام معظم رهبری رزمایش کمک مؤمنانه تدارک دیده شد و در مرحله نخست این رزمایش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند. همدلی مردم با یکدیگر، همه را به یاد ستاد پشتیبانی جنگ در هشت سال دفاع مقدس می‌اندازد، زیرا در آن زمان هم بسته‌هایی برای رزمندگان به جبهه‌ها ارسال می‌شد که روحیه مضاعف را برای خط مقدم به دنبال داشت. امروز نیز امیدواریم همه با هم پیروزی بر کرونا را شاهد باشیم و برگ زرین دیگری به برگ‌های زرین کارنامه درخشان نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابله با بحران‌ها اضافه شود. با اطلاع‌رسانی‌های بسیار خوبی که از روز‌های آغازین شیوع کرونا به عشایر داشتیم کمترین آسیب متوجه این قشر شد و زمانی که به سران عشایر توصیه‌های بهداشتی را ابلاغ کردیم خسارت‌های بسیار کمی را در میان آن‌ها شاهد بودیم. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی نظام پابرهنگان است توجه ویژه‌ای هم به عشایر شد و رضایت کامل از خدمت‌رسانی دارند. جمعیت عشایری کشور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۳۱۳ هزار خانوار است و ۵۰۴ طایفه و ۱۰۴ ایل دارند که با هدیه کردن تعدادی از دام‌ها به عنوان قربانی، غالب گوشت توزیع شده بین نیازمندان را تأمین کرده‌اند.

اهدای خون بسیجیان به نیازمندان فارس

ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خودسازی معنوی و یاری رساندن به اقشار نیازمند و محروم جامعه است و برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه نیز در همین راستا برنامه‌ریزی شده است. بسیجیان و گروه‌های جهادی فارس در جمع‌آوری و توزیع هدفمند کمک‌های مردمی فعالانه نقش‌آفرینی می‌کنند. هزار و ۵۰۰ سری جهیزیه با مشارکت سپاه فجر، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس به زوج‌های جوان اهدا می‌شود. در همین راستا در قالب برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه ۲۵هزار بسته معیشتی نیز در بین اقشار نیازمند این استان توزیع می‌شود. نیرو‌های سپاه و بسیجیان و جهادگران از ابتدای شیوع بیماری کرونا در عرصه خدمت‌رسانی به مردم فعالانه حضور داشته‌اند و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از جهادگران بسیجی طی چند هفته اخیر در فرآیند اهدای خون به بیماران نیازمند به میدان آمدند. به دلیل اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور برای برخی اقشار آثار ناخوشایند اقتصادی و اجتماعی در برداشته، هم‌افزایی هدفمند ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌ها در راستای جمع‌آوری حداکثری کمک‌ها و توزیع عادلانه بین اقشار آسیب‌پذیر یک مسئله بسیار با اهمیت است که با برگزاری هماهنگ رزمایش کمک مؤمنانه در سراسر استان فارس به این مهم دست خواهیم یافت.

همیاری ۷هزار نیروی انسانی

۵هزار و۷۶۴ بسیجی در رزمایش کمک مؤمنانه حضور فعال دارند و یکهزار و ۳۰۴ نفر خیر نیز برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در کنار بسیجیان در تلاش هستند. هر مرحله از رزمایش دارای دو گام است؛ گام اول شناسایی نیازمندان، جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی و انجام هماهنگی‌ها و گام دوم توزیع شبانه بسته‌های حمایتی در منازل است. در مازندران، همه نهاد‌ها روی اینکه پایگاه‌های مقاومت کانون رزمایش کمک مؤمنانه باشند، توافق کردند تا تمام کمک‌های معیشتی به این پایگاه‌ها برای توزیع تحویل داده شود چراکه پایگاه‌های بسیج بهترین جا برای شناسایی نیازمندان هستند. عرصه رزمایش کمک مؤمنانه در ۲۲ شهرستان مازندران است و طبق آماری که به دست آمده، تاکنون ۶۰هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این آمار در مرحله اول رزمایش به ۶۵هزار بسته برسد. در مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه که در نیمه ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود، با همت مردم و خیران بیش از ۷۵هزار بسته معیشتی تهیه و توزیع خواهد شد. کمک ۳۰۰میلیارد ریالی مردم و خیران در مرحله اول رزمایش کمک خوبی است که بخشی از مبالغ به صورت نقدی در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد و بخشی دیگر هم تبدیل به سبد کالا می‌شود و به تأسی از سیره ائمه معصومین شبانه و آبرومندانه به دست نیازمندان می‌رسد.

حاشیه‌نشینان تحت حمایت مؤمنانه پزشکان بسیجی

ملت ایران از ظرفیت فراوانی برای کمک به همنوعان خود برخوردار است که بخشی از آن با شیوع کرونا نشان داده شد و در این میان بسیج جامعه پزشکی که همیشه و در همه بحران‌ها در صحنه بوده نیز با به میدان آوردن نیرو‌های خود حماسه‌ای ماندگار و به یاد ماندنی رقم زد و حالا با شروع رزمایش کمک مؤمنانه، با اعلام آمادگی تصمیم دارد کمک‌هایش را به سمت حاشیه‌شهر‌ها سوق دهد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با تأکید بر اینکه در تمام مدیریت‌های علمی و در کار‌های اجرایی با وزارت بهداشت همراه بودیم به «جوان» می‌گوید: «آزمایشگاه بیولوژیک سیاری را طراحی کردیم که توانسته است به مراکزی که احتیاج به قرنطینه دارند کمک کند و با آزمایشگاه پی‌سی‌آر توانستیم سریع‌تر در پنج الی شش ساعت جواب تست آزمایش را تا حدی که در توانمان است، بدهیم.» دکتر ابراهیم متولیان با بیان اینکه مطمئناً یکی از نیاز‌های مناطق محروم و کم‌برخوردار، بهداشت و درمان است، ادامه می‌دهد: «این موضوع همیشه مد‌نظر جهادگران این حوزه بوده و حالا قرار است در رزمایش کمک مؤمنانه به صورت خاص پیگیری شود.» وی با اشاره به خدمت‌رسانی پزشکان به مردم حاشیه‌شهر‌ها و مناطق محروم کشور در قالب طرح «شهید رهنمون» تأکید می‌کند: «با تشکیل گروه جهادی سلامت طرح «شهید رهنمون» پزشک‌های فوق تخصص و متخصص را برای خدمت به مردم و کمک کردن به بهداشت بسیج کرده‌ایم.»

به گفته این مسئول مهم‌ترین اقدام بسیج جامعه پزشکی کشور در پیشگیری از شیوع کرونا، کاستن بار ورودی بیمارستان‌ها بوده که تمامی این اقدامات با مشورت وزارت بهداشت و با مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می‌شود. رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ارسال تجهیزات بیمارستانی به نقاط مختلف کشور را از مهم‌ترین کار‌ها در دوران کرونایی می‌داند و تصریح می‌کند: «تجهیزات نگه‌دارنده، لوازم آزمایشگاهی و امکانات و کمبود‌ها را سریعاً به کادر درمان رساندیم، چون آنجا محلی است که باید ماسک‌های اختصاصی مثل N ۹۵ و لباس‌های پوششی استفاده کنند. با پشتیبانی سپاه توانستیم نقاهتگاه‌هایی ایجاد کنیم که بیش از ۱۵هزار تخت نقاهتگاهی دارد که حتی یک درصد از آن استفاده نشده‌است. این مسئول اعزام نیرو به بیمارستان‌ها در زمان اوج کرونا را از اقدامات دیگر این ارگان در حوزه درمان می‌داند و تصریح می‌کند: «در بحث بیمارستان‌ها با توجه به خستگی بعضی از استان‌ها به دلیل میزان مبتلایان و تلاش و زحمت کادر آن‌ها از فاصله‌ای که بین استراحت پزشکان و پرستاران در سایر استان‌ها وجود داشت، نیرو‌ها را به این استان‌ها اعزام می‌کردیم. کاری که توانست از فاز بحران و فاز حاد بیماری خارجمان کند، اما امروز همین پزشکان مجاهد، بدون خستگی و حتی کمترین چشمداشتی می‌خواهند در رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه حضور داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند.»

زنان قهرمانان تاریخ ایران
زنان همواره در خط مقدم ایثار و فعالیت‌های نیکوکارانه و همدلانه قرار داشته‌اند. اگر به تاریخ ۴۰ساله انقلاب اسلامی ایران نگاهی بیندازیم در جای جای این تاریخ حرکت‌های محوری و خداپسندانه‌ای از زنان غیور کشورمان می‌بینیم که باعث ایجاد انگیزه، تکثیر امید و مهربانی شده است. در جنگ تحمیلی خواهران بسیجی و زنان مؤمن در گعده‌های مختلف جمع شده و برای پشتیبانی از رزمندگان نبرد حق علیه باطل، مایحتاج و غذا و لوازم مورد نیاز آنان را آماده و به جبهه‌ها ارسال می‌کردند. این‌بار در بحران شیوع ویروس منحوس کووید ۱۹ زنان در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار گرفتند. چه در قامت پزشک، پرستار و کادر درمانی و چه اقداماتی همچون تولید ماسک، شیلد، گان و دیگر مایحتاج، برای در امان ماندن جامعه و خانواده‌هایشان از این بیماری.

در این میان چه تصاویری که ثبت شد تا برای آیندگان به یادگار بماند. از خانمی که اقدام به ضدعفونی کردن اماکن و مراکز عمومی می‌کرد تا پرستاری که جانش را در راه سلامت بیمارانش فدا کرد. با این تفاسیر، چه در حوزه معنوی و عاطفی و چه حوزه اقدامات اثرگذار کاربردی حضور زنان در رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه حیاتی است.

موضوع مهم و قابل توجه در پویش مردمی که رهبر معظم انقلاب برای مقابله با بحران کرونا کلید زدند، برنامه‌ریزی و شناسایی به موقع نیاز‌ها و ایجاد هم‌افزایی است. در واقع باید نیاز‌های واقعی در این حوزه شناخته شود و اقدامات اثرگذار و کاربردی برای آن انجام پذیرد و مهم‌تر اینکه نیرو و توان جامعه در حوزه‌ای به‌کار گرفته شود که کارشناسانه و تأثیرگذار باشد. با توجه به اینکه در کادر‌های درمانی و پزشکی و خصوصاً متخصصان امر پزشکی، زنان فعالیت چشمگیری دارند بسیار مناسب است برای این منظور حتماً از مشاوره‌ها و تجربیات آنان برای پیشبرد اهداف پویش مردمی رزمایش همدلانه و مؤمنانه استفاده شود.

۲۳۰۰ بسته معیشتی هدیه مؤمنان به محرومان بردسکن

در پاسخ به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش کمک مؤمنانه، مواسات و همدلی با تشکیل قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) در تمامی نقاط شهری و روستایی شهرستان بردسکن در خراسان رضوی با کمک خیران بیش از ۲هزار و ۳۰۰ بسته معیشتی تهیه و بین خانواده‌های نیازمند و اقشارآسیب‌پذیر از ویروس کرونا توزیع شد.

سرهنگ علیرضا جنیدی، فرمانده سپاه بردسکن با اشاره به ۲هزار و ۳۰۰ بسته معیشی تهیه شده برای خانواده‌های محروم و اقشار آسیب‌پذیر از ویروس کرونا گفت: ۵۰ درصد این بسته‌های معیشتی مربوط به بخش انابد و مابقی آن متعلق به بخش شهرآباد است که ارزش این تعداد بسته معیشتی بیش از ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۰۰ کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه نیز به ارزش ۵۰۰میلیون ریال بین اقشار آسیب‌پذیر روستا‌ها توزیع شد.

جنیدی تأکید کرد: قرار است با کمک بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی و کمک خیران شهرستان بردسکن همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) نیز بیش از ۲هزار بسته دیگر به ارزش ۵میلیارد ریال توزیع شود.

فرمانده سپاه بردسکن گفت: در همین راستا بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی ۵ هزار کیلوگرم گوشت مرغ و قرمز نیز به شهرستان بردسکن اختصاص داده است. مرحله اول رزمایش مواسات و همدلی در شهر بردسکن نیز در هفته جاری برگزار می‌شود که با کمک خیران بیش از ۳۰۰ بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده از بیماری کرونا توزیع می‌شود.

وی از همکاری همه دست‌اندرکاران قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) در سطح شهر بردسکن و مراکز بخش‌های انابد و شهرآباد نیز تقدیر کرد و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با کمک خیران و سپاه استان و آستان قدس رضوی تا پایان ماه مبارک رمضان بسته‌های معیشتی شهرستان بردسکن را به بیش از ۵هزار بسته افزایش دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار