شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد نمادی از زمان آگاهی در اندیشه و عمل 
مشکل بزرگ ساواک با شهید هاشمی‌نژاد این بود که او تبلیغات فرهنگی و دینی خود را به مشهد محدود نکرده بود، بلکه در سراسر خراسان، تهران، کرمانشاه، چالوس و خرم‌آباد نیز به تبلیغ افکارش می‌پرداخت و لحظه‌ای آرام و قرار نداشت. در سال ۱۳۴۷ بر فعالیت‌های سیاسی خود افزود و ساواک نیز تهدیدش کرد که حق ندارد خارج از مباحث دینی سخنی بگوید که البته شهید به این تهدیدات وقعی ننهاد و به تکاپوی خود ادامه داد
جستار‌هایی در خاطرات سیاسی و اخلاقی زنده‌یاد آیت‌الله‌العظمی عباس محفوظی
آیت‌الله عباس محفوظی: «در جلسه مجلس خبرگان و با توجه به دوستی سابق به آقای خامنه‌ای گفتم: الان خواسته خبرگان این است که شما رهبری را بپذیرید، خواسته این آقایان را که نباید بی‌جواب بگذارید، شما دیگر مخالفت نکنید! بالاخره موضوع به رأی گذاشته شد. الان من به نظرم می‌آید که هشت یا ۹ نفر رأی ندادند. الحمدلله بقیه رأی دادند و تکبیر گفتند. من عقیده شخصی خودم را می‌گویم. در میان این جمعیت، بینی و بین‌الله نتوانستم کسی را پیدا کنم که از ایشان اصلح باشد...».
«زنده‌یاد دکتر طوبی کرمانی به مثابه بانوی تراز انقلاب اسلامی» در گفت‌و‌شنود با پیام شرقی
به اعتقاد مادرم هر کسی در کارش به مشکلی یا مانعی برمی‌خورد، یکپارچگی اعتقادی در گفتار و عمل را ندارد. آن بزرگوار حقیقتاً در سبک و شیوه زندگی خویش، دچار بحران دوگانگی نبود! یعنی به چیزی که می‌گفت کاملاً عمل می‌کرد. برای همین هر کس او را می‌دید، با وی احساس غریبگی نمی‌کرد. همین امر باعث شد شخصیت ایشان کاریزماتیک بشود. شخصیت کاریزماتیک چیزی نیست که به صورت ژنتیک در نهاد آدم باشد و باید به مرور در هر فرد ایجاد شود
روایتی از ایستادگی شیخ محمد خیابانی در برابر توطئه‌های وطن‌فروشان
برخلاف ادعای افرادی، چون مهدی قلی‌خان هدایت و عبدالله مستوفی که شیخ محمد خیابانی را تجزیه‌طلب خواندند، قیام او در دفاع از حقوق دموکراتیک ایران در برابر وطن‌فروشان بود. کاتوزیان که ابتدا تغییر نام آذربایجان به آزادیستان از سوی شیخ را دلیلی بر تمایلات تجزیه‌طلبانه وی تفسیر کرد با توجه به شعار، «آذربایجان جزو لاینفک ایران است» که از سوی شیخ مطرح شد، او را از اتهام تجزیه‌طلبی مبرا دانست
«سلوک فردی و اجتماعی آیت‌الله شهید مدنی» در گفتگو با محمدعلی حیدری دلگرم 
در آن زمان اعضای انجمن حجتیه در همدان به مناسبت میلاد امام زمان (عج) جشن‌های مفصلی می‌گرفتند. ایشان اعلام کردند فقط با جشن گرفتن نمی‌شود برای مردم رفاه و عدالت آورد. اگر عدالت آقا امام زمان (عج) را می‌خواهیم باید برای عدالت کار کنیم. جشن گرفتن هم خوب است، اما نه اینکه اصل باشد
عدالت‌طلبی استاد محمدرضا حکیمی و مصادیق آن در آیینه نظری تاریخی
استاد‌حکیمی در دوران حاضر، از شاخص‌ترین داعیه‌داران تشکیل حکومت اسلامی به شمار می‌رود. هم از این روی می‌توان دلیل انتقادات وی در چند دهه اخیر را، از دولت‌ها و مسئولان اجرایی دریافت. او که عمری درپی تحقق عدالت بود و برپایی نظام را برای آن می‌خواست، نمی‌توانست برخی ناکامی‌های موجود را بپذیرد. این امر اما، هیچگاه در ذهن وی کدورتی نسبت به اساس انقلاب و رهبری ایجاد نکرد
زنده‌یاد آیت‌الله محمدعلی تسخیری دانشی مردی که وحدت اسلامی را تداعی می‌کرد 
آیت‌الله تسخیری از دوران اقامت در عراق، مبارزه فرهنگی و سیاسی خویش را کلید زد و از این روی زندان مخوف بعثیان را تجربه کرد. این امر هنگام اقامت وی در ایران نیز تداوم یافت. او فضلای رانده شده از سوی حکومت عراق را پناه می‌داد و آنان را به لحاظ فکری و عملی بسیج می‌نمود. حرکت کنونی اسلامی- شیعی در این کشور، از اندیشه‌های وی فراوان بهره گرفته است
تعامل آیت‌الله‌العظمی سیدابوالقاسم خویی با انقلاب اسلامی در آیینه روایت‌ها و تحلیل‌ها
آیت‌الله‌العظمی سیدابوالقاسم خویی در برابر تعرض به ساحت دین از سوی رژیم پهلوی، حساسیت‌های فراوان و تاریخی نشان داد، همانگونه که درباره حوادث جهان اسلام نیز اینچنین بود. مهم‌ترین و دشوار‌ترین فصل از حیات او، در قیام خونین مردم عراق در برابر رژیم صدام رقم خورد که وی با دستگیری از هموطنان، مورد ایذای رژیم بعث قرار گرفت. آیت‌الله پس از این رویداد، در شرایطی دشوار زیست و دارفانی را وداع گفت
انقلاب اسلامی ایران و گرایش به تشیع در کشور نیجریه
شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه، توانست انقلابی آرام و بدون توسل به هرگونه خشونت را پیش ببرد. انقلاب او، صرفاً در راستای بصیرت‌افزایی مردم محروم و مستضعف نیجریه بود. با توصیه‌های اتاق فکر‌های امریکا و اسرائیل، دولتمردان نیجریه برای جلوگیری از نفوذ روزافزون شیخ در بین مردم نیجریه و گرایش آن‌ها به اسلام انقلابی، احساس خطر و هر روز به بهانه‌های مختلف، به طرفداران وی حمله و آن‌ها را شهید یا زخمی می‌کردند
علامه شهیدسید عارف حسین الحسینی و تجربه‌ای که از رهبری خویش برجای نهاد 
رهبر شیعیان پاکستان در تلاش گسترده خویش، دشواری‌های فراوانی را پذیرا گشت. از شیعیان ناهمسو تا اهل سنت مخالف با وحدت اسلامی، در زمره موانع حرکت وی بودند. سپاه صحابه و دیگر گروه‌های وابسته به عربستان نیز سعی در خنثی ساختن اقداماتش داشتند. دولت ضیاء الحق هم، از مانع تراشی برای او فروگذار نمی‌کرد. شهید این راه ناهموار را، با قدرت پیمود و بسا آرمان‌های دیرین شیعیان آن دیار را محقق کرد
۵