شما می‌توانید در گزارش زیر ویژگی‌های عالم برزخ را از نگاه امیرالمومنین علیه السلام بخوانید
نقدی پیرامون سخنرانی دکتر فیرحی با عنوان «عاشورا و بحران خلافت»
پیامبر با هر دوی این الیگارشی‌ها مخالفت و مدلی مبتنی بر ولایت صالحان را پایه‌گذاری کردند؛ ولایتی که در مرحله پیشینی یعنی مشروعیت، نخبگان و مردم نقشی نداشتند بلکه مقامی انتصابی بود برعکس مرحله پسینی.
حتي خداوند در مقابل نابرابري عِده و عُده نيز در صورت وجود عنصر «صبر و استقامت» وعده پيروزي داده است، گرچه دشمن ده برابر يا صد برابر جمعيت کفار باشد.
تأمل در مفاهیم فلسفه برای کودکان
فلسفه برای کودکان تنها می‌تواند در ذیل پارادایم تربیت –نه پارادایم فلسفه- پذیرفتنی و پسندیده باشد. هر محتوا یا روش انتخابی برای ارائه یا در آستانه ذهن کودک قرار گرفتن لازم است با نظرات فلسفه و علوم‌تربیتی، روانشناسی کودک، اصول راهنمایی و مشاوره سنجیده شود.
بررسی منابع اجتهاد در فقه شیعه و اهل سنت
فقه شیعه به واسطه مدرسه فکری امام صادق (ع) و شاگردان فقیهی که تربیت نمود، به جنبه‌های صدور فتوا و تشخیص مسائل و احکام آن‌ها به عنوان شاکله علم فقه توجه ویژه‌ای کرد و حتی امام صادق برخی از شاگردان خود را که توان اجتهاد و استنباط احکام را داشتند به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در مسائل فقهی به مردم برخی از مناطق معرفی نمودند.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مظلوم واقع‌شدن فرهنگ مذهبی در کشور گفت: این فرهنگ کارش به‌جایی رسیده که به مردم می‌گویند کتاب بخوانید درحالی‌که قیمت کتاب آن‌قدر بالا رفته که مگر می‌شود کتاب خرید؟.
گفتاری از حجت‌الاسلام مهدوی‌زادگان
حجت‌الاسلام داوود مهدوی‌زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هفته گذشته در نشست «ناسیونالیسم ایرانی: نگاهی به روایت‌های کلاسیک متقدم و متأخر در دسته‌بندی معرفتی ناسیونالیسم معاصر ایرانی» کاوشی از این مکتب در فضای کشور ارائه نموده است که قابل تأمل است.
تأثیر و انواع حرکت در نظام هستی و سیر تکامل انسان
حرکت امری محتوم در نظام هستی است و انسان‌ها در سیر حرکت به سوی کمال لاجرم باید از این عالم مکانمند و زمانمند عبور کنند. عبور سالم انسان از این عالم و ورود به عوالم دیگر تنها با حفظ عدالت و با رعایت حدود الهی امکان پذیر است.
انتقاد ابراهیم فیاض از «سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»
ابراهیم فیاض با بیان اینکه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بر اساس جامعه شناسی و علوم غربی طراحی شده و راهبردی نیست، گفت: علوم انسانی اسلامی بر اساس علم عُمران است، نه توسعه و پیشرفت.
بررسی سیر جامعه‌شناسی در ایران و برخی از مکاتب آن
امروز پارادایم‌های مختلفی در جامعه‌شناسی ایران وجود دارند، اما در کل مجموعه علوم اجتماعی را می‌توان به تعبیر شبه پوزیتویستی یادکرد و این موضوع مرهون ورود سنت جامعه‌شناسی فرانسوی به ایران است.
۸