کلاه فرنگی (كاخ چهلستون)،تنها يادگار صفويان در قزوين
کاخ موزه چهلستون یا عمارت کلاه فرنگی از آثار مهم دوره صفوی است و در شهر قزوین قرار دارد.
«عمارت کلاه فرنگي» به همراه«سردر عالي قاپو» تنها بناهاي باقي مانده از باغهاي دوره صفويه در قزوين است.
اين بنا در دوره قاجاريه توسط «سعدالسلطنه» فرماندار وقت قزوين بازسازي شد و چهلستون نام گرفت.
کلاه فرنگی است در وسط باغ بزرگی قرار گرفته و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است. این مکان، کاخ شاهی بوده که شاه طهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته و دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا است.
شاه طهماسب صفوي درسال ‎۹۵۱ هجري قمري به دليل تهديدات ترکان عثماني تصميم به‌ انتقال پايتخت از تبريز به قزوين گرفت و در همين سال بود که ‌اراضي موسوم به زنگي‌آباد را از ميرزا شرف جهان يکي از بزرگان و معتمدان شهر براي احداث بناي شاهي خريداري کرد.
شاه طهماسب به معماران برگزيده کشور دستور داد تا باغي به ‌شکل مربع در آن بسازند و در ميان آن عمارتهاي عالي، تالار، ايوانها و حوض هاي زيبا بنا کنند.
"عمارت کلاه فرنگي" به همراه "سردر عالي قاپو" تنها بناهاي باقي مانده از باغهاي دوره صفويه در قزوين است.
این بنا ساختمانی هشت گوش به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع است که بر اساس نقشه ی معماری ترک در دو طبق ساخته شده و دارای تالارها و اتاق های کوچکی در هر طبقه است. رواقي با ستونهاي آجري و قوسهاي نيم دايره اي بنا را در برگرفته و بر بالاي آن ايواني با ستونهاي چوبي استوار گرديده است.
نقشه بنا داراي طرحي با محورهاي صليبي و برون گرا و سقف طبقه ‌همکف پوشيده از مقرنس با طرح‌هاي بديع و سقف طبقه فوقاني خنچه پوش است. رواقي با ستونهاي آجري و قوسهاي نيم دايره اي بنا را در برگرفته و بر بالاي آن ايواني با ستونهاي چوبي استوار گرديده است.
از جاذبه‌های موزه چهلستون قزوین، می‌توان به نقاشی‌های دوران صفوی اشاره کرد.نقاشی های دیواری طبقه اول نمونه ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت فراوان است. نقاشي هاي ديواري طبقه اول نمونه اي از هنر نگارگري مکتب قزوين و داراي شهرت جهاني است.اين ديوارهاي مزين به نقاشي و ديوارنگاره ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و وجود سه لايه ديوارنگاره حاکي از گذشت ادوار مختلف تاريخي بر آن است.تعداد نقاشي‌هاي ديواري اين بنا كه در آن عصر كشيده شده مشخص نيست، اما طبق گفته‌هاي "عبدالملک شيرازي" و "قاضي احمد حقي"، اين نقاشي‌هاي ديواري از آب طلا بوده‌اند.
از این مکان هم اکنون به عنوان گنجینه (موزه) قزوین استفاده می شود.