کد خبر: 994989
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
نه مخالف وجود اسرائیل که منتقد رفتار‌های آن باشی، قانون نانوشته‌ای وجود دارد که اجازه واردشدنت به دنیای سیاست در امریکا به صورت محدود صادر می‌شود حتی اگر برنی سندرز، سناتور یهودی باشی و خود در بچگی در سرزمین‌های اشغالی زندگی کرده باشی. هرچند این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری می‏داند که توطئه مشترکی در سیاه‌نمایی در جریان است، اما ول کن معامله نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در آستانه انتخابات مقدماتی دومین سه شنبه بزرگ سندرز ۷۹ ساله بار دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «نژادپرست» خواند و از لزوم بررسی توقف کمک مالی واشنگتن به تل‌آویو سخن گفت تا همه کارکشته‌های حزب را کاملاً در حمایت از جو بایدن خاطر جمع‌تر کرده باشد. نیروی جوانان تازه کار تحول‌طلب هم به گرگ‌های باران دیده حزبی نمی‌چربد بماند که اصولاً بسیاری از جوانان امریکا هم اهل رأی و سیاست نیستند.

سندرز با آن شروع طوفانی حالا به هدف رسانه‌های جریان اصلی تبدیل شده و هرچه می‌توانند بارش می‌کنند تا کمر کمپین انتخاباتی‌اش را بشکنند. نشانه‌های این شکستن هم آشکار است؛ با اعلام نتایج اولیه دومین سه شنبه بزرگ انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها که ۲۰ اسفند در شش ایالت امریکا مشخص شد، جو بایدن، معاون پیشین رئیس‌جمهور امریکا با اختلاف زیاد توانسته برنی سندرز رقیب خود را شکست دهد. البته تا لحظه تنظیم خبر نتایج سه ایالت میشیگان، میسوری و می. سی. سی. پی اعلام شده است، اما همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که معجزه لازم است تا صحنه به نفع سندرز برگردد.

براساس گزارش روز چهار شنبه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بایدن در ایالت‌های آیداهو، میشیگان، میسوری و می. سی. سی. پی توانسته به ترتیب ۹/ ۴۸، ۸/ ۵۲، ۱/ ۶۰ و ۱/ ۸۱ درصد آرا را به دست آورد. سندرز فقط داکوتای شمالی را با ۵۳ درصد آرا برد و تا لحظه تنظیم گزارش که حدود ۷۰ درصد آرای واشنگتن شمارش شده بود، دو رقیب با حدود ۳۳ درصد باهم برابر بودند یعنی اینکه با فرض پیروزی سندرز، چیزی برای او عوض نمی‌شود. مجموع کل موکل‌های انتخاباتی بایدن و سندرز نیز به ترتیب ۸۲۳ و ۶۶۳ است که جبران چنین فاصله‌ای سخت است.

این در حالی است که تا یک ماه پیش بایدن، به دلیل عملکرد بسیار ضعیفش، در آستانه خروج از رقابت‌ها بود، اما بعد از انتخابات درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی که به پیروزی قاطع بایدن منجر شد، ناگهان ورق برگشت. اولین شکست سندرز در کارولینای جنوبی رقم خورد.

بعد از انتخابات کارولینای جنوبی، دموکرات‌های میانه رو حول محور بایدن برای شکست دادن سندرز متحد شدند. در نتیجه، در آستانه سه شنبه بزرگ، تعدادی از نامزد‌های میانه‌رو، از جمله پیت بوته جج، از رقابت‌ها کناره‌گیری و از بایدن حمایت کردند. این حمایت‌ها بعد از سه شنبه بزرگ نیز تداوم یافت. آندرو یانگ، آخرین کاندیدایی بود که به تازگی از بایدن حمایت کرد. افزون بر این، سران حزب دموکرات مانند بیل کلینتون، باراک اوباما و جان کری همه به تلویح و تصریح از بایدن حمایت کردند یا پشت پرده تحرکاتی به نفع وی انجام دادند. بماند که لابی صهیونیستی هم با اختصاص بودجه‌ای ۵/۱ میلیون دلاری شروع به لابی علیه سندرز کرد. سندرز هم جواب این اقدام را با نرفتن به اجلاس آیپک و تندتر کردن سخنانش علیه شخص نتانیاهو جواب داد.

«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا شامگاه سه شنبه در یک سخنرانی با اشاره به پیروزی درون حزبی‌اش در «می‌سی‌سی‌پی»، «میشیگان» و «میسوری» گفت: «می‌خواهم از برنی سندرز و حامیانش به‌خاطر تلاش خستگی‌ناپذیر و شور و اشتیاقی که دارند تشکر کنم. ما یک هدف مشترک داریم و دونالد ترامپ را شکست می‌دهیم. ما در کنار هم او را شکست می‌دهیم.»

سندرز یهودی نازی است!
سندرز روی رأی‌دهندگان جوان، خصوصاً دانشجویان، حساب کرده بود. اما مشکل این است که بخش بزرگی از جوانان برخلاف بزرگسالان، معمولا رأی نمی‌دهند. او صبح دو شنبه به یک تجمع انتخاباتی گفت: «بگذارید به شما خبر بدی بگویم. صادقانه به شما می‌گویم که میزان رأی دادن جوانان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است. درست است؟ این حقیقت است. امیدوارم همه بزرگسالان رأی دهند. این عالی است. اما من می‌خواهم به همان مقدار، جوانان هم رأی بدهند.»

علاوه بر این، ستاد سندرز معتقد است که سران حزب دموکرات برای پایین کشیدن سندرز دست به کار شده‌اند. البته این دیدگاه حامیان سندرز، دور از واقعیت نیست. آن‌ها به انتخابات سال ۲۰۱۶ اشاره می‌کنند که در آن، سران حزب دموکرات، هیلاری کلینتون را بر سندرز ترجیح دادند. اکنون هم اتفاق مشابهی رخ داده است. مایک کاسکا، سخنگوی ستاد سندرز به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است: «ما با یک نبرد سخت و بی‌نظیر مواجه هستیم که دیگر کاندیدا‌ها با آن مواجه نیستند و این به خاطر برنامه‌ای است که او (سندرز) مطرح کرده است. به خاطر برنامه‌ای که او مطرح کرده، تعداد زیادی از نیرو‌های بسیار ثروتمند علیه او متحد شدند.»

پیش‌تر سندرز گفته بود: «این همان چیزی است که رسانه‌ها برای ماه‌ها درباره آن صحبت می‌کردند. اینکه چگونه برنی سندرز را متوقف کنیم؟ چگونه جنبش مردم کارگر و کم درآمد را متوقف کنیم؟ چگونه یک جنبش چندنسلی و چند نژادی را متوقف کنیم که خواستار عدالت است؟»

سندرز توپخانه رسانه‌ها یا به قول خودش «رسانه‌های شرکتی» را مقصر شکست خود در سه شنبه بزرگ دانسته است. به گفته سندرز او با کینه‌ای از جانب رسانه‌های شرکتی مواجه است که تا حالا سابقه نداشته یک ستاد انتخاباتی با آن مواجه شود. این سناتور افزود: «این ستاد در تلویزیون با ویروس کرونا مقایسه شده است. ما را ارتش نازی توصیف کرده‏اند که به سمت فرانسه و دیگران در حال پیشروی است.»

سندرز در تجمع انتخاباتی شهر «دیربُرن» در ایالت میشیگان که در انتخابات روز سه شنبه بیشترین آرای موکلان انتخاباتی را دارد، شرکت کرد و در این نشست با سؤالی درباره منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی مواجه شد و در پاسخ به سؤالی درباره طرحش درباره حل منصفانه منازعه فلسطینی- اسرائیلی، ضمن انتقاد از مواضع یکجانبه واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی موضع قبلی خود درباره «نژادپرست» بودن بنیامین نتانیاهو را تکرار کرد.

سندرز گفت: «این درگیری برای دهه‌های بسیار وجود داشته و مسئله بوده است، اما من موضع خودم را درباره آن می‌گویم، به عنوان یک امریکایی یهودی و کسی که در بچگی در کیبوتص در اسرائیل اقامت داشت.»

کیبوتص نوعی «دهکده اشتراکی» است که ریشه در صهیونیسم و سوسیالیسم دارد و تعدادی از این دهکده‌ها در رژیم صهیونیستی همچنان وجود دارد.

مناظره بدون هواداران
بایدن در سخنرانی خود در شهر «فیلادلفیا» در ایالت «پنسیوانیا» گفت، بنا به درخواست مقامات ایالت «اوهایو» کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها در این ایالت به‌خاطر وجود نگرانی از شیوع ویروس کرونا لغو شده است.

شدت گرفتن نگرانی‌ها از شیوع «کووید ۱۹» (ویروس کرونا) در امریکا مسئولان حزب دموکرات را بر آن داشت تا مناظره هفته آینده نامزد‌های ریاست جمهوری این حزب بدون حضور هواداران برگزار شود. شوچیت هینوجوسا، مدیر ارتباطات کمیته ملی حزب دموکرات اعلام کرد: «با توجه به درخواست هر دو کارزار انتخاباتی (جو بایدن و برنی سندرز) و بنا بر اقدامات احتیاطی، در مناظره روز یک شنبه ۱۵ مارس آریزونا حضار (هواداران دو نامزد) به صورت زنده حضور نخواهند داشت.»

بنا بر گزارش «بلومبرگ»، پیش از این کارزار بایدن و سندرز تجمعات انتخاباتی از قبل برنامه‌ریزی شده خود در «دیترویت» ایالت میشیگان را به توصیه مقام‌های وزارت بهداشت امریکا به منظور مقابله با احتمال شیوع ویروس کرونا لغو کردند.

بنا بر گزارش شبکه «سی‌بی‌اس»، کرونا در امریکا تاکنون حداقل ۳۲ فوتی بر جا گذاشته و شمار مبتلایان به این ویروس به بیش از هزار نفر افزایش یافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار