کد خبر: 98272
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۰
معضل چاقی این فرصت را در اختیار برخی افراد قرار داده تا با تبلیغاتی که به گفته بسیاری از پزشکان جنبه علمی ندارند، دکان پرسودی را برای خود ایجاد کنند. این در حالی است که شمار زیادی از موسسات لاغری و تناسب اندام مجوز قانونی برای فعالیت در این زمینه ندارند اما به راحتی و به دلیل نبود نظارت بر عملکرشان، تبلیغات گسترده ای توسط این مراکز در رسانه های داخلی و خارجی و اینترنت صورت می گیرد.
«ژل لاغری 14 روزه»، «لاغری موضعی با تزریق»، «مطمئن ترین روش های لاغری را از ما بخواهید»، «با گن های لاغری... یک ماهه چهار سایز لاغر شوید»، «در یک ماه سه سایز لاغر شوید»، «10 کیلو لاغری در 10 جلسه کاملاً تضمینی»، «کاهش دو سایز در یک ساعت با جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه ها»، «بخورید، بخوابید، لاغر شوید با چسب های لاغری».
این عبارات تنها بخش کوچکی از شعارهای تبلیغاتی موسسات لاغری هستند که در روزنامه ها و رسانه های صوتی و تصویری توجه افراد را به خود جلب می کنند.
روش های متفاوت لاغری
«استفاده از شلوارک، گن، ژل، گوشواره، قرص،کرم، گیاهان دارویی، پودر، کمربند، چسب، تزریق آمپول لاغری، دستگاه های لاغری و ... تنها بخشی از روش هایی است که امروزه در مراکز زیبایی و لاغری به افراد متقاضی تناسب اندام معرفی می شود.»
مسوول یکی از موسسات لاغری با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: «چند سالی است برخی افراد با توجه به نیاز جدید به وجود آمده در جامعه با اجاره یا خرید یک مکان 50 تا 100 متری، استخدام چند منشی و خرید چند دستگاه لاغری و البته بدون مجوز اقدام به تاسیس مراکز تناسب اندام و زیبایی کرده و با تجویز داروها و روش های غیرمجاز برای خود درآمدهای هنگفتی ایجاد می کنند.» لیلا صمدزاده با بیان اینکه «بسیاری از داروهایی که هم اکنون برای لاغری مصرف می شود، در فهرست دارویی کشور جایگاهی ندارند»، ادامه داد: «این داروها بیشتر سوئدی، آلمانی، سوئیسی و چینی هستند و معمولاً از امارات متحده به کشور وارد می شوند.»
این پزشک با اشاره به اینکه «اکثر این داروها جنبه تجاری داشته و در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی مجوز توزیع و مصرف ندارند»، تاکید کرد: «مصرف این داروها باعث ریزش مو، افسردگی، اختلالات گوارشی و تحلیل بافت های مهمی چون قلب می شود.» وی تاکید کرد: «افراد نباید از داروهایی که در مدت زمان کوتاهی وزن را پایین می آورند استفاده کنند چراکه این داروها ترکیبات هورمونی و تیروئیدی دارند و علاوه بر اختلالات گوارشی باعث افزایش احتمال سرطان نیز می شوند.»
به گفته وی «بسیاری از روش های درمان چاقی که در موسسات غیرمجاز و بعضاً مجاز مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به نوع تغذیه و شرایط آب و هوایی کشور در ایران مناسب نبوده و کارایی ندارد و تنها برای جلب توجه مردم و جذب مشتری استفاده می شود.»
لاغری اینترنتی
از دیگر تبلیغات مراکز زیبایی و تناسب اندام می توان به تبلیغات «لاغری بدن مصرف دارو» در اینترنت اشاره کرد.
استفاده از انواع گوشواره، ژل، کرم، پودر، کمربند، طب سوزنی، حجامت و انواع و اقسام وسایل لاغری بازار پررونقی را برای فروشندگان سنتی و اینترنتی این لوازم ایجاد کرده است.
یکی از فروشندگان اینترنتی این لوازم در این باره به خبرنگار ما گفت: «اگر چه بازار اینترنتی این لوازم تا مدتی پیش برای بسیاری از افراد ناشناخته بود اما چند سالی است که این بازار از رونق خوبی برخوردار شده است.» وی درباره علت این امر گفت: «تا چند سال پیش مردم اطمینان چندانی به خرید اینترنتی کالا نداشتند اما با گسترش اینترنت این مشکل برطرف شده است و امروزه افراد بسیاری خواهان خرید اینترنتی هستند.» وی ادامه داد: «آسان بودن خرید اینترنتی به دلیل کم وقت و هزینه بودن آن و تحویل کالا جلوی در منزل در مقایسه با خرید سنتی باعث افزایش روزافزون تعداد مشتری های این روش خرید شده است.»
وی اظهار داشت: «همچنین بسیاری از افراد از طریق تبلیغات ماهواره ای با این کالاها آشنا می شوند اما از آنجا که کالاها و لوازم جدید در فروشگاه های شهر توزیع نشده اند مردم خرید خود را از طریق اینترنت و با یک تلفن انجام می دهند.»
وی با اشاره به گران بودن هزینه مراجعه به مراکز زیبایی و تناسب اندام که از دیگر دلایل رونق بازار خرید اینترنتی شده است، گفت: «افراد برای مراجعه و گرفتن مشاوره از این مراکز باید در هر جلسه بین 10 تا 100 هزار تومان حق ویزیت و مشاوره بپردازند و برای کاهش وزن، حداقل باید 15 جلسه به این مراکز مراجعه کنند که هزینه این کار در مقایسه با خرید دستگاه های لاغری بسیار بالاست از این رو بسیاری از افراد خواهان استفاده از این لوازم هستند.»
افزایش روزافزون استقبال مردم از لوازمی مانند کمربند، گوشواره، چسب و... در شرایطی صورت می گیرد که به اعتقاد پزشکان این کالاها تنها در کوتاه مدت اثر دارند چرا که منجر به از دست رفتن آب بدن می شوند و با چند روز استفاده یکی دو کیلویی از وزن افراد کم می کنند اما بلافاصله بعد از نوشیدن آب، فرد به وزن اولیه اش برمی گردد. در کمربندهای ویبره هم لرزش باعث می شود چربی ها از نواحی اطراف شکم، پهلوها و... جدا و به سمت قلب و کلیه حرکت کنند که این امر در درازمدت بسیار خطرناک است.
بازار داغ عطاری ها
این روزها تبلیغات مراکز لاغری نه تنها در رسانه ها، اینترنت و ماهواره پخش می شود بلکه بسیاری از عطاری ها هم برای عقب نماندن از این قافله وارد بازار لاغری شده اند.
امیری صاحب یک عطاری در این باره به خبرنگار ما گفت: «هم اکنون داروهای گیاهی زیادی وجود دارد که در عطاری ها عرضه می شود. این داروها شامل قرص های گیاهی کاهش دهنده اشتها، چای و گیاهان دارویی، قرص های گیاهی چربی سوز و کپسول های دست ساز می شوند.»
وی با اشاره به اینکه «بازار لاغری با داروهای گیاهی روزبه روز رونق بیشتری پیدا می کند»، ادامه داد: «بیشتر مشتریان ما افرادی هستند که از روش های شیمیایی، جراحی و دیگر لوازم لاغری جواب نگرفته اند و رو به گیاه درمانی آورده اند.»
وی دلیل رونق این بازار را بی خطر بودن استفاده از قرص ها و گیاهان دارویی بیان می کند در حالی که بسیاری از پزشکان معتقدند استفاده از گیاه درمانی نیز چندان بی خطر نیست چراکه هیچ گیاهی به عنوان لاغرکننده کامل وجود ندارد. در عین حال برخی گیاهان دارویی به ویژه کپسول های دست ساز که تحت عنوان لاغرکننده عرضه می شوند اگرچه قادرند 20 تا 30 درصد وزن را کاهش دهند اما وجود آمفتامین در آنها عوارض منفی مانند تاثیر نامطلوب بر مغز، اعصاب، سیستم گردش خون و جمع شدن آب در بدن دارد.
روش های گران لاغر شدن
هم اکنون روش های متنوع اما غیرقابل اطمینان و گرانی برای لاغر شدن در کشور وجود دارد. به گزارش خبرنگار ما یکی از متداول ترین روش ها استفاده از داروهای لاغری همچون دبل سلولز، فت برنر و... است. این داروها که غالباً به صورت قرص و کپسول استفاده می شوند در هر دانه قیمتی بین 1000 تا 2500 تومان دارند که معمولاً در بسته های 30 تا 90 تایی و به بهایی از 30 تا 225 هزار تومان به فروش می رسند.
همچنین پودرهای لاغری که بیشتر به عنوان مکمل غذایی از آنها یاد می شود با قیمتی بین 50 تا 200 هزار تومان فروخته می شوند. تزریق موضعی آمپول هایی چون مزوتراپی، اندودرمی و اولتزا از دیگر روش های لاغری متداول است که در هر بار با قیمتی از 50 تا 150 هزار تومان انجام می شود و حداقل باید 10 تا 15 جلسه تکرار شود تا فرد به وزن و سایز دلخواه برسد. روش دیگر استفاده از دستگاه ها و پوشاک لاغری موضعی است. این کالاها با حرکت ارتعاشی حرارتی و ویبره باعث لاغری می شوند. این دستگاه ها بیشتر ساخت کشور چین بوده و به صورت کمربند و شلوارک با قیمتی از 10 تا 200 هزار تومان عرضه می شوند.
بر اساس این گزارش قیمت دستگاه های طب سوزنی و حجامت بین 50 تا 200 هزار تومان است. قیمت انواع کرم و ژل لاغری نیز بین 20 تا 80 هزار تومان است. همچنین انواع چسب های لاغری نیز به بهایی از 40 تا 100 هزار تومان عرضه می شود. قیمت انواع اسپری لاغری نیز از 50 هزار تومان شروع شده و به 100 هزار تومان می رسد. این گزارش می افزاید؛ بهای انواع داروهای گیاهی و دست ساز لاغری بین پنج تا 50 هزار تومان است. همچنین چای لاغری قیمتی حدود 25 هزار تومان دارد.
انواع دستگاه های ورزشی لاغری که شامل تردمیل، انواع پرس، دستگاه های ماساژور، دوچرخه، تویست، اسپتر، آپ شیپر و ... می شود، نیز با قیمت هایی از 50 هزار تا هشت میلیون تومان به فروش می رسند. از دیگر روش های لاغری عمل جراحی ساکشن، کوچک کردن معده، کم کردن سطح جذب روده ها و بستن فک است که با توجه به درجه بیمارستان و پزشک معالج هزینه ای بین دو تا 10 میلیون تومان دارد.
سونای خشک، آب درمانی، استفاده از سیستم های مدرن همچون رفتاردرمانی و هیپنوتیزم از دیگر روش های لاغری است که چند سالی است در کشور باب شده و هزینه ای بین 10 تا 100 هزار تومان در هر جلسه دارد. گفتنی است انواع ترازوی چربی سنج به بهایی از 50 تا 250 هزار تومان عرضه می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار