کد خبر: 959968
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
پاسخ به تهدید ترامپ
رئیس‌جمهور امریکا سه‌شنبه شب یک بار دیگر قدرت نظامی کشورش را به عنوان «بزرگ‌ترین قدرت نظامی در جهان» به رخ ایران کشید و درباره «پاسخ کوبنده» و «نابود کننده» کشورش به ایران هشدار داد، در مقابل، وزیر خارجه روسیه از واشنگتن خواسته «لحن هشدارآمیز خود علیه ایران را متوقف کند» و نماینده ویژه پوتین هم در یکی از صریح‌ترین موضع‌گیری‌های مسکو در فضای تنش امریکا با ایران تأکید کرده که تهران را مقابل امریکا تنها نخواهد گذاشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» وزیر خارجه امارات دیروز از رایزنی‌های اولیه برای تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای تأمین امنیت دریایی خلیج فارس سخن گفت؛ ائتلافی که البته او می‌گوید مقابل ایران نخواهد بود ولی واشنگتن این را رد نکرده که چنین ائتلافی مقابل ایران خواهد بود. مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع امریکا که برای شرکت در نشست وزرای دفاع کشور‌های عضو ناتو به بروکسل رفته، در گفت و گو با خبرنگارانی که او را همراهی می‌کردند گفت که هدف او ادامه دادن تلاش‌هایی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در دیدار‌های اخیرش با مقام‌های سعودی و اماراتی انجام داد تا یک ائتلاف بین‌المللی مرکب از کشور‌های آسیایی و اروپایی مقابل ایران تشکیل دهد. همزمان لحن تهدید‌های امریکا نیز در حال تشدید شدن است. ترامپ بعد از آنکه سه‌شنبه ایران را به «پاسخی عظیم و قدرتمند» تهدید کرد، دیروز هم در گفت و گو با فاکس نیوز گفت که هرگونه جنگی با ایران خیلی به طول نخواهد انجامید و اگر چنین جنگی رخ دهد، امریکا نیروی زمینی برای شرکت در این جنگ اعزام نخواهد کرد.
ترامپ همچنین یک بار دیگر صحبت‌های قبلی‌اش را هم تکرار کرده و گفته که اگر اقدامات دولت او نبود «ایران الان کل خاورمیانه را گرفته بود. عربستان سعودی را گرفته بود.»
این در حالی است که دو تن از نمایندگان دموکرات کنگره امریکا پیشنهاد اصلاحاتی در بودجه نظامی امریکا را ارائه داده‌اند که تأمین مالی جنگ علیه ایران را ممنوع خواهد کرد.
در چنین شرایطی، روس‌ها که چند روز قبل گفته بودند پهپاد آر کیو ۴ سی امریکا در آب‌های ایران سرنگون شده، دیروز در فضای تنش‌آلود میان امریکا با ایران دو گام جلوتر گذاشتند. گام اول را سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای اماراتی خود برداشت و به امریکا در خصوص رویه‌ای که در قبال ایران و وضع تحریم‌ها و مطرح کردن تهدیدات پی‌درپی علیه تهران در پیش گرفته، هشدار داد. لاوروف که در مسکو میزبان «محمد بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی خود بود، به اتهامات بی‌اساس درباره نقش ایران در رویداد‌های مربوط به نفتکش‌ها در دریای عمان و خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «واشنگتن باید لحن هشدارآمیز خود علیه تهران را متوقف کند.» لاوروف تصریح کرد: «واشنگتن از تهران می‌خواهد تا تسلیم شود و با مواردی موافقت کند که نقض قوانین بین‌الملل است... وگرنه تهران چطور می‌تواند در شرایطی که تحریم‌ها و شروط عنوان شده همچنان برقرار است، با گفت‌وگو با امریکا موافقت کند.» وزیر خارجه روسیه ضمن تأکید بر لزوم لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران گفت: «تنش میان واشنگتن و تهران می‌تواند از طریق گفت‌وگو برطرف شود، اما تحریم‌های امریکا و لحن تندی که در قبال ایران به کار گرفته، چشم‌انداز گفت‌وگو با ایران را تضعیف می‌کند.» ضمیر کابلوف نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان نیز در موضع‌گیری کم‌سابقه نه فقط گفت که از نظر روسیه ایجاد ائتلاف «ضد ایرانی» از سوی امریکا اشتباه است، بلکه با یک گام جلوتر، اعلام کرد که اگر امریکا تصمیم بگیرد علیه ایران اقدام نظامی کند، ایران «تن‌ها نخواهد بود.» به گزارش «جوان» به نقل از کامرسانت روسیه، کابلوف که در نشست سیاسی ایران- روسیه سخن می‌گفت، تأکید کرده است: «ایران در چنین جنگی مقاوم خواهد بود و تنها هم نخواهد ماند.» نماینده ویژه پوتین در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت حمله امریکا، روسیه به ایران ادوات می‌فرستد، گفته است: «اقدامات خاص مربوط به رئیس‌جمهور روسیه است ولی این فقط روسیه نیست بلکه دیگر کشور‌ها نیز با ایران همدردی و حمایت خواهند کرد.» کابلوف که کشورش تجربه شراکت نظامی با ایران در جنگ سوریه علیه داعش را داشته، یک بار دیگر تأکید کرد: «تهران در حالتی که امریکا خدای ناکرده، اقدامات وحشیانه و غیرمسئولانه‌ای علیهش انجام دهد، تنها نخواهد بود.» کابلوف همچنین گفته که کشورش به دنبال کاهش تنش‌ها بین امریکا و ایران است و می‌گوید: من فکر می‌کنم بسیاری می‌خواهند پاسخ این سؤال را بدانند. ما دوست داریم که هیچ جنگی نباشد. هنگامی که ما می‌گوییم جنگ، ما به جنگ کوتاه‌مدت و زودگذر فکر می‌کنیم، ولی متأسفانه این را نمی‌توان رد کرد که تنش‌ها افزایش یافته است، اما این به معنی اجتناب‌ناپذیر بودن آن نیست و هنوز می‌توان به روند گفت‌وگوی سیاسی بازگشت و روسیه تمام تلاش خود را برای این منظور انجام می‌دهد.

بغداد: تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم
دولت عراق نیز در یک موضع‌گیری جداگانه اعلام کرد که کشورش تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده از پایگاه‌های عراق را برای حمله نظامی به ایران نخواهد داد. برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیروز در پاسخ به سؤال کریستین امانپور خبرنگار بی‌بی‌سی درباره تاثیر تحریم‌های امریکا بر ایران گفت: ما در عراق در دهه ۱۹۹۰میلادی از تحریم‌ها رنج می‌بردیم و تاثیر مخربی که آن تحریم‌ها بر جامعه عراق گذاشت پایدار بود، حتی تا امروز.
رئیس‌جمهور عراق درباره وضعیت فعلی ایران و مقایسه‌اش با عراق در زمان حمله امریکا گفت: به راه انداختن جنگ آسان است، اما پایان دادن آن بسیار دشوار است.
بی‌بی‌سی گزارش کرده که عراق از جمله کشور‌هایی بود که همزمان با بروز تنش پیشنهاد میانجیگری میان ایران و امریکا را داد و گفت: هیئت‌هایی را برای مذاکره با دو طرف به تهران و واشنگتن می‌فرستد. مقام‌های امریکایی هم پی در پی می‌گویند که خواستار مذاکره با ایران هستند، ولی دیروز یک منبع فرانسوی که خواسته نامش فاش نشود به سی‌ان‌ان گفته که امریکا علاقه‌ای به گفت و گو با ایران ندارد. به گفته یک مقام در وزارت دفاع فرانسه «هیچ نشانه‌ای از اینکه امریکا علاقه به گفت و گو با ایران داشته باشد وجود ندارد.» این منبع فرانسوی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا فرانسه در ائتلاف دولت ترامپ علیه ایران شرکت خواهد کرد یا نه، گفته که مقام‌های فرانسوی خود را «متحدان خوب» با امریکا محسوب می‌کنند ولی «به طور خودکار» از خط واشنگتن علیه ایران پیروی نخواهند کرد: «ما اهداف خاص خودمان و منافع خودمان را داریم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
3
12
ما بی صبرانه منتظر هستیم نیروهای تروریستی آمریکا رابه همراه مزدوران خیانتکارسعودی به جهنم بفرستیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
2
8
متاسفم برای تیتر زدنتون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار