کد خبر: 959966
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶
براساس استاندارد‌های جهانی، هر هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی باید توسط یک محیط‌بان یا جنگلبان حفاظت شود. این در حالی است که در کشورمان بعضاً هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: بیش از نیمی از ردیف‌های شغلی پارک ملی گلستان خالی است که این موضوع برای آینده پارک، به شدت نگران‌کننده است و اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست برای این موضوع فکری نکند، یک بحران مثل آتش‌سوزی می‌تواند حیات پارک ملی گلستان را با خطر جدی مواجه کند.
پارک ملی گلستان مهم‌ترین منطقه حفاظت‌شده ایران و در شمال شرق کشور قرار دارد. گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده در کشور است و نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در خود جای داده‌است و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
کمبود نیرو‌های حفاظتی مختص پارک ملی گلستان نبوده و در سراسر مناطق چهار گانه محیط‌زیست کشور مسئله‌ای جدی و از مهم‌ترین عوامل تشدید بحران‌های محیط‌زیست است، اما با این همه ارزش‌های اکولوژیک منحصر به فرد این پارک، توجه بیشتری را می‌طلبد.
به گفته مهدی تیموری، رئیس پارک ملی گلستان «اگر مشکل جذب نیرو‌های حفاظتی کافی به سرعت حل نشود، پارک به شدت در معرض آسیب‌های متعدد از جمله آتش‌سوزی قرار خواهد گرفت.»
پارک‌ملی گلستان ۱۲ پاسگاه و تنها ۳۵ محیط‌بان دارد که مشغول کار حفاظت هستند. این یعنی با نگاه خوش‌بینانه در هر شیفت ۱۵ محیط‌بان هستند!
به نظر می‌رسد در تشکیلات سازمان حفاظت محیط‌زیست، مشکلاتی جدی برای استخدام‌هایی با این اهمیت وجود دارد! به گونه‌ای که علاوه بر مجوز، اعتبار و بودجه لازم برای این کار پراهمیت در دسترس مناطق قرار داده نمی‌شوند و تحت چنین عنوانی، اراده‌ای هم وجود ندارد که از آن اعتبار بگیرند.
از سوی دیگر تجربه برپایی «نیرو‌های آتش‌بان» و تشکیل نیرو‌های واکنش سریع، که در سال ۹۳ برای نخستین بار در پارک ملی گلستان اجرا شد، تجربه موفقی بود که ادامه پیدا نکرد. در این روش با استفاده از نیرو‌های محلی، در فصول گرم سال برای پیشگیری و مقابله با آتش و دیگر مسائل فصل‌های سفر و حضور بیشتر گردشگر در پارک، چادر آتش‌بان برپا و نیرو‌هایی در چادر‌ها مستقر شد و حین گشت‌زنی شبانه‌روزی، هرگونه آتش‌سوزی کوچکی را در همان دقایق اولیه خاموش می‌کردند.
اهمیت این طرح، در این نکته بود که از گسترش آتش‌سوزی‌ها جلوگیری می‌شد، اما آتش‌سوزی‌هایی که اغلب در اثر بی‌توجهی مسافران عبوری و گردشگران، ایجاد می‌شد که اگر آتش‌بان‌ها نبودند در اثر وزش باد، گسترش یافته و هزاران هکتار از علفزارها، درختان و جنگل‌های پارک را خاکستر می‌کرد. مخصوصاً امسال که به خاطر بارندگی‌ها و سیلاب‌های بهاره علفزار‌های بسیار غنی است و الان هم با گرم‌شدن هوا خشک‌شده و از طرفی مسافران هم تابستان‌ها در پارک زیاد تردد دارند، باید چنین تمهیداتی اندیشیده شود.
خوشبختانه اخیراً اعلام‌شده که پرداخت هزینه این موضوع به خاطر شرایط خاصی که پارک ملی گلستان دارد به صورت خارج از روال فراهم خواهد شد، هرچند که تاکنون عملی نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار