کد خبر: 959960
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو با بیان اینکه نهادی به نام دولت تلاش کرده تا صنعت خودرو به دست آن‌ها باشد و بقیه هم همراه دولت هستند، گفت: صنعت خودرو به بهترین محفل برای بده‌بستان‌های سیاسی تبدیل شده‌است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری دانشجو، مرتضی مصطفوی در نشست بررسی مسائل صنعت خودرو که به همت واحد جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور دانشجویان دانشگاه‌های تهران برگزار شد، گفت: اثر تحریم‌ها بر شرکت‌های خودرو‌سازی نشان داد که این صنعت غیرمقاومتی است.
وی گفت: واقعیت این است که طی دهه‌ها گذشته اولاً دولت به معنای عام هدایتگر اصلی این صنعت بوده و ثانیاً دولت‌ها تلاش کرده‌اند تا نفوذ مالکیتی و مدیریتی خود را در این صنعت حفظ کنند، بنابراین برای آسیب‌شناسی وضعیت کنونی، رفتارشناسی دولت یک ضرورت است.
مصطفوی با طرح این سؤال که صنعت خودرو چه جذابیتی دارد که دولت‌ها علاقه‌ای به کاهش حضور خود در آن ندارند، افزود: مکانیسم غیرمشخص جذب نیروی کار، گردش مالی بالای چند هزار میلیارد تومانی و وجود شرکت‌های متعدد زیان‌ده تابعه خودروسازی و وسعت بنگاهداری شرکت‌های خودروسازی از جمله مواردی است که موجب جذابیت صنعت خودرو برای دولت‌ها شده‌است.
وی با اشاره به اینکه طبق نظریه بوکانان، نظریه‌پرداز اقتصاد سیاسی، دولت‌ها دیگر آن نهاد خیرخواهی نیستند که لزوماً به دنبال منافع ملی باشند، گفت: بزرگ بودن این صنعت و وجود شرکت‌های متعدد تابعه تودرتو در صنعت خودروسازی باعث‌شده این صنعت غیرقابل‌نظارت و کنترل باشد از این رو زمینه برای بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی در این صنعت مهیا است. این کارشناسی اقتصاد سیاسی خودرو گفت: با توجه به ساختار دولتی و گردش مالی زیاد، صنعت خودرو به محفلی برای بده‌بستان‌های سیاسی تبدیل شده و دیگر نمی‌توان از آن به عنوان یک بنگاه اقتصادی یاد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار