کد خبر: 959956
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
جهش ۵۴ هزار میلیارد تومانی ارزش بورس تهران که آن را به عنوان دماسنج اقتصاد ایران می‌شناسیم طی بازه زمانی یک‌شنبه الی چهارشنبه هفته جاری نشان می‌دهد که تلاش‌های امریکایی برای ایجاد ریسک در اقتصاد ایران ناکام مانده‌است، این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی گفته از قله مقاومت تحریم عبور کرده‌ایم، در حال حاضر ارزش معاملات خرد بورس تهران در روز بیش از یک هزار میلیارد تومان است که نشان از اطمینان سرمایه‌گذاران به آینده اقتصاد ایران دارد زیرا منتخبی از شرکت‌های فعال در گروه‌های مختلف در این بازار وجود دارد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به‌رغم تلاش‌های امریکایی‌ها برای ایجاد ریسک در اقتصاد ایران، به نظر می‌رسد معامله‌گران فضا را برای سرمایه‌گذاری امن ارزیابی می‌کنند، زیرا در بازه زمانی یکشنبه الی چهارشنبه هفته جاری شاخص کل بورس تهران با جهش بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحدی خود را به محدوده سطح ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ رساند و ارزش بازار نیز با ۵۴ هزار میلیارد تومان رشد از محدوده ۸۸۹ هزار میلیارد تومان به محدوده ۹۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.
به نظر می‌رسد فضا در اقتصاد ایران روبه آرامش است، زیرا بعد از ماجرای پهپاد امریکایی تصور می‌شد که با بالا گرفتن تنش‌ها، بورس اوراق بهادار تهران به عنوان دماسنج اقتصاد ایران مسیر نزولی را در پیش بگیرد، اما جالب اینجاست که در حد فاصل روز‌های یکشنبه الی چهارشنبه هفته جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد حدودی ۱۴ هزار و ۷۱۳ واحد به سطح ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ رسید در این میان در همین بازه زمانی ارزش بازار از محدوده ۸۸۹ هزار میلیارد تومان به ۹۴۳ هزار میلیارد تومان رسید که جهش ۵۴ هزار میلیارد تومانی را گزارش می‌کند.

تقویت معاملات خرد
جهش میانگین معاملات خرد در بورس تهران طی روز‌های گذشته به بیش از یک‌هزار میلیارد تومان در روز نشان می‌دهد که معامله‌گران فضا را برای سرمایه‌گذاری امن و چشم‌انداز اقتصاد ایران و شرکت‌های حاضر در بازار را مثبت ارزیابی می‌کنند، این در حالی است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی از قله مقاومت تحریم عبور کرده‌ایم تحت چنین شرایطی تنها در روز گذشته شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته ۳ هزار و ۴۷۹ واحد دیگر رشد کرد و به سطح ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ واحد رسید.
در این بین گزارش‌های مثبت تولید و فروش برخی از شرکت‌های بزرگ حاضر در بازار سرمایه، در پیش بودن فصل مجامع شرکت‌های بورسی، تقویت قیمت برخی از کالا‌ها در بازار‌های جهانی، ابلاغ صدور مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط سازمان مالیاتی، سازگاری اقتصاد ایران با شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و... زمینه را برای رشد مجدد بازار سرمایه تقویت کرده‌است.

ما از قله تحریم عبور کرده‌ایم
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد تحریم‌های اخیر امریکا گفت: همیشه گفته‌ام دیگر هر کاری توانستند، انجام داده‌اند. ما از قله مقاومت تحریم عبور کرده‌ایم. روند صادرات نفت در حال افزایش است. بازار ارز نشان داد مردم توجهی به تحریم‌های جدید نکردند، چون نوسانی را در بازار شاهد نیستیم.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اجرای اینستکس گفت: مدتی است که اروپا ادعا می‌کند در آستانه اجرای اینستکس هستیم، اما عملی ندیده‌ایم البته جلساتی با ما گذاشتند و اسنادی جابه‌جا شده‌است، اما تا زمانی که در قالب اینستکس، منابعی جابه‌جا نشود، فایده ندارد.
معاملات آخرین روز کاری هفته نیز با رشد نماگر‌های بازار سهام خاتمه یافت. در این روز شاخص کل که در روز‌های گذشته رشدی پر قدرت را آغاز کرده‌بود، امروز نیز به رشد خود ادامه داد و تحت‌تأثیر افزایش تقاضا در نماد‌های پتروپالایشی به سطح ۳ هزار و ۴۷۹ واحد رسید. رشد یاد شده که ناشی افزایش ۳ هزار و ۴۷۹ واحدی این نماگر بود در نهایت موجب شد تا ارزش ریالی بورس تهران با ۴۲/ ۱ درصد افزایش به ۹۴۳ هزار میلیارد تومان برسد.
نماد‌های حاضر در بورس و فرابورس از دلایل بنیادی و روانی خوبی برای رشد قیمت‌ها برخوردار بودند. از یکسو هم رشد قیمت در بازار‌های جهانی راه را برای خوشبینی به آینده سهم‌های دلاری باز کرده‌است و از سوی دیگر فضای ذهنی و تحلیلی سرمایه‌گذاران همچنان در جهت رشد بازار قرار دارد. به دلیل وجود همین رویکرد مثبت امروز شاهد رشد ارزش معاملات در بورس و فرابورس بودیم.
نماگر هم‌وزن که تمامی نماد‌های بازار را فارغ از حجم آن‌ها نسبت به کل بورس محاسبه می‌کند، نیز در مسیر صعود پیش رفت و با ۳۶۷ واحد افزایش به سطح ۵۸ هزار و ۳۶۳ واحد رسید. این نماد، بیشترین تأثیر را از رشد قیمت در نماد‌های سیمانی پذیرفت.
غلبه عرضه بر تقاضا در گروه سیمانی به حدی بود که در پایان معاملات دیروز هیچ نمادی در محدوده منفی قیمت مشاهده نمی‌شد که این رویداد مرهون در نظر گرفتن قیمت‌های جدید برای سیمان است که طرح دولت برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را نیز در تقویت این گروه نباید از نظر دور داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار