کد خبر: 959847
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
رییس ستاد مرکزی اربعین از آخرین تصمیم بانک مرکزی درباره ارز اربعین خبر داد و گفت: سهم ارزی هر زائر اربعین، ۱۰۰هزار دینار عراق تعیین شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین:‌ حسین ذوالفقاری با یادآوری این‌که ارز زیارتی اربعین امسال در داخل کشور به زائران پرداخت می‌شود و ستاد مرکزی اربعین با پرداخت این ارز در عراق مخالف بوده است، به ایسنا گفت: براساس اعلام نمایندگان بانک مرکزی در جلسه روز یکشنبه ستاد اربعین، قرار شده است به هر زائر ۱۰۰ هزار دینار عراق به نرخ ثبت شده در «سنا» (سامانه نظارت ارز) پرداخت شود.

وی افزود: بین نرخ ارزی که برای زائران اربعین درنظر گرفته شده با آنچه در بازار آزاد عرضه می‌شود، تفاوت چندانی وجود ندارد. در اصل، هدف از هماهنگی با بانک مرکزی، جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و احجاف در حق زائران و خودداری از بروز مشکل در عراق بوده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزات کشور تاکید کرد: این ارز به زائرانی تعلق می‌گیرد که برای سفر اربعین ثبت نام کنند.

ذوالفقاری که در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از احتمال لغو ویزای ایران و عراق سخن گفته بود، در پاسخ به ایسنا درباره قطعیت لغو ویزای دو کشور در مقطع اربعین، توضیح داد: اصل این است که ویزای عراق برای اتباع ایرانی رایگان شده است و پولی بابت آن پرداخت نمی‌شود. در اربعین هم این رویه ادامه دارد، اما صحبتی مطرح شده مبنی بر این‌که چنانچه دولت عراق هنگام اربعین برای صدور ویزا آمادگی نداشته باشد، در آن مقطع ویزایی صادر نشود، اما دلیل نمی‌شود مردم بدون گذرنامه سفر کنند، به هر حال متقاضیان سفر اربعین باید در سامانه سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کنند.

او درباره این‌که آیا در حال حاضر ایران و عراق مذاکرات تازه‌ای را برای لغو روادید در مقطع اربعین آغاز کرده‌اند، گفت: در همین رابطه جلساتی با عراق داریم که باید ببینم آن‌ها چقدر آمادگی انجام این کار را دارند. ما برای هر شرایطی آمادگی داریم، اما بهتر است در اربعین صدور ویزا نداشته باشیم.

رییس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: الزامی نبودن و رایگان بودن ویزا به معنای این نیست که زائر بدون گذرنامه از کشور خارج شود. به هر حال کنترل‌ها هنگام ورود و خروج انجام می‌شود. ضمن آنکه برنامه‌ریزی ما این است اگرچنانچه ویزا لغو شد، فرآیند ثبت نام با گذرنامه را از طریق سازمان حج و زیارت ادامه دهیم.

ذوالفقاری گفت: ثبت نام زائران، آمار جمعیتی را در اختیار ستاد مرکزی اربعین قرار می‌دهد تا متناسب با آن مرز‌های ورودی و خروجی را مشخص و امکانات و خدمات را تامین کند. این درست نیست هر کسی گذرنامه‌اش را دستش بگیرد و به هر مرزی که خواست، برود. در مرز ازدحام می‌شود. مشکل و ناهماهنگی پیش می‌آید و مدیریت مختل خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار