کد خبر: 959814
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
گزارش «جوان» از نخستین نشست خبری وزیر اقتصاد بعد از 6 ماه
نخستین جلسه وزیر اقتصاد بعد از حدود شش‌ماه با اصحاب رسانه به جای ارائه گزارش عملکرد این وزارتخانه در ماه‌های اخیر به مجموعه‌ای از طرح مشکلات اقتصاد ایران و بیان چندین پیش‌نویس طرح‌هایی پرداخته شد که معلوم نیست مورد توجه رئیس‌جمهور باشد یا نه و اصلاً جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد یا نه؟!
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: فرهاد دژپسند در نشستی خبری از بهبود فضای کسب‌و‌کار، مقررات‌زدایی، اخذ مالیات از فعالان اختلال‌گر در اقتصاد و راهکار‌های دوازدهگانه برای استفاده از تهاتر نفت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت پیمانکاران داخلی گفت و افزود:
وی که تقریباً حضورش همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی یک‌طرفه از سوی امریکا مقارن شده بود ترجیح داد در نخستین جلسه حضور در جمع خبرنگاران با سمت وزیر به بیان کلیات و تکرار قوانین و مقررات تصویب شده در سال‌های قبل بپردازد و در پاسخ به سؤال «جوان» که چرا آمار و ارقامی از عملکرد خود در این شش ماهه ارائه نمی‌دهید، عنوان کرد: اقتصاد در شرایط خاص جنگ اقتصادی است و ما نباید دستمان را برای دشمنان باز کنیم.
اگرچه این ادعا در مواردی کاملاً صحیح و درست است، اما حتماً در مقابل کاهش درآمد‌های دولت و فضای حاکم بر اقتصاد نباید ابر وزارتخانه اقتصاد تا این حد منفعل باشد. شاید از همین‌رو بود که مرتب خبرنگاران از عملکرد وزارتخانه‌ای مانند گمرک و رسوب ۱۰۱ هزار کانتیر سؤال کردند و دژپسند ترجیح داد به جای گزارش کار شش ماهه از پیش‌نویس طرح‌هایی مانند صندوق رهن و اجاره به شکلی کلی خبر بدهد که هنوز هم محل تأمین منابع آن معلوم نیست. وی همچنین تأکید کرد: چه به لحاظ بودجه و چه به لحاظ درآمدی راهکار‌هایی را اتخاذ کرده‌ایم تا حداقل تنش به کشور وارد شود. راهکار‌هایی اتخاذ شده تا در دوره کاهش درآمد‌های نفتی به سایر درآمد‌های پاک و درست متوسل شویم تا آرزوی دیرینه بودجه بدون نفت محقق شود، اما به‌رغم سؤال خبرنگار «جوان» درباره جزئیات آن هیچ توضیحی ارائه نداد. وزیر اقتصاد البته در تمام طول نشست خبری، تنها به آمار اخذ مالیات اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران در سازمان مالیاتی به‌رغم پیش‌بینی‌های مبنی بر درآمد زیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان تحقق درآمد مالیاتی ثبت شد و به این ترتیب میزان تحقق درآمد‌های مالیاتی در سال گذشته ۹۷ درصد بود.

رقم ۵/ ۳ میلیارد یا ۳۵ میلیارد دلار مسئله این نیست!
وزیر اقتصاد در ادامه به نکته‌ای جالب‌تر اشاره کرد و مدعی شد رقم جذب خارجی را که در اوایل سال ۹۷ رقم سرمایه‌گذاری خارجی رقم نگران‌کننده ۷/ ۱ میلیارد دلار بوده، اصلاح کرده و آن را ۵/ ۳ تا ۴ میلیارد دلار برآورد کرده است، در حالی که وقتی حتی احتمال جذب رقم ۷ /۱ میلیارد دلار وجود ندارد، چرا باید برآورد آن به ۵ /۳ میلیارد دلار تغییر کند و چرا رقم مصوب را ۳۵ میلیارد دلار اعلام نکرد و برای آن پروژه تعریف نکرد؟
وزیر اقتصاد با اشاره به رتبه کشور در شاخص فضای کسب‌وکار گفت: از همه فعالان فضای کسب‌وکار درخواست داریم تا هرگونه بخشنامه و قانونی را که مخل فضای کسب‌وکار است به وزارت اقتصاد منعکس کنند. در همین راستا در نظر داریم تعداد جلسات هیئت مقررات‌زدایی را دو برابر کنیم.
این اظهارات نیز در حالی بیان شد که اداره مقررات‌زدایی در این شش ماه و با توجه به شرایط خاص کشور اکنون باید گزارشی از عملکرد خود ارائه و حداقل از کاهش مقررات خبر می‌داد، نه، دوبرابر شدن جلسات!

بسته رونق تولید برای رئیس‌جمهور ارسال شد
دژپسند در ادامه به تشریح پیش‌نویس طرح‌ها پرداخت و گفت: یک بسته جامع برای رونق تولید طراحی شده و پیش‌نویس آن به رئیس‌جمهور نیز ارسال شده است. رونق تولید در این بسته از جوانب مختلف از جمله بهبود فضای کسب‌وکار دیده شده است.
وی افزود: اگر سرمایه در گردش تولیدکنندگان تأمین شود، نرخ بهره‌برداری افزایش می‌یابد و در این بسته به این موضوع اشاره شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: راهکار‌های دوازدهگانه برای استفاده تهاتری از نفت و قوام بخشیدن به درآمد‌های ارزی کشور سرمایه‌گذاری خارجی و پیمانکاری داخلی طراحی شده که در پاسخ به سؤال «جوان» باز کردن این موضوع را اطلاعات به دشمنان دادن ارزیابی کرد و آن را خیلی محرمانه دانست.

فعال‌نما‌های اقتصادی مالیات می‌دهند
وی سومین پیش‌نویس طرحی را که قرار است در هفته بعد به هیئت دولت ارائه کند، مالیات فعالیت‌های اختلال‌زا عنوان کرد و گفت: برای برخی فعال‌نما‌های اقتصادی که در بازار به دنبال ایجاد اختلال هستند مالیات وضع خواهیم کرد، ولی در عین حال در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» که درباره ارائه جزئیات آن توضیح خواست، گفت: تا تصویب این پیش‌نویس نباید برای فعالان اقتصادی نگرانی ایجاد کنیم.
وزیر اقتصاد در مورد مالیات بر عایدی سرمایه نیز عنوان کرد: پیش‌نویس اولیه آماده و بررسی شده است و تا نیمه اول امسال آن را برای دولت و در نهایت مجلس ارسال می‌کنیم. این کار با حضور صاحب‌نظران دانشگاهی انجام شده و اصلاح نهایی پیش‌نویس آن در آستانه نهایی شدن است. وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشور‌ها در شرایط تحریم گفت: پیش‌نویس اولیه قرارداد‌های پولی و مالی دوجانبه برای هفت کشور فرستاده شده و رئیس‌جمهور نیز در جریان است. با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم. از کشور‌هایی که کمیسیون‌های مشترک با آن‌ها داریم بازخورد‌های مثبتی گرفته شده، اما اجازه بدهید به دلایل شرایط موجود اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگیرد و شما نیز همراهی کنید. وزیر اقتصاد یکی از اموراتی که برای مردم در نظر گرفته شده را ایجاد صندوق رهن و اجاره با سازوکاری خاص دانست و در پاسخ به سؤال «جوان» درباره جزئیات این طرح افزود: یکی از نگرانی‌های ما روند رشد اجاره است که طبیعتاً مسئول مستقیم آن نیستیم، اما صندوقی را پیشنهاد دادیم تا با یک روش خاص تأمین منابع مورد نیاز رهن صورت بگیرد.

مهلت بانک‌ها تا پایان سال برای صفر کردن دارایی‌های منجمد
دژپسند بار دیگر به مهلت بانک‌ها تا پایان سال برای صفر کردن دارایی‌های منجمد اشاره کرد و گفت: بانک‌ها باید دارایی منجمد را تبدیل به دارایی کنند که روند ارائه تسهیلات را بهبود ببخشند و توافقی با بانک‌های دولتی انجام شده تا در پایان سال دارایی منجمد بانک‌ها صفر شود. وزیر اقتصاد در ادامه به تنها پروژه عینی وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک یک پروژه بزرگ با هدف هدایت نقدینگی افتتاح می‌کنیم تا با همکاری بانک سپه و بانک مسکن این طرح در امیدشهر تهرانپارس افتتاح شود. در این طرح مسکن ۴ هزار واحدی، هم قیمت مسکن کاهش می‌یابد و هم سایر کسب‌وکار‌ها رونق خواهند یافت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سال ۹۷ درآمد‌های غیرنفتی با کمترین تغییر ادامه یافت، گفت: سه ماهه اول سال ۹۸ صادرات غیرنفتی روند قابل قبولی داشت، شاید روند مطلوب خیلی سخت باشد، اما در شرایط کنونی قابل قبول است که از نظر وزنی و ارزش، رشد مثبت دارد.
دژپسند در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا به‌رغم دستور رئیس‌جمهور در خصوص کاهش رسوب کالا در گمرکات ۸۵ هزار کانتینر کالای تولید شده طبق آخرین گزارش یک ۱۰۱ هزار کانتینر افزایش یافته است، تصریح کرد: موجودی متفاوت است قبل از ورود به گمرک موجودی محسوب می‌شود و گمرک نسبت به آن مأموریتی ندارد. وی افزود: دوباره از برخی گمرکات و بنادر بازدید کردم که در مورد کالا‌های اساسی موضوعیت ندارد حتی تعدادی از کشتی‌ها در نوبت هستند که در شرایط تحریم این برای کشور مناسب است بخشی از موجودی کالا‌ها به دلیل مشکلات حمل و نقل از بررسی کردیم علاوه بر دستور رئیس‌جمهور مجدداً با دستگاه‌های مربوطه موضوع بررسی خواهد شد و به خصوص برای کالا‌های اساسی و خوراک دام که با امنیت و سلامت همه ما درگیر است و معمولاً ترخیص آن هشت روز زمان می‌برد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: گروهی از کالا‌ها به دلیل اقتضای زمانی در گروه غیرضروری قرار گرفته و از واردات آن‌ها جلوگیری شده است که ترخیص نمی‌شود برخی دیگر نیز محل ارزی نامشخص دارند که منتظریم واردکنندگان وضعیت آن را روشن کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار